Andere reisvehalen

Reisverhalen Annie


 

Dag 1 maandag 10 september Brussel > Linden NJ

 

Gistermorgen online ingecheckt, dat vroeg weer enig werk want we zaten ineens niet meer naast elkaar, Annie zat nog wel op de gereserveerde stoel maar ik was naar Economy-plus verplaatst op zich niet erg maar dan wel graag allebei.

De stoel waar ik zou zitten volgens de reservering was nog vrij dus mezelf daar terug gezet dat ging zonder problemen maar daarna kon ik geen boarding tickets printen dus moeten we ons melden bij de incheckbalie op het vliegveld.

Na alle huishoudelijke werkzaamheden zijn we rond 06:45pm richting Vilvoorde vertrokken, dat ging zoals verwacht met flink wat vertraging, we kwamen nog voor Goes al in de file van naar huis kerende badgasten terecht, gelukkig net voor een afslag dus van de snelweg af en dwars door Goes via de oude rijksweg dat ging goed tot Kapelle want daar kwamen veel auto’s van de snelweg af om zo de file bij de Vlaketunnel te omzeilen een voordeel van door de hele provincie werken is natuurlijk dat men ook overal de sluiproutes kent.

Bij Rilland de snelweg op daar was het ook nog druk maar bleef men rond de 80 km/u rijden na de afslag naar de A-4 richting Antwerpen waren de files verdwenen, om 08:50pm waren we in het hotel dus in plaats van 1:25 waren we nu 2:05 uur kwijt aan deze rit.

Deze keer kregen we gelijk bij het inchecken al de vouchers voor de twee taxiritten ook gelijk de taxi voor vanmorgen 07:30 besteld en om een busje gevraagd want in een gewone taxi is het altijd een strijd om de koffers mee te nemen.

Na een goed ontbijt naar het vliegveld en daar de incheckbalie van United opgezocht, de drukte viel nog mee dus waren we vlug aan de buurt, de security verzint ieder keer wat anders om te checken waar we dit voorjaar de voucher van Cheaptickets moesten tonen wilden zo nu de voucher voor de camperhuur bekijken en ging de dame daar ook nog mee naar haar meerdere, het zal wel een doel hebben maar ik heb hem nog niet kunnen vinden.

Onze boarding tickets werden zonder vragen uitgeprint en ook nog voor onze gereserveerde stoelen, volgens de United medewerker zitten er nog steeds problemen in de website na het samengaan met Continental dus zal het daar wel inzitten.

Na het taxfree shoppen door de security dat ging vlot ondanks de lange rijen, het boarden begon ook mooi op tijd maar het nieuwe systeem geeft naar mijn idee vertraging, waar men vroeger van achteruit begon met boarden doen ze dat nu aan de hand van je status dus als je Gold of Silver bent mag je eerst aan boord hierdoor worden de gangpaden dus geblokkeerd door mensen die halverwege hun spullen aan het opruimen zijn.

Gelukkig konden we met wat passen en meten onze Carry-on nog in de bakken kwijt.

Ondanks dat alle passagiers ruim op tijd aan boord waren en de captian ook aangaf een kwartier vroeger dacht weg te kunnen werd het toch een kwartier later omdat er constant grondpersoneel met gele hesjes aan boord bleven rondlopen.

Jammer genoeg was het bewolkt (het had vanmorgen vroeg zelfs wat geregend) dus was er onderweg weinig te zien, rustige vlucht met weer de bekende chicken or beef vraag deze reis kwam men veel vaker met water rond dan de laatste vluchten, pas toen we voor de kust van Maine vlogen kregen we zicht op de grond, boven de ocean hadden we ook een stuk met zicht naar beneden maar dan zie je alleen maar water.

Ondanks het wat latere vertrek toch nog een klein kwartier vroeger geland, eenmaal aan de gate op weg naar immigration en daar was het druk met meerdere aankomende vluchten immigration en customs koste dan ook 1:30 uur, daarna met de airtrain naar P-4 waar de hotelshuttlebussen stoppen, even gebeld naar het hotel en die zouden de shuttlebus sturen dat duurde door druk verkeer en een ongeluk iets langer maar om 03:00pm waren we ingecheckt.

Even met El Monte gebeld en daar kunnen we vanaf 08:00am terecht dus gelijk bij de receptie de shuttlebus voor morgenochtend besteld.

Op de kamer even bijkomen en na een bakje koffie (staat 24/7 gereed bij de receptie) zijn we gaan shoppen op Aviation Plaza het achter het hotel gelegen winkelcentrum daar heeft Annie de eerste scrapboek spullen al weer kunnen scoren, ook hebben we bij de Target witte M&Ms gevonden en zijn de eerste spullen voor de camper al ingeslagen bij de 99ct store.

