Andere reisvehalen

Reisverhalen Annie


 

Dag 1 woensdag 7 juni 2006 Biggekerke – Chicago – San Francisco

 

Na een korte nacht vanmorgen om 5:00 uur opgestaan, om 5:30 uur zijn we thuis weggereden om in Middelburg onze zoon op te halen, hij zal ons naar Schiphol brengen en kan dan de komende vier weken de auto gebruiken.

Ondanks behoorlijk wat files bij Rotterdam en Delft waren we om 8:10 uur op Schiphol, daar gelijk naar de balie van United Airline, hier was het nog niet druk, er stond maar 1 echtpaar voor ons.

Dit was weer net genoeg voor de security om een koffer te willen controleren deze keer was Annie het haasje, geen verboden spullen in de koffer dus konden we inchecken.

De dame achter de balie bood ons een upgrate naar economyplus aan voor € 71,00 p/p dit hebben we voor de eerste vlucht gedaan, op de tweede vlucht kon het ook maar konden we niet bij elkaar zitten dat was niet naar ons zin dus niet gedaan.

Dat beide koffers te zwaar waren werd niet van gezegd.

Om 11:05 uur werd het vliegtuig achteruit geduwd keurig op tijd dus om 11:20 kwamen de wielen los van de grond en om 12:55 landen we op Chicago.

Rustige vlucht gehad met gedeeltelijk mooi zicht, Groenland was nog helemaal wit.

Na een paar mile lopen kwamen we bij immigration, het flink doorstappen werd beloond want we waren zo aan de buurt, en deze keer ging alles van een leien dakje.

Naar de bagageclaim voor de koffers, we waren zo vlug dat er nog geen koffers op de band lagen.

De eerste koffer kwam vrij vlug maar nummer twee zat schijnbaar wat dieper in het ruim.

Tussen alle mensen door liep een jonge dame van customs met een hondje, die had nog flink haar werk want voordat wij naar het customs loket liepen had ze al twee pastic tassen vol fruit verzameld.

Met de trein naar terminal 1 voor de volgende vlucht, bij terminal 1 nog even naar buiten voor een shot nicotine en toen kwamen we in onze eerste rij van deze vakantie.

Voor we door de security waren duurde toch wel een half uur wat een drukte zeg.

Naar de gate gelopen en onderweg nog een paar bakjes fruit en wat te drinken gekocht.

Ook bij de gate was het enorm druk, er stonden schijnbaar 100 personen op standby voor de vlucht naar San Francisco dus dat werd een volle vlucht.

Ondanks de drukte gingen de deuren op tijd dicht, een kleine file op de startbaan zorgde voor 15 mintuten vertraging.

De tweede vlucht was soms wat hobbelig er zat wat slecht weer onder weg, jammer genoeg ook veel bewolking dus niet zoveel kunnen zien.

In de Rockys zagen we redelijk veel sneeuw, ook in Utah lag nog sneeuw, we vlogen iets ten zuiden van Salt Lake City en daar was het bovenin nog wit.

Ook de Sierra Nevada was nog wit, de aanvliegroute liep over Yosemite NP, wij zaten aan de rechterkant van het vliegtuig en ik kon het Hetch Hetchy zien liggen, als je dan richting het noorden keek zag je verschillende hoge stukken die nog helemaal wit waren, denk dat Lassen Volcanic NP er daar 1 van was.

Om 17:30 uur landen we op SFO weer keurig op tijd dus, hier geen Immigration of Customs meer dus zo naar de bagageclaim voor de koffers, die kwamen redelijk vlug.

Naar buiten en op zoek naar de shutllebus voor het hotel.

Om 18:30 waren we ingecheckt in het Clarion San Francisco Airport Hotel, 401 E Milbrae Ave., San Francisco.Dit hotel is gekozen omdat het Travellodge Hotel waar we eerst naar toe zouden gaan geen PAD-pickup van El-Monte kent, dit was door Tioga Tours in een paar minuten tijd geregeld toen dit probleem een paar weken voordien zich voordeed.

