Andere reisvehalen

Reisverhalen Annie

Dag 8 14 april 2008 St. Andrews SP / New Orleans / Bayou Segnette SP

Door onze luie/stranddag van gister zijn we weer terug op schema, vandaag dus voornamelijk een reisdag.

Het eerste stuk zijn we de kustlijn blijven volgen met zo nu en dan een doorzicht op de golf van Mexico tussen de (dure) hotels en huizen door. Soms mooie huizen maar ook erg vervallen optrekjes komen we tegen, of het hier wel allemaal even goed gaat weet ik niet er stonden wel erg veel woningen te koop.

Eenmaal op de I-10 west konden we wat mijlen gaan maken, van Florida reden we Alabama binnen om vervolgens in Mississippi uit te komen, hier stond de US-90 op de planning maar om wat tijd te winnen voor New Orleans hebben we die maar overgeslagen, het stuk kustweg (US-98) in Florida koste door alle stoplichten veel tijd dus dat zou hier ook het geval zijn.

We zijn dus de I-10 maar blijven volgen.

Rond 15:00 kwamen we in Bayou Segnette SP aan waar we willen slapen, de dame aan de balie had nog een meevaller voor ons door mede te delen dat we ook Wifi hadden, na een verlate lunch wilden we het Frensch Quater district in New Orleans bezoeken maar helaas weten ze hier nog niet dat het campervolk $650.000.000 per jaar bijdraagt aan de Amerikaanse economie en dus waren we niet welkom op de vele (duur betaalde) parkeerterreinen.

Op het gemak terug gereden naar de campground en dar niog even buiten gezeten tot het door de stevige wind te fris werd, helaas geen wildlive gezien op de campground.

Bayou Segnette SP is een klein park wat voornamelijk gericht is op dagrecreatie met veel picknick plaatsen, vismogelijkheid een boatramp en een (golfslag)zwembad tijdens het zomerseizoen, verder is er een apart gedeelte met de campground en nog een twintig (volledig ingerichte) cabins aan de waterkant. Met uitzonderring van een wandelpad langs het ontwaterkanaal zijn er geen (grote) wandelingen mogelijk.

Vandaag gereden: 351,3 mile.

Getankt: ergens in Florida 31,090 gallon á $ 3,289

Campground: Bayou Segnette SP, kosten, $ 18,00 met stroom en water en dumpstation en Wifi.

Dag 9 dinsdag 15 april 2008 Bayou Segnette SP / Convent LA

Na een alleen door maanlicht verlichte nacht ( er is buiten de restrooms waar we ver vandaan stonden geen licht hier) op het gemak gestart vanmorgen, eerst even langs de benzinepomp want het huisje heeft dorst en dan op weg.

In plaats van de geplande route zijn we een beetje binnendoor gereden dat is veel mooier en rustiger, de snelheid kan ook wat lager, hoewel de meeste wegen hier toch wel 55 m/u aangeven maar als het niet druk is kan men wat langzamer en dan rondkijken.

Schitterende huizen worden afgewisseld met huizen waar je bang bent dat het inzakt als je de deur wat hard dicht slaat.

Na een stuk door swampgebied te zijn gereden komen we in een gebied meer cultuurgrond, hier en daar wat (kleinschalige) veeteelt maar voornamelijk grote stukken met suikerriet wat net weer aan de groei is en zo’n 30 centimeter hoog staat.

Het water staat nog behoorlijk hoog en zit op verschillende plaatsen nog geen halve meter onder het wegdek, ook de Mississippi River staat nog erg hoog zodat de bomen en stuiken nog een flink stuk in water staan.

We hebben vandaag een Plantation bezocht en wel Oak Alley, dit is een van de bekendste en meest bezochten Plantation in deze omgeving, een schitterde bewaard gebleven gerenoveerde Plantation waar vooral de toegang (vroegere oprijlaan) met bomen die al in het begin van de 18de eeuw geplant zijn en ondertussen een paar meter in doorsnee hebben.

De mansion (“Big House”) mag met een gids bezocht worden en we kregen van een in schitterende kleding gestoken dame een rondleiding met mooie uitleg over de familie die dit alles verwezenlijkt hebben.

Waar vroeger de keuken was (deze stond in verband met brandgevaar een stuk van de woning vandaan) is nu een garage waar twee hele oude auto’s in staan.

Van de oude slavenverblijven is helaas niets meer terug te vinden alleen de locatie waar ze gestaan hebben is bekend maar er is niets meer van te zien.

Een paar nog aanwezige gebouwen zijn in gebruik als privéwoning van de staf en mogen niet bezocht/benaderd worden.