Op het gemak terug naar het hotel en aan de verslagen begonnen, rond 07:00pm zijn we gaan eten bij Applebee’s wat ook op de Plaza zit na een heerlijke Roasted Garlic Steak kunnen we er weer tegen tot het ontbijt morgenochtend.

Gereden: 0 mile,

Getankt: niet

Campground: geen, Hampton Inn Linden, kosten € 108,89

Dag 2 dinsdag 11 september Linden NJ > Madison CT

 

Gisteravond zijn we rond 10:00 uur naar bed gegaan, beide niet al te best geslapen vaak wakker en om 05:45 waren we er allebei uit, eerst even naar buiten geweest om een shagje te roken toen ik daarvoor in de lift stapte was het eerste wat ik hoorde “goedemorgen” stond dus met een Nederlands echtpaar in de lift die op dit vroege uur al met een taxi vertrokken.

Even na 06:00 zaten we aan het ontbijt dat was ook nog een goed ontbijt met volop keus in brood en beleg zowel warm als koud dus de magen goed gevuld zodat we een poosje tegen kunnen, de koffers opnieuw ingepakt en nog even achter de computer gekropen, rond 07:45 naar beneden uitgecheckt en naar de shuttlebus gevraagd die stond al klaar en even later kwam ook de chauffeur aanlopen, koffers in de bus (nu al een meer dan gisteren) en op weg naar El Monte daar waren we precies om 08:00am.

Naar binnen en alle spullen even in een kamer gezet, terwijl de computer opgestart werd een praatje gemaakt met een van de medewerkers die kwam gelijk al met een leuke mededeling, omdat hij de 30ft die wij geboekt hebben alleen maar van 2008 of ouder had staan vond hij dat wij als regelmatige huurder bij El Monte wel een upgrade mochten hebben en dus had hij een FS-31 voor ons later klaarzetten, dat is het iets grotere type waar een extra stapelbed inzit het is een model 2012 die in 2011 in gebruik is genomen er staat 27.522 mile op de teller.

De camper is nog niet helemaal gereed dus werken we eerst de papier winkel af en nemen ervaringen door, deze medewerker heeft zelf ook al heel wat reizen gemaakt onder andere door het ophalen van nieuwe campers en die naar de westkust te brengen natuurlijk vragen we of dat ook voor huurders mogelijk is en dat is het, zelfs met een A-Class is dat mogelijk dus dat gaan we zeer zeker onthouden.

Ook de wijze van reizen en campgrounds passeren de revue, de medewerkster die de papierwinkel in orde bracht geeft nog het adres van een campground voor de laatste nacht.

As ik aangeef daar slechte ervaring mee te hebben en voor het er vlakbij gelegen State Park wil kiezen komt de opmerking dat we ons huiswerk goed gemaakt hebben.

Inmiddels is de camper klaar en wordt voorgereden voor inspectie waarbij een aantal kleine schades genoteerd worden ook het dak wordt bekeken en als de beide slide-outs zijn uitgeschoven klim ik nogmaals op de trap om te kijken of de luifels die daar boven zitten niet beschadigt zijn, uitleg over de werking van alle apparatuur krijgen we niet want volgens de heer die de inspectie met ons doet weten wij dat na zoveel reizen mogelijk beter dan hijzelf.

We gaan op stap met een Jamboree Sport met twee slide outs, in het woongedeelte gaat de driezits lederen bank en het keukenblok aan de chauffeurskant naar buiten en aan de passagierskant gaat de slaapkamer en het stapelbed naar buiten, dat stapelbed is overdag een extra dinette met tafel en twee zitplaatsen, verder heeft de camper nog een luifel aan de passagierskant.

Om 09:30 reden we weg om eerst naar de Dollar Tree te gaan voor nog wat spullen die we gisteren bij de 99ct store niet konden vinden, in dat winkelcentrum zat ook een van Annie haar favoriete kledingwinkels namelijk de Fashion Bug en daar wist ze dus gelijk een nieuwe winterjas te scoren.

We gaan de US-1/US-1 9 (Palisades Parkway) noordoost op die we zullen volgen tot de I-287 (I87).

Volgende stop de Walmart in North Bergen NJ die was vlug gevonden want ligt langs de US-1 maar een succes was het niet helemaal, heel anders en er rommelig ingericht er zat helemaal geen logica in waardoor we veel meer tijd kwijt waren dan gewoonlijk waarbij we ook niet alles konden vinden.

