Andere reisvehalen

Reisverhalen Annie

Dag 15 maandag 30-04-2001 Bryce Canyon NP

Om 07.00 uur opgestaan, toen bleek het al 08.00 uur te zijn, even vergeten dat we in een andere tijdzone zitten.

Na het ontbijt het park weer ingereden naar het punt waar we gister gestopt waren, van hier uit alle andere viewpoint bezocht ook diegene welke we in 1999 niet gedaan hadden door tijdgebrek, dat bleken dus de mooiste stukken van het park te zijn.

Verschillende viewpoints kan je alleen bereiken na een korte soms pittige wandeling.

Met een strak blauwe lucht boven de soms nog met sneeuw bedekte hoodoos een prachtige morgen gehad.

Tussen de middag terug naar de campground om te eten en de was te doen, dat gaat hier in turbovaart, ½ uur wassen en ½ uur drogen en klaar, terwijl de was draaide hebben we de souvenirwinkeltjes van Ruby’s Inn bezocht en wat boodschappen gedaan in de supermarkt.

Na de middag weer terug het park in om de Navajotrail te lopen, dat is 159 meter naar beneden soms over kruipdoor padjes, je loopt dan tussen de hoodoos in plaats van er boven op te kijken van de viewpoints, het was plaatselijk wel oppassen want door de smeltende sneeuw waren de paden soms behoorlijk nat en glad, een schitterende hike die ongeveer 1.5 uur duurde.

Op de route kwamen we een stukje tegen waar de mensen met allemaal kleine stukjes rots Bryce hadden nagemaakt, maar waar de natuur miljoenen jaren over doet kan een mens nooit namaken, ooit zal alles helemaal verdwijnen door erosie.

Er zijn verschillende mooie hikes te maken in dit park maar behalve de door ons gelopen Navajotrail en de nog lager gelegen Queens Gardentrail en een deel van de Rimtrail was de rest nog gesloten i.v.m. de nog aanwezige sneeuw, wel kan je een deel van de Under the Rimtrail lopen met sneeuwschoenen.

Al bij al een paar mooie dagen in een schitterend park.

Dit is een leuke mannier om Koninginnedag te vieren.

Vandaag weer rond de 25 graden.

Kosten campground $ 24.20.

Vandaag gereden 23 mile.

16 dinsdag 01-05-2001 Bryce Canyon NP - Zion NP

Om 07.00 uur weer opgestaan, om 08.30 uur zijn we vertrokken richting Zion NP.

Het lag in de bedoeling om eerst nog een stuk van de Cottonwood Road te doen, maar dit werd omdat er nog veel sneeuw lag afgeraden door de ranger die we er naar vroegen.

In 1999 hebben we ook een stuk gereden en ondanks dat het een dirtroad is kan je deze weg heel goed met een camper rijden, dus blijft er weer wat voor een van de volgende reizen over.

Onderweg naar Zion nog een stop gemaakt in Red Canyon, dat lijkt een beetje op Bryce Canyon alleen veel kleiner en de rotsen lijken er wel veel roder, het ligt net als Bryce aan de S-12 deze rijden we west tot de aansluiting met de US-89 zuid.

Deze volgen we tot Mount Carmel Junction waar we de S-9 west nemen naar Zion, binnen het park moeten we eerst weer door de twee tunnels wat $ 10.00 kost voor een retour binnen 7 dagen van 08.00am tot 08.00pm, tussen 08.00pm en 08.00am mag je met een camper niet door deze tunnels omdat er dan geen rangers aanwezig zijn om het verkeer te geleiden.

Om 10.45 uur waren we al op de Watchman campground binnen het park waar we een site kregen langs de Virgin River, deze site had alleen een elektra aansluiting, wel lekker voor de airco, maar geen water of riool aansluiting.

Omdat we willen hicken vanmiddag maar wat vroeger gegeten.

De camper kan op zijn plaats blijven want ook Zion kent nu een shuttlebus, dat is wel zo lekker want er is niet veel parkeerplek binnen het park zeker niet voor een camper, de bussen rijden om de tien minuten dus moet je nooit lang wachten.

Bij het nieuwe Visitorcenter op de bus gestapt en eerst meegereden tot het eindpunt bij Temple of Sinawava, hier de riversitewalk gedaan tot waar het pad ophoud en je door de rivier lopend verder kan door de Narrows, doordat het water nog te hoog stond en te wild was mochten we niet verder.

Dus weer terug gelopen en de bus genomen naar Big Bend hier een poosje staan kijken naar de mensen die de rotsen aan het beklimmen waren maar daar zijn wij toch al wel te oud voor denk ik.