Een paar leuke en toch ook wel leerzame uren doorgebracht.

Weer terug op de route naar onze volgende overnachtingsplaats nog even een stop gemaakt bij de lokale Ford-dealer om het probleem met de stroomvoorziening voor T-T op te lossen, dat was vlug geregeld er zitten ergens diep vanonder aan de bestuurderskant nog een aantal zekeringen in de cabine en daar waren er twee van doorgebrand dus met twee nieuwe en nog twee op reserve was dit probleem voor $3,23 ook weer uit de wereld.

De Mississippi River over via een hele hoge brug (waar zelfs nog grote zeeschepen onderdoor komen) en richting Convent gereden waar we de campground bijna voorbij reden omdat we naar een schitterende kerk zaten te kijken die er dus net naast lag. Volgens de campground eigenaar mocht men die kerk (met Lourdesgrot) ook bezoeken maar toen wij er naar binnen liepen was de pastoor bezig met een dienst en om dan zomaar binnen te vallen vonden we niet gepast.

De campground zelf was vroeger ook een Plantation, het hoofdgebouw staat er nog, wordt aangemerkt als een historisch gebouw en is ook te bezoeken.

Vandaag gereden: 116,1 mile.

Getankt: Westwago, 33,340 gallon á $ 3,229

Campground: Poche Plantation RV Resort, kosten: $ 40,00 met full hook-up en Wifi.

Dag 10 woensdag 16 april 2008 Convent / Galveston Island SP

Na de wat reizen aangaat rustige dag van gisteren moeten we vandaag weer flink wat mijlen wegwerken, de weer werkende Tom-Tom geeft een kleine zeven uur reistijd aan dus zullen we niet veel stops maken onderweg.

Het worden er drie, twee maal een sanitaire stop van vijf minuten en eenmaal een tankstop van tien minuten, zodat we een zuivere reistijd van 6: 25 nodig hadden vandaag.

Onderweg veel (zij)wind gehad wat het rijden redelijk inspannend maakt ook kwamen we in Louisiana nog over een 16 mile lange burg die dwars door een mash en swamp gebied ging, ook verschillende hoge bruggen gehad waarbij een burg in Houston deed vermoeden dat men ons naar de maan wilden brengen zo stijl ging het omhoog (deze plaats heeft niet voor niets een space centrum)

Om 15:00 waren we in Galveston Island SP, omdat we wilden overnachten mochten we doorrijden zonder daggeld ($ 5,00 p/p) te betalen voordat we een plaats op de campground gingen bespreken eerst even telefonisch contact gezocht met Jan en Marjan, die waren net weggereden bij Trudie in Houston en zouden er rond 17:00 kunnen zijn dus afgesproken dat ik gelijk twee plaatsen boek voordat het kantoor dicht gaat.

Even na 17:00 kwamen jan en Marjan aanrijden en zijn we naar onze plaatsen gereden en hebben de campers aangesloten, er staan nog twee Road-Bear campers op het terrein gezien de verhuur locaties van R-B vermoeden we dat dit ook campers zijn die in Middlebury zijn opgehaald.

Na het eten nog een flinke strandwandeling gemaakt langs een zeer woelige Golf van Mexico, waar hij zondag zo glad als een spiegel was stonden nu de witte schuimkoppen op de golven.

Het zand is hier trouwens niet wit maar geel.

Bijna alle huizen op Galveston Island staat op palen, waarschijnlijk om een woeste zee er onderdoor te laten gaan zonder veel schade aan te richten, men zijn ook overal borden met Hurricane evacuatie route staan.

Vandaag gereden: 353,1 mile.

Getankt: ergens langs de I-10 in Texas 29,860 gallon á $ 3,349

Campground: Galveston Island SP, kosten, $ 26,00 met stroom en water hook-up, dumpstation, Wifi en park entreegeld.

Dag 11 donderdag 17 april 2008 Galveston Island SP / Mustang Island SP

Vannacht heerlijk geslapen, gisteravond lekker in slaap gewiegd doordat de camper op de wind heen en weer werd bewogen.

Na het ontbijt zijn we eerst naar de oostkant van het eiland gereden en hebben daar op advies van Trudie een tochtje heen een weer gedaan naar Port Bolivar omdat je goed kans hebt om tijdens de overtocht dolfijnen voor de boot te zien, helaas bleef het deze keer maar bij twee dolfijnen en is het niet gelukt om er een foto van te maken. Leuk tochtje trouwens wat je one-way 15 tot 20 minuten kost en voor de Hollanders het is gratis zelfs de auto’s moeten niets betalen.