Ook het personeel was niet echt vriendelijk te noemen waarbij de medewerkers van de telefoonafdeling het wel heel bont maakte, wij informeerde naar een mifi om onderweg op internet te kunnen, de jonge dame die ons eerst te woord stond wist dat niet en vroeg het dus aan haar mannelijk collega, die ging eerst ten overstaan van verschillende klanten ruzie staan maken met die dame omdat ze het zelf niet op kon lossen om vervolgens ons zeer ongeïnteresseerd te woord te staan en eigenlijk alleen de zeer dure Version wilde verkopen daarbij wees hij een en ander met zijn voet, zo ga je dus niet met klanten om wij brengen onze $$ wel ergens anders waar men netter met de klant omgaat.

We gaan verder over de US-1 en komen in onze tweede staat (New York) we draaien de I-287 zuidoost op en komen over de Tappan Zee Bridge waar we $ 14,75 aan tolgeld kwijt voor de camper een personenauto is $ 5,00 kwijt, vervolgens nemen we de I-95 noord en rijden zo onze derde staat in (Connecticut) op de I-95 is het druk en komen we verschillende keren in een file terecht.

Bij New Haven houden we de I-91 west aan om daar nog naar een andere Walmart te gaan, deze kennen we al van onze 2008 reis, hier vinden we alle nog ontbrekende spullen.

Deze Walmart is heel wat overzichtelijker en het personeel veel vriendelijker en behulpzamer, hier slagen we ook voor het mifi verhaal, we kopen een T-Mobil 4G Mobile Hotspot en een Mobile Broadband Refill Card, zodra we een campground met wifi hebben kunnen we een en ander online activeren.

Achteraf gezien hadden we net zo goed ineens naar deze Walmart kunnen rijden dat had waarschijnlijk minder tijd voor de boodschappen en mogelijk ook minder file gegeven,maar achteraf kijk je een koe in zijn ***.

We rijden nog een klein stukje noordelijk via de I-95 om vervolgens naar onze overnachtingplaats te rijden Hammonasset Beach State Park, daar is het koffers uitpakken en camper inrichten met tussendoor een kleine wandeling naar het strand, we staan maar een kleine honderd meter van de oceaan.

De bbq wordt in elkaar gezet en alle spullen krijgen een plekje zo zijn we een flink deel van de avond bezig.

Daarna nog het verslag maken zodat we dat online kunnen zetten zodra we weer internet hebben.

Gereden: 134,4 mile,

Getankt: niet

Campground: Hammonasset Beach State Park, kosten $ 48,00 met stroom en water hookup, dumpstation aanwezig, prijs in inclusief parktoegang.

 

Dag 3 woensdag 12 september Madison CT > Provincetown MA

 

Vanmorgen waren we om 06:30 uit bed al iets beter dan gisteren dus ook beter geslapen trouwens, we ontbijten op het gemakje en maken de camper weer rijklaar het is altijd even opletten of je niets in je nek kan krijgen bij de eerste keer remmen, de slides naar binnen en we gaan op weg.

We bekijken op het gemak een aantal plaatsen in het park, op het strand kunnen we vaag de contouren van Long Island zien was ook nog met tegenlicht dus niet zo duidelijk, een meertje bij een van de viewpoints gaf een mooie weerspiegeling van de er achterstaande bomen en een groot rotsblok die in het meertje lag, zo brengen we nog een aantal uren in het park door voor we weer op route gaan.

We nemen de I-95 noord weer op, de route door Connecticut is er saai met aan weerszijde van de weg bos waardoor je niets van de omgeving zien, we rijden onze vierde staat binnen Rhode Island binnen hier kunnen we wat meer van de omgeving zien ook zien we de eerste voorzichtige herfstkleuren verschijnen.

Bij Providence raakt T-T de weg kwijt via exit 19 gaan we naar de I-195 oost, maar moeten we er gelijk weer af om vervolgens een rondje te rijden en op het zelfde punt uit te komen en T-T hetzelfde kunstje uithaalt.

In eerste instantie denken we dat we toch ergens wat gemist hebben maar komen dan tot de conclusie dat dom-dom te situatie helemaal niet kent dus negeren we zijn instructies en rijden zoals we denken dat het goed is.

Nog geen halve mijl verder komt ook T-T er achter dat dit de goede route is na al deze consternatie zijn we toe aan een verfrissing dus maken we een stop bij de dubbele geel arch om een Frappé te halen.

In Fairhaven gaan we even tanken omdat de brandstof op Cape Cod een stuk duurder is, waarschijnlijk is Fairhaven ook niet een van de goedkopere plaatsen want het verschil is maar $ 0,10 per gallon.

Via de SR-25 en de US-6 gaan we Cape Cod op en rijden door naar Provincetown waar we eerst een plek op de campground vastleggen, deze campground is trouwens enorm duur en ondanks die prijs een rommeltje, plekken dicht op elkaar en sommige bijna onmogelijk om in te komen, hookups zijn voor vier plekken tegelijk waardoor je zonder extra slanglengte niet op de waterleiding kan aansluiten, er is geen wifi en voor de douche moet extra betaald worden.