 

Dag 2 donderdag 8 juni 2006 Dublin - Caspar

 

Na een goed nachtrust om 6:00 am opgestaan en nog even het reisverslag bijgewerkt zodat we dat kunnen uploaden als we een wifi verbinding hebben.

Om 6:55 gingen we naar beneden, toen we bij de receptie kwamen stond de bus van El-Monte al voor de deur, er zaten al 2 mensen in en daarna moesten we in Downtown San Francisco nog 2 mensen oppikken.

Om 8:15 waren we al op het verhuurstation, daar de papierwinkel afgehandeld en daarna naar buiten om ons huisje te bekijken.

We kregen voor het tweede jaar achter elkaar een splinternieuwe camper mee, met een Tioga opbouw van Fleedwood, er staan 3813 mile op de teller waar ze die gemaakt hebben weet ik niet want de banden zijn zo nieuw dat de plakker nog op het loopvlak zitten hij ruikt nog naar de fabriek.

Om 8:45 reden we het terrein van El-Monte af om eerst boodschappen te gaan doen, op nog geen mile afstand zit aan Dublin Blvd een Safeway dus dat is vlug gevonden, de klantenkaart levert gelijk alweer $ 31 korting op.

Nog even de andere kant op naar Owens Drive want daar zit een Wal*mart volgens de plattegrond die we meekregen van El-Monte, het was maar een kleintje maar goed genoeg om een paar campingstoeltjes te scoren hier waren we $ 20,60 inclusief tax voor kwijt terwijl huren $ 24,00 + tax kost en ze zitten nog veel beter ook.

Ondertussen is het toch alweer 11:30 en dus tijd om een beetje mijlen te gaan maken.

De oorspronkelijke route hebben we thuis al veranderd omdat zowel Lassen Volcanic NP als Crater Lake NP nog dicht zijn van wegen sneeuw op de wegen.

We trekken de eerste dagen langs de kust naar het noorden dus nemen eerst de I-680 noord naar de CA-4 west en dan een stukje I-80 west en US-101 zuid om dan de CA-1 noord op te draaien voor de rest van de dag.

Dit stuk van de beroemde Hyway 1 is heel wat smaller en bochtiger dan het stuk van San Francisco naar Los Angeles dus snel gaat het niet.

Wel is het een schitterende route maar je moet er de tijd voor hebben.

Het was de bedoeling om naar Van Damme State Park te rijden voor de overnachting mede omdat dit State Park een wifi mogelijkheid zou hebben, die was er dus niet en $ 25,00 voor een kleine erg ongelijke plek zonder hookup was wat veel, op Russian Gulch SP waren we niet welkom (de camper is te groot max 24 feet) dus zijn we door gereden naar Caspar Beach RV Park hier vonden we een geschikte plek voor de nacht.

Ondertussen was het al wel 7:00 pm dus weer een redelijk lange dag.

Na de camper op zijn plek gezet te hebben de hookups aangesloten en de camper ingericht.

Campground: Caspar Beach RV Park, kosten $ 35,00 met hookup.

Vandaag gereden 241 mile.

 

Dag 3 vrijdag 9 juni 2006 Caspar – Redwood NP- Crescent City

 

Om 7:00 uur waren we uit bed, eerst op het gemak van het ontbijt genoten, daarna even naar de receptie van de campground om te betalen toen we gisteravond aan kwamen was dit al gesloten maar volgens de klusjesman die er nog rondliep konden we een plek uitzoeken en later betalen, de dame achter de balie wist dan ook al waar we gestaan hadden.

Iets na 8:00 uur zijn we gaan rijden, na een kwartiertje waren we al in Fort Bragg veel te vroeg voor de antieke trein die daar rijdt natuurlijk dus zijn we maar doorgereden want de route van vandaag zal weer niet snel gaan.