Daarna op weg naar onze volgende stop, we zijn het hele Galveston Island over gereden.

Alle huizen in de streek zijn gebouwd op palen waarbij het onderste deel alleen gebruikt wordt om eventueel spullen op te slaan of een gedeelte is dichtgemaakt als garage dit is waarschijnlijk wet hier want ook de hotels hebben een open onderkant waar de auto’s van de gasten staan, zo kan de oceaan er onderdoor zonder gelijk een heel gebouw weg te spoelen.

Aan de westkant via een tolbrug richting Lake Jackson gereden.

In deze omgeving zie je erg veel chemische industrie dus ruikt het niet allemaal even lekker daar kwamen we achter tijdens een tankstop, eerst denkend dat de blackwatertank mogelijk rook bleek het dus gewoon de omgeving te zijn.

De rest van de dag de TX-35 blijven volgen via Brazoria, Bay City en Fulton naar Port Aransas waar we het pontje naar Mustang Island genomen hebben.

Onderweg veel landbouw met voornamelijk maisteelt, deze stond hier al tussen de 5 centimeter en kniehoogte te waaien op de ook vandaag weer zeer harde (zij)wind wat beide chauffeurs pijn in de bovenarmen opleverden door het constant moeten corrigeren van de campers.

Rond 16:45 kwamen we in het State Park aan nog net op tijd om een site te kunnen boeken.

Deze keer een strandwandeling gemaakt voordat we gingen eten, er waren hier stukken waar je op het strand mocht kamperen maar voor een camper is dat niet aan te raden het zand was niet zo vast en de camper er af laten slepen kost veel $$$.

Vandaag gereden: 247,8 mile.

Getankt: Brazoria TX, 32,733 gallon á $ 3,389

Campground: Mustang Island SP, kosten $ 24,00 met stroom, water, dumpstation en park entreegeld deze keer geen Wifi.

Dag 12 vrijdag 18 april 2008 Mustang Isand SP / San Antonio

Vanmorgen werd ik gewekt met de mededeling dat de camper rondom in zijn 5 tot 10 centimeter water stond, “ja dag” het is hoogwater zeker, nee het had dus zo hard geregend vannacht, heb er helemaal niets van mee gekregen.

Doordat de campground vanuit het midden naar beide kanten afloopt (waar dus de plaatsen zijn) stond er een flinke laag water met een camper niet zo erg maar ik had gisteravond ook nog een paar tentjes zien staan, hopelijk stonden die was hoger.

Jan en Marjan hadden het wel gehoord maar wij dus niet althans niet die harde bui, Annie had het wel horen regenen tegen de morgen.

Weer op tour, we verlaten de kust, en hopelijk de harde wind en gaan richting het noorden.

San Antonio staat op het programma en dat is maar een kleine drie uur rijden.

Rond 11:30 waren we dan ook al op de campground waar we eerst de campers aangesloten hebben, even wat gedronken hebben en een Wifi verbinding hebben gemaakt dit gaat hier via een aparte provider en kost $ 4,95 per dag wel een super snelle verbinding.

Rond 13:00 met de bus naar de stad, de bus stopt voor de poort van de campground en kost $ 1,00 p/p terwijl een parkeerplaats in de stad al minimaal $ 5,00 kost en ook weer geen campers kan hebben door hun grote.

Eerst wat gaan eten in de Rivercenter Mall en daarna ons stukje historie/geschiedenis op wezen doen met een bezoek aan The Alamo, hier was het erg druk zodat sommige dingen echt voetje voor voetje in file bekeken moesten worden.

Om ons stadsbezoek te besluiten hebben we een stuk van de riverwalk gedaan, hier viel de drukte gelukkig mee zodat we op het gemak wat foto’s konden maken zonder opstopping te veroorzaken.

De benen moe en de rug wat pijnlijk was het tijd om de campground weer op te zoeken dat duurde iets langer dan gepland omdat ook hier het OV niet altijd op tijd rijdt dus een kwartiertje op de bus moeten wachten die ons weer keurig voor de campground af zetten.

Toen was het tijd voor wat huishoudelijke taken, beide families hadden drie machines was, en met een aantal dagen Nationale parken voor de boeg is het wel handig om de kleren schoon in de kast te hebben.

Na de was de BBQ aangedaan en deze vol gedaan met lekker gemarineerde grote garnalen wat ons avondmaal is geworden.

Het weer is hier een stuk aangenamer, lekkere temperatuur en geen wind dus lekker buiten gegeten en daarna koffie gedronken, toen het wat frisser werd ieder de eigen camper opgezocht en de website en weblogs bijgewerkt.