De enige andere campground in de buurt is nog een grotere bende dus als je in deze omgeving wil zitten heb je weinig keus.

We kijken even op de ons toegewezen plek en rijden vervolgens naar Cape Cod National Seashore, hier rijden we eerst naar en plek waar men op het strand kan komen, daar blijkt het nog erg druk te zijn met zonaanbidders het is dan ook schitterend weer, strak blauwe lucht en windstil dat hadden we gisteren ook trouwens alleen stond er toen nog een beetje wind.

We maken nog een aantal stops onder andere bij een meertje wat bijna helemaal is dicht gegroeid met waterlelies hier spotten we wat eenden en op een gegeven moment zie ik wat bewegen en dat blijkt een flinke schildpad te zijn welke zijn we niet achter kunnen komen want meer als zijn/haar rug krijgen we niet te zien.

We lopen nog een trail naar de eerste (zoetwater)bron die de Pilgrims gevonden hebben toen ze in Amerika aankwamen we zijn wel tot het eindpunt geweest maar de uitleg die er stond hebben we niet gelezen omdat je er volledig werd lek geprikt door duizenden muggen en dus zijn we heel vlug terug gelopen.

Terug richting campground nog een stukje door Provincetown gereden maar dat is met een 31 ft geen succes, de straatjes zijn erg nauw en verschillende bochten bijna niet te nemen, omdat men er betonnen paaltjes heeft neergezet.

Het is in het stadje ook nog erg druk zodat men goed op moet passen voor plotseling overstekende voetgangers.

Als we op de campground komen staat er een grote A-class op de plek die men ons had toewezen, deze mensen waren ruim voor ons aangekomen en naar het strand gegaan schijnbaar houd men erg slecht bij welke plekken er nog vrij zijn, de naastgelegen plek is nog vrij en ruim genoeg dus gaan we daar staan, zo hoeft de A-class niet op te breken en hebben wij ook een plekje, met goed onderling overleg komt men er meestal wel uit.

We zetten de camper op zijn plek een gaan nog een poosje lekker buiten zitten, voor het avondeten wordt de bbq voor het eerst aangestoken en ’s avonds worden de verslagen weer gemaakt.

Gereden: 247,8 mile,

Getankt: Fairhaven MA 19,236 gallon á $ 3,899

Campground: Coastel Acres Camping Court, kosten $ 59 met stroom en water, dumpstation aanwezig.

 

Dag 4 donderdag 13 september Provincetown MA > Gloucester MA

 

Vanmorgen waren we onverwacht laat uit bed, we dachten dat het 06:45 was maar de wekker stond een uur verkeerd dus was het ineens later dan gedacht, na het ontbijt breken we op en gaan op weg naar onze volgende bestemming.

We besluiten om op het gemak naar Cape Ann te rijden en daar eerst een overnachtingsplek vast te leggen, ook moet ik nog bellen met Cape Ann Whale Watch om te reserveren voor de whale watch trip van vrijdagmiddag, heb dat gisteren een paar keer geprobeerd maar kreeg geen netwerk voor mijn telefoon.

We rijden de US-6 nu in westelijke richting om van Cape Cod af te komen vervolgens de SR-3 noord naar de I-93 noord die ons door Boston brengt, gelijk na de tunnel gaan we via de US-1 naar de SR-128 noord die ons naar Cape Ann brengt.

Onderweg nog even van de interstate af om te tanken maar daar was de brandstof wel erg duur dus maar voor $ 25,00 getankt de rest zien we morgen wel.

Op de SR-128 hebben we nog wat oponthoud door wegwerkzaamheden is er maar 1 rijstrook beschikbaar dus even wat filevorming.

Een bord waar onder andere Michael’s opstaat geeft weer een kleine omweg om te winkelen, er worden weer wat scapboekspullen gekocht.

Rond 01:30pm komen we op de campground aan we vragen om een plek met wifi omdat we weten dat dit niet op de hele campground beschikbaar is, de zeer behulpzame dame geeft een aantal plekken aan waar we uit kunnen kiezen “zet de camper maar neer en kom dan even zeggen welke plek je staat” zegt ze, naast een folder van de whalewatch firma waar wij mee weg willen geeft ze aan wel te willen bellen als dat ons zelf niet lukt.

We kiezen een mooi plekje met zicht op de baai en zetten de camper op zijn plek, stoeltjes naar buiten en genieten, ik bel met Cape Ann Whale Watch en reserveer twee plaatsen voor de trip morgenmiddag, vervolgens even naar de receptie om te zeggen waar we staan en aan te geven dat de reservering is gelukt.