Het eerste stuk was nog over de CA-1 voor deze 53 mile hadden we het grootste deel van de morgen nodig veel bochten en klimmen en dalen met snelheden tussen de 15 en 25 mile per uur schiet niet echt op maar het is wel een schitterende route.

Het eerste stuk ging nog langs de kust waarbij men soms langs het strand rijdt, nog een stop gemaakt voor een korte strandwandeling maar omdat er op dat stuk strand geen getijde poelen waren niet veel te zien behalve veel aangespoelde bomen.

Daarna gingen we het bos in hier stonden ook al de eerste Redwoods maar nog niet van die hele grote.

Bij Leggett komt de CA-1 op de US-101 maar ook die is het eerste stuk nog smal, wel wat minder scherpe bochten en steile klimmen dus gaat de snelheid iets omhoog maar met een gemiddelde van 40 mile per uur houdt het ook hier wel op.

Dus als men van plan is deze route met een camper te rijden plan er dan voldoende tijd voor in.

Vlak voor Orick het Kuchel Visitor Center bezocht, dit is een visitor center voor het Redwood NP en de verschillende SP’s die er tussen liggen.

Bij Elk Meadow de US-101 verlaten om vie de Newton B. Drury Scenic Parkway door Redwood NP te rijden, men kan ook de US-101 blijven volgen maar daar vind men niet de echt grote bomen.

Bijkomend voordeel is dat deze route ook nog korter is dat spaart weer brandstof want die is wel erg duur in deze hoek van California.

Nog een stop gemaakt om te proberen een paar van die grote bomen te fotografen valt niet mee ze passen niet op een foto of men moet ver weg gaan staan.

Hierna doorgereden naar Crescent City waar we om 5:00 pm op de campground waren, hier een plek vastgelegt en daarna nog even wezen winkelen bij de Wal*mart en de Dollar Tree waar Annie nog wat scrapboek spullen gekocht heeft.

Bij het tanken vroeg de automaat om de postcode, eerst een 0 en dan de 4 cijfers van je eigen Nederlandse postcode werkt dus gewoon ik kan zo tanken de pomp sloeg na $ 75,00 wel af maar met nogmaals je pas insteken kan je gewoon verder tanken.

Getankt: Eureka 31,737 gallon á $ 3,459.

Campground: Village Camper Inn RV Park, kosten $ 20,25 met Goodsam korting en full hookup.

Vandaag gereden 232 mile.

 

Dag 4 zaterdag 10 juni 2006 Crescent City – Oregon Caves NM – Eugene

 

 

Vanmorgen waren we om 6:00 uur al wakker hierdoor reden we om 7:20 al van de campground weg en waren we om 7:40 al aan onze eerste wandeling bezig, toch waren we niet de eerste op deze trail er liepen al twee personen.

De Simpson-Reed Nature Trail een wandeling van ¾ mile waar 1 uur voor staat maar die heb je niet nodig.

Hierna doorgereden over de US-199 oost naar Cavens Junction, hier beven het bezoekers centrum bezocht en door gereden naar Oregon Cavens NM.

Een 20 mile lange weg met weer veel bochten RV boven 30 ft en Trailers worden afgeraden deze weg te rijden.

Om 10:00 waren we boven en konden we nog net aansluiten bij de tour door de cave, men mag hier alleen met een ranger meelopen de cave alleen bezoeken is niet toegestaan.

Als de groep binnen is gaat het hek dan ook op slot.

Men mag geen rugzak, wandelstok of statief meenemen, ook eten, drinken, roken en kauwgom zijn verboden.

Verschillende doorgangen zijn zo laag dat men er ook niet met een rugzak om door zou kunnen ook is het soms erg smal, het is allemaal heel klein zodat een grote groep niet zou gaan 10 personen is het maximale per groep.

Het is wel een heel mooie cave met prachtige stalagmieten en stalactieten die soms een zuil vormen.