Weer op de bus naar Weeping Rock, daar de korte hike gedaan naar Weeping Rock erg mooi en lekker verfrissend onder het uit de rots vallende water, het is namelijk weer bloedheet vandaag, vandaar dat we ook hebben besloten om de hike naar Observation Point niet te doen ook voor de hike naar de verschillende Emerald Pools is het te warm.

Weer op de bus tot de Grotto en van hieruit de Grotto trail gelopen tot Zion Lodge, hier wilde we een ijsje halen maar de wachtrij van een uur was niet echt aantrekkelijk dus weer op de bus en terug naar de camper om het vocht aan te vullen.

We hadden per persoon 1.5 liter water bij ons maar dat was schoon op toen we bij de Zion Lodge kwamen dus moet je dan niet verder willen hiken zonder in problemen te komen.

Op de campground nog een poosje aan de Virgin river gezeten er was achter de camper een bocht in de rivier waardoor er een klein zandstrandje was.

De temperatuur lag vandaag rond de 33 graden.

Kosten campground $ 16.00.

Vandaag gereden 83 mile.

Dag 17 woensdag 02-05-2001 Zion NP – Death Valley NP

Vandaag wat vroeger opgestaan 06.30 uur waren we uit bed, Annie had slecht geslapen ze werd wakker gehouden door het geluid van de rivier, die achterlangs de camper liep.

Vroeg gestart want het wordt vandaag een redelijk lange rit, het park uit en dan via de S-9 west naar de I-15 zuid, via een stukje Arizona (hier de klok weer verzetten) naar Nevada.

Voor Las Vegas bij exit 42 naar de US-95 west/noord en daar op zoek naar een supermarkt en een telefoon beide gevonden dus eerst even naar huis gebeld en daarna boodschappen gaan doen, we zijn zeer vlug deze winkel uitgevlucht, het was er echt schreeuwend duur, waarschijnlijk een te goede wijk, dus op zoek naar een andere winkel een paar mile verder langs de US-95 kwamen we een ALBERTSONS tegen dus daar de boodschappen gedaan.

Verder over de US-95 tot Amargasa Valley hier de S-373 zuid op tot Death Valley Junction en hier de S-190 west op naar Death Valley NP.

Binnen het park eerst genoten van het uitzicht op Zabriskie Point, daarna hebben we eerst het Visitor Center bezocht om informatie en kaarten te halen, er is geen entrance station dus moet je de informatie daar halen.

Toen zijn we naar Badwater gereden en hebben daar een uurtje rondgekeken om weer vlug de camper op te zoeken want na een uur is de warmte wel genoeg geweest.

De schitterende Artist Drive is voor een camper helaas te smal en voor een hike is de temperatuur veel te hoog dus blijft er hier weer iets over voor een volgende trip.

Hierna op het gemak de S-190 gevolgd en op veel plaatsen gestopt om foto’s te maken, tot we bij Stove Pipe Wells Village kwamen onze stopplaats voor vandaag.

Het waaide de hele dag zeer hard, dat begon al net buiten Zion NP en ook in Death Valley NP stond een erg harde wind.

Het zwembad en de douche waren aan de andere kan van de weg in het bij de campground horende motel.

Temperatuur ruim 30 graden.

Kosten campground $ 18,00.

Vandaag gereden 363 mile.

Dag 18 donderdag 03-05-2001 Death Valley NP – Bakersfield

Om 08.10 uur van de campground weggereden omdat het de hele nacht flink bleef waaien en ook voor vandaag geen verbetering word afgegeven hebben we besloten om verder te gaan i.p.v. nog een dag in Death Valley NP te blijven zoals gepland, dus de route wat aangepast en onderweg, eerst nog een stuk S-190 west tot Emigrant en hier de S-178 zuid op naar Ridgecrest, voor een deel van deze route kom je langs een industrie gebied waar ze waarschijnlijk zout winnen, dit is een erg vuil stukje met een spookstadje en een stadje wat een spookstad aan het worden is op deze route kwamen we dan ook maar 10 auto’s tegen, hierna een klein stukje S-14 zuid om dan de S-178 weer op te gaan richting Bakersfield.

Hier kwamen we op een werkelijk schitterende route terecht door het Sequoia National Forest, het begon woestijnachtig met een prachtig Yucca bos met haast nog meer Yucca’s als in Joshua Tree NP.

Daarna werd de omgeving steeds groener en werd het een beetje Alpen achtige bergen tot aan Lake Isabella, dat is een stuwmeer met veel recreatie, bij dit meer hebben we de lunch gebruikt terwijl we van het uitzicht konden genieten.

We waren inmiddels wel een flink stuk geklommen en dus moesten we ook weer naar beneden, de weg volgt vanaf Lake Isabella de Kernriver en gaat met heel veel SSSSSS bochten richting Bakersfield, voor dit stuk moet je dan ook de tijd nemen niet alleen van wegen de bochten maar ook de omgeving is te mooi om snel te rijden.