Annie probeert de hotspot te activeren wat niet helemaal gemakkelijk gaat, je moet een twaalf cijferige code ingeven maar de kaart die wij gekocht hebben heeft maar tien cijfers dus even telefonisch contact gehad daar wordt je door een programma geleid en toen stond het betaalde bedrag wel ineens op het account alleen krijgen we nog geen internet verbinding dus dat moet Annie nog even verder uitzoeken.

We zetten de afgelopen twee dagen verslag online, terwijl we daar mee bezig zijn loopt ineens het avondeten rond de camper, in de vorm van zeven volwassen vrouwtjes kalkoenen, omdat we geen geweer bij ons hebben en het jachtseizoen nog niet geopend is hebben we er alleen maar met het fototoestel op geschoten.

Daarna zitten we een hele poos lekker buiten net als gisteren is het weer een onbewolkte dag alleen staat er nu wat wind maar dat houdt de temperatuur aangenaam, we lopen nog even naar beneden om wat foto’s van de baai te maken, die staat op dat moment helemaal droog maar een paar uur later komt het water vrij vlug op.

Omdat ik verwacht dat met dat mooie weer nog wel eens veel Amerikanen er in het weekend op uit trekken, bel ik even met de campground die we voor morgen op de planning hebben en die is dus inderdaad vol (had ook maar 45 plekken).

Ik zoek via Streets & Trips een andere op, die ligt maar tien mijl verder dus dat is goed aan te rijden na de whale watch, eerst even de reviews online bekeken die waren goed dus daarna gebeld, de dame gaf aan genoeg plek te hebben als we maar voor 08:00pm aanwezig zijn want daarna is het kantoor gesloten dat moet geen probleem zijn.

Nog even over de FS-31 waar we nu mee onderweg zijn, hij is dus maar één feet (dertig centimeter) langer dan de CS-30, terwijl er een stapelbed inzit om daar de ruimte voor te krijgen is de achterste slide-out een stuk langer maar heeft men ook de slaapkamer een stuk kleiner gemaakt waardoor men niet meer naast het bed kan staan, je moet dus via het voeteneind het bed in.

In beide campers staat het bed overdwars bij de 30ft gaat het bed naar buiten en bij de 31ft gaat de kledingkast naar buiten dit geeft wel een extra opstap in de vloer.

Als de slide-out is ingeschoven is er niet voldoende ruimte voor de matras dit heeft men opgelost door een los stukje matras wat je aan het hoofdeind tussen matras en buitenwand stopt, doordat het stapelbed breder is dan de kast komt daar de matras ook knel te zitten dit heeft men opgelost door een driehoek uit de matras te halen net als bij de 21ft en 25ft campers met een bed achterin.

Als men met een groot gezelschap wil reizen is het een leuke oplossing maar heeft toch zeker voor de slaapkamer achterin flink wat beperkingen.

Ook de badkamer heeft naar ons idee wat ruimte moeten inleveren om voldoende ruimte voor het stapelbed te krijgen, de douche is ruim genoeg maar de ruimte er voor is kleiner.

Ik denk dat deze camper speciaal voor de verhuur gemaakt wordt, want ik kan me niet voorstellen dat de gemiddelde Amerikaan dit type voor zichzelf zou kopen.

Gereden: 154,3 mile

Getankt: Kingston MA 6,250 gallon á $ 3,999

Campground: Cape Ann Campsite, kosten $ 44,00 met stroom, water en wifi, dumpstation aanwezig.

 

Dag 5 vrijdag 14 september Gloucester MA > Hampton NH

 

Vandaag tegen 08:00am opgestaan en heel op het gemak ontbeten, we gaan vanmiddag de whale watchtrip doen en moeten pas om 12:30pm aanwezig zijn en het is maar een kleine twintig minuten rijden van de campground.

Iets na 09:30 rijden we weg richting Gloucester en worden in het stadje door T-T weer op de UPC wijze naar onze bestemming gebracht, in plaats van rechtstreeks naar Mainstreet laat T-T ons een blokje om rijden zodat men gelijk aan de goede kant van de weg zit en niet over hoeft te steken.

Een paar minuten voor 10:00am melden we ons in het kantoor en krijgen onze tickets, de camper mag blijven staan waar ik hem geparkeerd had.

Wat vroeger aanwezig heeft voor ons het voordeel dat er nog genoeg plek is als we tegen 12:00 uur waren gekomen was er geen plek meer geweest voor zo’n grote bak.

We maken nog een wandeling door het havengebied waar volop gewerkt word aan verschillende boten, veel kleine vissers/kreeften boten maar er liggen ook een drietal grote trawlers tegen de kant voor reparatie.

Terug bij de camper zitten we nog een poosje binnen om een beetje uit de zon en warmte te blijven, het is ook vandaag prachtig weer met bijna geen wind, ideaal om een boottochtje te maken dus.