De hele tour duurt 1,5 uur en is redelijk zwaar, men moet onder andere 500 treden op en af.

In een deel van de cave mocht men niet met flits fotograferen omdat daar vleermuizen zitten.

Behoorlijk wat kruipdoor sluipdoor werk dus maar zeer zeker de moeite waard.

Terug gereden naar de US-199 en de weer verder gevolgd naar Grand Pass, hier nog een paar boodschappen gedaan en even WIFI geprobeerd er was wel verbinding maar die wat te zwak om wat mee te kunnen doen.

Ook de telefoon had eindelijk weer een netwerk dus even naar huis en naar Marjan een SMSje gestuurd.

Omdat het nog vroeg in de middag was besloten om nog een stuk door te rijden zodat de route van morgen een stuk korter wordt, nog zo’n 140 mile van de route voor morgen gereden.

Onderweg nog even getankt nu vroeg de pomp om een bedrag wat men wilden tanken.

Doorgereden tot Cobrug OR.

Vanaf Grand Pass ging het over de I-5 noord dus dat is de cruise control vastzetten op 55 M/U en reizen maar. Op de campground konden we eindelijk eens met WIFI werken dus het reisverslag bijgewerkt een paar mailtjes naar het thuisfrond gestuurd en via skype nog even contact gehad met Roland van het allesamerika forum die op dit moment in New Mexico zit.

Getankt: Wolfe Creek, 23,742 gallon á $ 3,159

Campground: Eugene Kamping World RV Park, kosten $ 23,72 met Goodsam korting en full hookup.

Vandaag gereden 267 mile.

 

Dag 5 zondag 11 juni 2006 Eugene – Mt. St. Helens – Seaquest SP

 

Gisteravond nog even via skype met Annie haar moeder en een tante van mij gebeld, omdat beide geen computer hebben gewoon op het vaste telefoonnummer kosten voor 9 minuten bellen € 0,15.

Vanmorgen waren we om 6:10 uur uit bed, op het gemak ontbeten en daarna nog even via skype met Annie haar zus gesproken.

Om 7:30 van de campground weggereden en via de I-5 naar het noorden gereden, onderweg in een superstore nog wat scrapboek spullen gekocht.

Weer verder over de I-5 zagen we op een gegeven moment Mount St. Helens met een pluim er boven.

Bij Kelso even van de weg af om het informatie centrum van Mount St. Helens te bezoeken, volgens de dame daar was er afgelopen vrijdag weer een beving van 3.4 geweest en was daarbij een groot stuk van de ijsklomp losgeraakt en in de krater gevallen daardoor was er nu een witte stoompluim zichtbaar, vandaag voor het eerst omdat de berg tot vandaag in de wolken had gezeten, dit pikken we dus weer mooi mee.

Doorgereden naar Castle Rock, en hier de WA-504 opgedraaid en deze naar het einde gereden om Mount St. Helens te bezoeken.

Op het parkeerterrein van het Johnston Ridge Observatory de lunch gebruikt.

Daarna het Observatory bezocht gelijk de Nationale Park Pass opgewaardeerd naar een Golden Eagle Pass zodat we nu in alle Nationale parken en monumenten kunnen waar de NP Pass niet geldig is.

Hierna naar buiten om Mount St. Helens van dichtbij te bekijken de nieuwe cones waren heel goed te zien ook zagen we op verschillende plekken rook en stoom uit die cones opstijgen.

Jammer genoeg hing er achter de berg wat bewolking waardoor de rookpluim niet zo mooi afstak tegen de achtergrond.

Van wege de verhoogde activiteit van de vulkaan waren veel trails gesloten zodat we niet dichterbij konden komen.

Volgens het krantje zit de berg rond de 200 dagen per jaar in de wolken dus hebben we hier geluk gehad zeker als je hoort dat hij de week hiervoor ook in de wolken zat.