Door geregeld van de turnouts gebruik te maken kan je van de uitzichten genieten en je houd gelijk het snellere achterop komende verkeer te vriend, wat ze ook laten merken door te toeteren of te zwaaien.

We hebben door de aangepaste route vandaag al de halve rit van morgen gemaakt.

In Bakersfield op zoek naar een campground, in de directory stonden er 2 die wel wat leken, de eerste viel tegen een grote campground met heel veel vaste bewoners en erg kaal bijna geen beplanting, de tweede zag er heel wat beter uit, mooie ruime plaatsen met voldoende schaduw, voor het sanitair scoorde ze een 10 er dat was ook te zien je kon er van de grond eten in zowel WC als douche.

Campground Bakerfield Palm.

Temperatuur 25 graden.

Kosten campground $ 19,80 met 10% AAAkorting en een 10% kortingsbon voor een volgend bezoek.

Vandaag gereden 207 mile.

Dag 19 vrijdag 04-05-2001 BakersField – Oakhurst

Weer vroeg op pad, om 08.10 uur wilden we eerst gaan shoppen maar dat was toch te vroeg de malls waren nog niet open.

Dus gaan we eerst maar tanken, bij de eerste pomp kon dat alleen met een speciale creditcard of voor een vast bedrag b.v. $25.—En bij dat bedrag stopt de pomp gewoon, maar als dat er niet in kan ben je de rest van het bedrag kwijt, dus op zoek naar een andere pomp 50 meter verder kon het weer gewoon met de creditcard.

We gaan onderweg naar Yosemite NP maar wel met een omweg om Sequoia en Kings Canyon NP mee te nemen.

Dus eerst de S-99 noord op tot Tulare en daar via de S-63 naar Visalia, daar hebben we eerst boodschappen gedaan in een grosery outlet, zeg maar de Amerikaanse Aldi, daar hadden ze o.a. Jelly Beans voor heel weinig $, ze waren niet zo mooi van vorm maar de smaak was er niet minder om.

Onderweg ook nog een stop gemaakt bij een fruitstalletje langs de weg (je zit hier in sinasappel gebied) 11 stuks voor $ 1.00 en zo sappig en zoet koop je ze niet in Nederland.

Daarna de S-198 oost naar Three Rivers waar we Sequoia NP binnen reden, de camper was klein genoeg dus mochten we doorrijden naar Kings Canyon, ik weet niet of de lengte beperking altijd geld of alleen tijdens ons bezoek i.v.m. wegwerkzaamheden, hierdoor was er een oponthoud van 10 minuten voordat we onder begeleiding van een pilotcar door mochten rijden.

En toen begonnen de SSSSSS bochten naar boven tot 7000 feet, smal en plaatselijk zeer stijl helemaal boven kom je dan bij de grote bomen, en GROOT zijn ze, als ik de cu.Feet omreken naar ons houtgebruik dan kan onze houtkachel er 150 jaar op branden.

Door gereden naar Kings Canyon en ook daar een paar korte hikes gedaan.

Het zijn 2 mooie parken en wat voelt een mens zich klein tussen deze woudreuzen.

Het lag in de bedoeling om in Kings Canyon een campsite te zoeken maar het was er zo koud en er lag nog zoveel sneeuw dat we ter plaatsen besloten hebben om door te rijden richting Yosemite NP en onderweg een campground te zoeken, dit kwam mede omdat de campground in Kings Canyon geen hook-ups heeft en bevroren water of sewer leidingen lijkt me niet echt leuk.

Dus verder over de S-180 zuid naar Fresno, naar beneden was niet zo stijl als naar boven maar het bleef wel flink dalen zodat we allebei behoorlijk last hadden van onze oren, in Fresno de S-41 noord op richting Oakhurst.

Omdat we onderweg geen leuke campground meer zagen zijn we doorgereden tot Oakhurst en daar naar de High Sierra RV & MH Park gereden en voor 2 nachten een site geboekt.

Al bij al lopen we nu 1 volle dag voor op het reisschema.

Temperatuur vandaag tussen de 20 en 25 graden.

Kosten campground $ 25.00.

Vandaag gereden 268 mile.

20 zaterdag 05-05-2001 Yosemite NP

Vandaag eens laat opgestaan 07:20 uur waren we uit bed, na het ontbijt eerst gaan tanken en brood kopen ook koffie want de Nederlandse is op dus zullen we het de laatste week met Amerikaanse koffie moeten doen.

Toen zo rond 08:30 uur naar Yosemite NP, wat weer berg op was zo’n 17 mile SSS bochten.