Om 12:30 mogen we aan boord en na het gebruikelijke veiligheid praatje gaan om 01:00 de trossen los en varen we heel rustig de haven uit eenmaal buiten de haven gaat het gas er op en wordt koers gezet naar een van de banken waar de walvissen vaak vertoeven omdat daar veel eten te vinden is, dat eten bestaat onder andere uit scholen haring en krill.

Na een uurtje krijgen we onze eerste walvis te zien het is een Finback Whale de op een na grootste walvis, foto’s maken van deze soort blijkt niet eenvoudig want ze komen even aan het oppervlak om te ademen in verdwijnen weer in de diepte.

Even later krijgen we de eerste Humpback Whale te zien, deze blijven gelukkig wat langer aan de oppervlakte en als ze weer duiken laat de soort mooi de staart boven water komen.

We gaan van links naar rechts over de boot wat goed mogelijk is omdat er niet zo heel veel volk aan boord is, bij een volle boot moet je denk ik op je plekje blijven staan anders sta je tweede of derde rij en kan je foto’s maken wel vergeten.

De bemanning en vooral de medewerkers van het onderzoeksteam waar deze rederij mee samenwerkt geven mooi op tijd aan waar men de walvissen kan zien.

Als er een walvis wat verder weg wordt gespot gaat het gas er op en gaat de boot richting die plek zodat we er dichtbij zijn als het dier weer terug boven komt.

Ook wordt er zeer goed uitleg gegeven over het gedrag van de dieren maar ook wat men doet om deze soorten te beschermen zo hebben de kreeftenvissers een andere methode van fuiken zetten ontwikkeld om te voor komen dat de walvissen in de vele lijnen verstrikt raken.

Het is een zeer leerzame reis maar vooral een schitterende ervaring om deze prachtige dieren te volgen, jammer genoeg hebben ze vandaag geen zin om te springen of met hun staarten op het water te slaan maar met het spotten van twaalf Humpbacks en drie Finbacks zijn we toch zeer tevreden.

Rond 03:00pm wordt de steven weer richten vaste wal gekeerd en beginnen we aan de terugreis, daarbij spotten we nog een groepje van drie humpbacks maar die hebben geen zit in pottenkijkers want als de kapitein blijft liggen om ze van dichtbij te zien laten ze zich niet meer aan het oppervlak zien.

Om 04:10 zijn we weer terug aan de kade en kunnen we van boord, als er een paar auto’s vertrokken zijn kunnen ook wij gaan rijden en zoeken we de SR-128 west op na een paar mijl gaan we er weer af om in Manchester een benzinepomp te zoeken want ons huisje heeft wel heel erg veel dors, er gaat dan ook ruim 47 gallon in.

Via de R-128 en wat lokale wegen gaan we naar de I-95 noord en rijden vervolgens onze zesde staat binnen New Hampshire binnen Bij Hampton gaan we richting de US-1 noord en volgen de aanwijzingen van T-T naar de campground maar als hij ineens aangeeft dat we onze bestemming bereikt hebben weten we dat hij de pad weer kwijt is.

We gaan dus eerst maar naar de Walmart voor wat boodschappen en zoeken vervolgens in de POI’s naar campgrounds in de buurt van de bestemming.

Daar staat ook de geplande campground tussen dus geven we aan daarheen te willen en dat lukt zonder problemen, waarom dat wel lukt en met het zelf ingegeven (goede) adres niet is mij een raadsel.

Waarom de dame gisteren aan de telefoon aangaf dat we voor 08:00pm aanwezig moeten zijn wordt al vlug duidelijk, de campground is beveiligt met slagbomen en daar kan men zonder pasje dus niet voorbij raken.

Wij waren om 07:30 op de campground en kunnen nog net in de schemering de camper op zijn plek zetten, het grillen van de kippenpootjes op de bbq moet in het donker gebeuren maar met de buitenlamp van de camper aan lukt dat prima.

Gereden: 72,6 mile

Getankt: Manchester MA 47,308 gallon á $ 3,879

Campground: Tidewater campground, kosten $ 44,00 full hookup en wifi.

 

Dag 6 zaterdag 15 september Hampton NH > Southwest Harbor ME

 

We hebben vannacht goed geslapen rond 07:30 uit bed en op het gemak ontbijten, het is vanmorgen bewolkt en terwijl we zitten te eten horen we ineens getik op het dak er vallen wat spetters regen, niet veel want de picknicktafel wordt niet eens helemaal nat, voordat we wegrijden breekt de zon al voorzichtig door, rond 09:00am rijden we van de campground weg en gaan we verder naar het noorden.

We willen zo veel mogelijk de US-1 volgen maar dat blijkt niet zo’n succes, het is erg druk met mensen die hun wekelijkse boodschappen gaan doen, maar ook veel dagjes mensen die deze mooie zaterdag naar de vele stranden willen tel daarbij nog veel wegwerkzaamheden en om de paar honderd meter een stoplicht en het tempo laat zich raden.