Op de terugweg hebben we nog Coldwater Lake, het Coldwater Visitor Center, het Forest Learning Center en Hoffstadt Bluffs bezocht, op elk van deze plaatsen wordt weer en ander aspect van de uitbarsting van 1980 belicht dus was het weer een leerzame middag.

Rond 5:30 pm waren we in Seaquest State Park waar we willen overnachten.

Getankt: Kid Valley, 23,969 gallon á 3,129 pomp stop weer na $ 75,00.

Campground: Seaquest State Park, kosten $ 22,00 met water en stroom.

Vandaag gereden: 263 mile.

 

Dag 6 maandag 12 juni 2006 Seaquest SP– Lake Quinault

 

Vanmorgen om 7:00 uur opgestaan, het is vandaag bewolkt dus zal Mt. St. Helens waarschijnlijk in de wolken zitten.

Om 8:10 reden we van de campground weg eerst nog een stukje WA-504 west en dan de I-5 zuid naar Kelso daar de afslag naar de WA-4 west genomen en deze gevolgd tot de junction met de US-101.

Net buiten Kelso begon het wat te spetteren, later op de morgen werd het zelfs echt flink regen het is te merken dat we naar Olympic NP rijden daar regent het schijnbaar erg veel.

Na Aberdeen geen regen meer gehad.

In Aberdeen eerst een postkantoor gezocht en gelijk alle postzegels voor de rest van de vakantie gekocht, hebben we daar geen omkijken meer naar.

Daarna nog even om boodschappen en de tank volgooien, tussen Aberdeen en Port Angeles zitten niet zo veel mogelijkheden en die zullen ook wel duur zijn.

Een Safeway was vlug gevonden via Streets & Trips, deze had ook een gasstation en met een Safeway Card kreeg je daar $ 0.03 korting, bij de pomp bleek dat je nog meer korting krijgt als je net boodschappen gedaan hebt dit kan oplopen tot $ 0,10 per gallon als je voor $ 50,00 boodschappen hebt gedaan.

Wij kregen dus $ 0,06 korting helaas hield ook deze pomp op na $ 75,00 dus nogmaals de kaart er in want ik wil de tank vol hebben voor de komende dagen, nu kreeg ik maar $ 0,03 korting.

Door gereden naar de zuidkant van Lake Quinault, dit gedeelte wordt beheerd door het National Forest, de noordkant van het meer is National Park.

 

Bij het Visitor Center informatie gehaald ze hadden gelukkig ook wat informatie voor het NP.

De campgrounds zijn voor ons te klein ze kunnen maximaal 20 ft hebben gelukkig is er een private een stukje verder dus daar een plek vastgelegd.

Bij de campground beginnen ook een paar trails dus de camper gelijk maar op zijn plek gezet.

Daarna eerst de grootste Sitka spruce tree (een soort naaldboom) ter wereld bekeken, daar kon je bijna op de knieën naar toe want hij was vanaf de campground bereikbaar en staat daar 20 meter buiten.

Nog een paar aansluitende trails gelopen om een idee te krijgen van het regenwoud, erg indrukwekkend allemaal.

Een dode boom staand of omgevallen wordt weer bewoond door honderden andere planten, zelfs bomen groeien er weer op.

Mos in lagen van wel 5 centimeter dik begroeien bomen en struiken aan de noordkant, de zuidkant is meestal onbegroeid of heel licht.

Een naaldboom soort van 30 tot 50 meter hoog en tot 1 meter in doorsnee laat (dennen) appeltjes vallen van nog geen centimeter groot.

De temperatuur lag rond de 27 graden en met de hoge vochtigheid in het bos voelde dat erg drukkend aan.

Om de terugweg naar de campground kwam de zon nog tevoorschijn dus de stoelen nog even buiten gezet maar een opkomende wind deed het toch flink afkoelen.

Vanavond begon het rond 8:30 licht te regenen, hopelijk is het morgen weer droog.