Nu waren er tot tegenstelling van onze vorige reis in september 1999 wel volop watervallen te bewonderen, ook Yosemite heeft in de Valley een free shuttlebus rijden ik vind het een ideaal systeem, camper op een van de grote parkeerplaatsen en hop verder met de bus.

Eerst naar het Visitorcenter gelopen en daarna met de bus naar Lower Yosemite Fall, het pad er naar toe is redelijk vlak en goed te lopen, dat was dan ook te merken want ondanks dat het nog redelijk vroeg was liepen er al erg veel mensen.

Na een flink aantal foto’s o.a. van een schitterend bloeiende Cornus met wel 7 cm grote bloemen of eigenlijk schutbladeren, de eigenlijke bloem is maar een ½ cm.

Met de bus naar het beginpunt van de trail naar Vernal en Nevada Fall gereden, je start hier op 1230 meter hoogte maar Nevada Fall ligt op 1801 meter dus moet je wel 571 klimmen dus genoeg water en eten in de rugzak en onderweg.

Een werkelijk schitterende hike maar wel vermoeiend onderweg word je bij Vernal Fall ook nog eens flink nat van het stuifwater maar dat was dan weer lekker verfrissend alles bij elkaar 5 uur onderweg geweest.

Terug naar de camper met de bus en dan weer richting Oakhurst, onderweg nog een stop gemaakt bij Bridalveil Fall en naar de voet van de waterval gelopen een gemakkelijke trail onderweg zagen we nog een grote groep herten en ook bij de waterval liepen een paar herten dit ondanks de vele mensen zodat je mag aannemen dat deze dieren hier permanent lopen en veel volk gewoon zijn.

De weg naar Glacier Point en naar Mariposa Grove waar de grote bomen groeien waren nog gesloten i.v.m. de sneeuw die er lag, dus zullen we nog een keer terug moeten.

Ook Tioga Pass was nog gesloten maar die stond toch niet op het program omdat we daar al op gerekend hadden.

Via de 17 mile SSS bochten terug naar de campground.

Temperatuur vandaag rond de 24 graden.

Kosten campground $ 25,00.

Vandaag gereden 96 mile.

Dag 21 zondag 06-05-2001 Yosemite NP – Moccasin Point

Om 07:10 uur opgestaan, na het ontbijt eerst nog wat boodschappen gedaan in Oakhurst en daarna weer de berg op naar Yosemite NP dwars door het park naar de Big Oak Flat Entrnce gereden en daar het park weer uit om een klein stukje buiten het park rechtsaf de Evergreen Road op te gaan bij het plaatsje Mather weer naar recht en dan kom je weer in Yosemite NP maar dan het Hetch Hechty deel.

Een prachtige weg met heel veel SSSS bochten gaat naar het Hetch Hetchy Reservoir, deze weg is niet toegankelijk voor campers langer dan 25 feet omdat die de bochten niet zouden kunnen maken, dat valt volgens mij wel mee maar ik heb al op meer plaatsen gezien dat men hier erg voorzichtig is met grote auto’s op kleine wegen je kan goed merken dat het verkeer heel anders is al in Nederland, zo heb ik geparkeerd op plaatsen waar iedereen aan voorbij ging en dan gebaarden men van dat kan niet terwijl er nog wel een camper naast kon.

Op het einde van de weg kan men rond en bergje rijden en parkeren, hier kon je goed merken dat dit deel van het park niet veelbezocht word want veel parkeerplaats is er niet.

Via de O’Shaughnessy Dam kan je aan de andere kant van het meer komen en daar een wandeling maken naar de Wapama Falls 2 naast elkaar gelegen watervallen die het hele jaar water geven.

Het Hetch Hetchy Reservoir is de drinkwater voorraad voor San Francisco, watersport of zwemmen is er dan ook niet toegestaan.

Een prachtige natuur met veel schitterende planten en gebied waar veel meerdaagse hikes gemaakt kunnen worden hiervoor moet men wel een wilderness permit hebben, de kleine campground word dan ook door veel hikers gebruikt als basiskamp.

We rijden weer over dezelfde weg terug naar Mather en houden daar rechts aan op een heel stuk verder weer op de S-120 zuid uit te komen, doorgereden tot Moccasin Point en daar een site geboekt op campground Don Pedro in het Don Pedro Recreation Area.

Een mooi gebied met veel stuwmeren waar weer wel op gevaren mag worden, de campground lag bij een boatramp en daar hebben we een poos zitten kijken naar het in en uit het water halen van al die boten, daar zit me een kapitaal tussen.

Temperatuur vandaag een lekkere 28 graden.

Kosten campground $ 22.00.

Vandaag geslingerd (volgens Annie) 130 mile.