Zodra we onze zevende staat (Maine) inrijden zoeken we dan ook de I-295 noord op om een beetje tijd in te halen, waar de I-295 samenkomt met de I-95 gebruiken we op een Rest Plaza (combinatie van restarea, tankstation, eettent en informatiecentrum) de lunch.

Vervolgens gaan we via de SR-9 en wat lokale wegen naar de SR-3 die ons bij Belfast aan Penobscot Bay brengt daar pakken we de US-1 weer op om hem bij Ellsworth weer te verlaten over de SR-3 rijden we Mount Desert Island op en gaan vervolgens via de SR-102 richting Southwest Harbor waar onze campground net voor moet liggen.

Hier doet dom-dom het weer, net als gisteren geeft hij ineens aan dat we onze bestemming bereikt hebben maar de campground is in geen velden of wegen te bekennen.

Net als gisteren staat ook deze campgrounds in de POI’s die al in T-T staan maar ook deze gegevens blijken niet te kloppen dus gaan we zelf maar op zoek en dat heeft wel succes.

Rond 04:30pm melden we ons bij de receptie en krijgen van de vriendelijk heer een kaartje mee waarop hij de nog vrije plekken heeft aangegeven “kijk maar welke je mooi vindt en kom dan terug om in te schrijven” zo gezegd zo gedaan, we zoeken een plek uit met niet te veel bomen zodat we nog een poosje lekker in de zon kunnen zitten.

Camper op zijn plek en stoeltjes naar buiten, als het wat frisser wordt gaan we naar binnen en begint Annie met de voorbereidingen van het avondeten, ik krijg vrijaf wat het wordt kipkerrie met rijst en daar is de bbq niet bij nodig.

De hele dag licht bewolkt weer gehad met af en toe een donkere wolk maar daar is geen regen meer uitgevallen wel kwam er in de loop van de dag steeds meer wind, volgens de campground medewerker wordt het morgen weer een mooie dag dus kunnen we waarschijnlijk meer van Acadia NP bekijken dan in 2008 want toen spoelden we bijna weg.

We zagen vandaag steeds meer kleur in de bomen komen, nog geen grote gekleurde vakken maar kleine plekjes die al mooi gaan kleuren, in de loop van volgende week zal het al een stuk mooier zijn denk ik.

De verkleuring gaat mede door de nog redelijk warme nachten niet heel vlug.

Vandaag was een verplaatsingsdag dus veel hebben we niet gedaan onderweg ook al omdat we een flink deel van de route via de interstate hebben gedaan.

Gereden: 238,4 mile

Getankt: niet

Campground: Smuggler’s Den Campground, kosten $ 42,80 met full hookup en wifi.

 

Dag 7 zondag 16 september Southwest Harbor ME > Bar Harbor ME

 

Om 07:45 uit bed en om 08:50 waren we weer onderweg, we beginnen met South Island, net na Southwest Habor nemen we de SR-102a en mooie smalle weg die ons langs de kust brengt.

Bass Harbor Head Lighthouse is voor ons jammer genoeg niet bereikbaar omdat er geen campers zijn toegestaan en is aan het eind namelijk geen mogelijkheid om te keren.

Door het leuke plaatsje Bass Harbor met heel veel kreeftenvissers gaan we naar links en volgen Tremont Road die trouwens weg eens een nieuwe asfalt laag zou mogen krijgen we gaan van het ene in het andere gat.

Bij Pretty Marsh maken we een zijstap in komen daar aan Blue Hill Bay waar een aantal bootjes liggen en toen wij er stonden ging er net een groep kajaks op weg met een gids ook hier was niet echt veel ruimte trouwens moest een paar keer voor en achteruit steken om te kunnen draaien.

We gaan naar het andere deel van Mount Desert Island en nemen de SR-3 oost richting Northeast Harbor hier maken we een stop bij de (jacht)haven maar daar is niet veel bedrijvigheid, Seal Harbor is de volgende stop.

Daar denk ik van de SR-3 via de Stanley Brook ingang Acadia in te gaan maar een bord aan het begin van de weg waar een bridge met 10 feet 4 inches clearance op staat en een camper die 12 feet 5 inches hoog is doet ons besluiten de camper maar in zijn achteruit te zetten en de SR-3 te blijven volgen.

We stoppen bij het Nature Center van Sieur de Monts na binnen even wat informatie en een parkmap en de Beaver Log (parkkrant) te hebben meegenomen bekijken we de Wild Gardens of Acadia, hier heeft men alle planten die in het national park voorkomen bij elkaar gebracht, mooie collectie maar gezien het jaargetijde weinig meer in bloei, kon enkel wat asters een paar penstemons en één campanula soort vinden waar nog bloem in zat.