Vandaag gereden: 161,6 mile.

Getankt: langs de I-37 noord, 25,381 gallon á $ 3,349

Campground: Traverler’sworld RV Resort, kosten $ 34,20 met 10% Good Sam korting, full hook-up en (betaalde) Wifi.

Dag 13 zaterdag 19 april 2008 San Antonio / Hill County / Del Rio

Vanmorgen eerst de camper op orde gemaakt voor een aantal dagen dry camping, dus de grijs en zwartwatertank leeggemaakt en de schoonwatertank helemaal vol gedaan zo zijn we in ieder geval op alles voorbereid als we vanavond geen campground met hook-up kunnen boeken.

Alles klaar en weer onderweg over toeristische routes eerst richting Bandera, San Antonia via de noordwestkant verlaten en over de TX-16, die schoot in het begin niet echt op een heleboel stoplichten dus veel stoppen en optrekken eenmaal in de buurt van Helotes waren we de stoplichten kwijt en werd het ook een stuk rustiger op de weg.

In Bandera de campers geparkeerd en door het oude stadcentrum gelopen, dat ziet er leuk uit alleen wat moeilijk fotograferen met al die auto’s voor de oude gebouwen, er was een straat afgezet en daar werd een grote cook-out gehouden met een heleboel grote BBQ’s waarvan sommige er schitterend uitzagen onder andere in de vorm van een stier, allemaal hout gestookt dus hing er een flinke walm en een brandlucht.

Daarna over de scenic route via de farmroads 470 en 187 door Hill County gereden, behalve wat maisteelt en koeien zagen we hier ook veel ranches met schapen en geiten die hier goed schijnen te gedijen, bij Sabinal de US-90 opgezocht en deze blijven volgen naar Del Rio waar we de voorraadkasten gevuld hebben bij de Wal*mart zodat we voor de komende dagen genoeg eten aan boord hebben.

Hierna de campground opgezocht waar ze twee plaatsen schuin achter elkaar voor ons hadden, deze campground staat nog bijna helemaal vol met snowbird campers die hier de winter doorgebracht hebben bij het Amistad NRA.

Vandaag gereden: 207,9 mile.

Getankt: Sabinal TX, 25,007 gallon á $ 3,399

Campground: Holiday Trav-L-Park, kosten $ 20,70 met 10% Good-Sam korting full hook-up en Wifi.

Dag 14 zondag 20 april 2008 Del Rio / Big Bend NP

Vanmorgen weer op de normale tijd (rond 8:30) gaan rijden vandaag hebben we maar twee wegen te volgen dus heeft de T-T een makkie.

Onderweg op de US-90 nog een foto stop gemaakt bij een brug over de Pecos River hier begint of eindigt net van welke kant men komt het Amistrad NRA, men kan hier goed kano en vlottrips maken we hadden dan ook zicht op een startpunt waar men deze vaartuigen te water kan laten. Ook hier kwamen we weer kuddes met geiten en verderop schapen tegen.

In Marathon een tankstop gemaakt erg duur dus de tank niet vol gedaan, achteraf een verkeerde gok want in het park was het nog een stuk duurder.

Daarna de US-385 op die ons in het park zal brengen, via de noord ingang het park in gereden en daar gelijk de ATB pas gekocht zo kunnen we voor $ 80,00 weer een jaar lang alle parken bezoeken.

Bij de Fossil Bone Exhibit de lunch gebruikt en doorgereden naar het Visitorcenter bij Park Headquarters, daar gelijk postzegels gekocht zodat er weer wat kaarten richting Nederland kunnen.

Vervolgens doorgereden naar Rio Grande Village waar we vannacht willen slapen.

Op de campgound was het flink warm dus de schaduw opgezocht.

Ik heb later op de middag nog een poging gedaan om de Nature Trail die op de campground begint te lopen maar eenmaal buiten het rietveld was het zo verschrikkelijk heet dat ik terug gegaan ben men zou daar letterlijk verbranden.

Na het eten kwamen de muggen met zijn alle tevoorschijn dus zijn we letterlijk de camper in gevlucht, binnen was het eigenlijk nog veel te warm dus een verfrissende douche genomen en op bed gaan liggen omdat het daar nog wat koeler was, vroeg gaan slapen wat ondanks de warmte redelijk lukte.

Vandaag gereden: 251,1 mile.

Getankt: Marathon 19,947 á $ 3,769, Panther Junction 17,858 á $ 3,921

Campground: Rio Grande Village, kosten $ 14,00 geen hook-up.