Getankt: Aberdeen, 24,679 gallon á $ 3,039 en 15,376 gallon á $ 3,069

Campground: Rain Forest Resort, kosten $ 23,93 met water en stroom

Vandaag gereden 179 mile.

 

Dag 7 dinsdag 13 juni 2006 Lake Quinault – Olympic NP - Forks

 

Vanmorgen was het weer droog, het heeft tot tegen 12:00 uur vannacht geregend.

7:00 uur uit bed en 8:00 uur gaan rijden, rond 8:45 waren we bij het Kalaloch Information Station en dat gaat dus om 9:00 uur pas open.

Doorgereden naar Beach 4 en daar naar het strand gelopen dat gaat nog flink naar beneden dus het laat zich raden wat het daarna doet.

Het laatste stukje is een trap en dan stap ge op zeer grof los zand eigenlijk is het fijn grind dat loopt niet lekker dus vlug het harde en ook fijner zand dat loopt wel lekker.

Er komt naast de trap ook een waterloopje het strand op maar dit bereikt de ocean niet het verdwijnt in het zand.

Dat water moet toch ergens blijven zou je denken en dat doet het ook ontdekte Annie al vlug, het loopt dus ondergronds richting ocean en veroorzaakt een stukje verder een soort drijfzand waar ze dus tot haar enkel inzakte.

Gelukkig is het laag water dus konden we een heleboel getijde poelen bekijken, schitterende Anemone en kleurige Zeesterren kunnen fotograferen.

Op dit vroege uur liepen er al best veel mensen op het strand, je moet wel want bij hoogwater is er geen strand en wordt het levensgevaarlijk om hier te verblijven.

Alles is ook voorbereid op een eventuele tsunami , er staan overal borden met waarschuwingen en vluchtroutes.

Hierna een Big Cedar Tree bekeken, deze is volgens mij dood en er groeien een paar nieuwe in/op wel heel bijzonder.

Nu was Ruby Beach aan de beurt, op hier op te komen moet men over een hele partij drijfhout klimmen er zitten hele grote bomen tussen van wel een meter in doorsnee, hier bestond het hogere stuk strand uit vlakke stukken grind van wel 10 centimeter hoe meer je naar het water kwam hoe fijner dit grind werd.

Ook hier nog wat Anemone en Zeesterren gevonden maar niet zoveel, om daarbij te komen moesten we naar een ander stuk strand door een riviertje wat enkel diep was.

Hierna zijn we naar het Hoh Rain Forest gereden, vanaf de US-101 is dat nog 18,5 mile over de Upper Hoh Road.

Eerst het Visitor Center bezocht en toen voor het eten nog de Hall of the Mosses Trail gelopen deze is ¾ mile lang maar gaat wel redelijk naar boven, een prachtige wandeling door een heel oud stuk regenwoud hier hangen mossen aan de bomen en vooral aan de takken van wel een meter lang.

Ook is prachtig om te zien hoe een oude gevallen reus weer wodrt gebruikt door zijn nakomelingen om op te groeien, de zaden kiemen in de humus en het mos op de gevallen stam en gebruiken de verterende stam als voeding als de oude stam helemaal verteerd is lijkt het niet of zijn nakomelingen op luchtwortels staan, ze staan dan ook nog keurig op een rij zodat je mooi kan zien waar de oude stam gelegen heeft.

Na het eten nog de Spruce Nature Trail gelopen 1 ¼ mile lang maar niet zo zwaar, hij is veel vlakker, hier loop je door een jonger stuk regenwoud wat ook minder stabiel is om dat het lager ligt en kort aan de rivier die door zijn loop te erleggen soms weer een stuk wegspoeld.

Een vermoeiende maar heel mooie dag.

Doorgereden naar Forks voor de campground deze heeft WIFI dus kunnen er weer een paar dagen on-line.

Campground: Forks 101 RV Park, kosten $ 29,70 met Goodsam korting en full hook-up Vandaag gereden: 106 mile.