Wel veel besdragende struiken behalve dan de Cranberry’s en veenbessen daar waren alle bessen ondanks alle bordjes om het niet te doen allang geplukt door al die bezoekers die schijnbaar geen Engels kunnen lezen.

We gaan verder en willen de Park Loop Road richting Sand Beach opdraaien we zien gelijk al een brug en het bord daaraan geeft 12 feet 2 inches aan dat kost ons de airco dus terug, in 2008 konden we dit deel van het park wel doen maar die camper was 1 feet lager.

Via de SR-3 naar Bar Harbor waar het volgens mij altijd enorm druk is, stadje door en op weg naar het Hulls Cove Visitor Center om wat een informatie om te horen wat we wel kunnen doen zonder gebruik te maken van de (gratis) pendelbussen die op verschillende routes rijden.

Daar aangekomen kan Annie eerst nog even wat doen aan haar (nieuwe) verslaving ze is namelijk helemaal in to the paddo’s of te wel paddenstoelen fotograferen.

Op onze vraag wat we met een 12 feet 5 inches camper wel kunnen doen geeft de ranger eerst aan dat we naar Sand Beach kunnen, als ik aan geef daar een bridge met 12 feet 2 inches tegen te komen pakt ze er een boekwerk bij waar alle brug/viaduct hoogtes instaan en moet mij gelijk geven alle andere hoogtes staan op de parkmap/kaart maar deze dus net niet.

Wel kunnen we de weg naar Jordan Pond rijden daar zitten namelijk geen viaducten ook de weg naar Cadillac Mountain ligt aan deze weg dus daar kunnen we ook naar boven.

We gaan op weg en besluiten eerst naar Jordan Pond te rijden en daar mogelijk ook de lunch te gebruiken, eenmaal op weg zien we beneden voor Bar Harbor een van de redenen voor de drukte in die plaats, er ligt een cruiseschip voor anker en de tenders varen af en aan om de mensen aan wal te brengen.

Aan de kleur van de romp (donker blauw) en de erg spitse boeg te zien kan het wel eens een van de HAL (Holland Amerika Line) schepen zijn.

Bij Jordan Pond is het zoals we al verwachten enorm druk (NP’s en weekend is geen goede combinatie) er zijn wel een vijftal parkeervakken voor campers maar daarvan is er maar 1 ook daadwerkelijk in gebruik door twee kleinere campers die keurig achter elkaar staan twee worden in beslag genomen door een auto met een boottrailer er achter die man kan schijnbaar niet goed parkeren en de andere twee worden door personen auto’s in beslag genomen.

Om te lunchen rijden we even terug naar het Visitor Center daar zijn wel genoeg vrije camper parkeerplekken.

Vervolgens gaan we de berg op Cadillac Mountain is met 1530 feet (466 meter) de hoogste kustberg van Amerika, de weg naar boven is heel goed te rijden ook hier is het erg druk boven op de berg maar een aantal busplekken brengen uitkomst om te parkeren.

We lopen de 0.3 mile lange trail waarmee je alle kanten van het eiland te zien krijgt, we werden begeleid door de muziek van een doedelzakspeler, deze man was waarschijnlijk door zijn vrouw de berg opgestuurd om te oefenen want echt zuiver klonk het niet.

De trail is trouwens goed te doen want het is volledig verhard wel met wat hoogteverschil maar veel meer dan tien meter zal dat niet zijn.

We gaan weer naar beneden en rijden het park uit en besluiten nog ven richting Ellsworth te rijden daar hadden we gisteren een Christmas shop gezien dus willen we daar even kijken helaas was hij gesloten, onderweg nog even een beetje getankt zodat we morgen eerst een stukje kunnen rijden voor we aftanken want hier zijn de prijzen aan de hoge kant, getankt voor $3,999 maar ook al prijzen van $4,139 gezien.

Rond 04:30pm waren we op de campground waar we weer zelf een plekje uit mochten zoeken, water en stroom hookup was $ 38,00 en full hookup was $ 42,00 een full hookup uitgezocht omdat we de vuilwatertanks willen legen en terug naar het kantoor, de dame die ons hielp was denk ik even de weg kwijt want we moesten maar $ 38,00 betalen.

Camper op zijn plek en nog een poosje van de zon genieten dat was achter de camper uit de wind goed te doen.

Het was vandaag mede door de wind een heel stuk frisser dan de voorgaande dagen, toen de zon eenmaal onder ging koelde het nog verder af zodat voor het eerst deze reis de lange broek uit de kast kwam.

Gereden: 110 mile

Getankt: Trenton ME, 12,515 gallon á $ 3,999

Campground: Bar Harbor Campground, kosten $ 38,00 met full hookup en wifi