Andere reisvehalen

Reisverhalen Annie


 

Dag 15 Yellowstone NP

 

Vannacht heb ik het nog een paar keer horen regenen, toen ik vanmorgen de blinden omhoog haalde zag ik in de verte nieuwe sneeuw op de hogere pieken liggen, de winter komt dus dichterbij.

Het is ook koud geweest vannacht, want de kachel die we op 55F hadden gezet is verschillende keren aangegaan.

Vanmorgen zijn we rustig moeten starten, Annie werd ziek wakker dus is ze een poosje terug in bed gekropen.

Rond 09:00 uur ben ik naar Gardiner gereden, terwijl Annie nog in bed lag, om te kijken voor een spiegel, even getankt en gelijk gevraagd of er een garage in het stadje was, alleen een bandenshop die ook wel olie vervangt en kleine reparaties doet helaas had de man geen spiegel, ook geen stick-on die je op de oude kan plakken.

Terug het park in en richting Norris gereden, onderweg zien we dat Roaring Mountian ’s morgens veel meer stoom laat zien dan later op de dag ook Norris Geyser Basin laat veel meer stoom zien, waarschijnlijk heeft het met de temperatuur te maken, op Norris campground eerst een plek voor twee nachten vastgelegd, mooie vlakke plek waar we zonder levelen kunnen staan.

Annie is inmiddels wat opgeknapt dus zijn we op het gemak richting Canyon Village gereden, daar in de repair-shop gekeken voor een spiegel maar helaas waren ze op ook een telefoontje naar zijn collega’s binnen het park had geen resultaat, hij rade aan het in West Yellowstone te vragen daar zat een goede repair-shop.

Via Dunraven Pass richting Tower gereden ondertussen zoekend naar wildlive maar behalve een enkele Bisonbull niets ook de Bighorn Sheep vlak bij Tower Falls waren met vakantie, net voor Tower zagen we ineens een Coyote maar weer net op een plek waar je met geen mogelijkheid kon stoppen.

Bij Tower rechtsaf naar Lamar Valley, daar lag wel een kleine kudde bison maar te ver weg om mooie foto’s van te maken, bij Trout Lake de lunch genuttigd en daarna terug gereden.

Bij Tower gaan we nu richting Mammoth op dit stuk zien we helemaal geen wildlive dus gaan we richting Norris, de spotters die er vanmorgen zaten zitten er nog steeds, die zitten dus een hele dag op een plek waarschijnlijk in de hoop ’s morgens en ’s avonds beren of wolf te spotten want overdag zie je die zeker niet.

We rijden een stukje richting Madison en bezoeken Artists Paintpots, die was in 2006 afgesloten wegens het vernieuwen van de boardwalk, na een klein uurtje weer terug gereden.

Helaas was er op Elk Meadows geen Elk te bekennen, ook bij Norris zien we helemaal geen Elk terwijl dat toch ook een bekende plek is om Elk te spotten, waar die zich dit jaar verstopt hebben weet ik niet misschien horen we ze vanavond nog fluiten.

Rond 17:00 waren we weer op de campground, het koelde zo snel af dat we de kachel rond 20:30 al bijgezet hebben.

Vandaag gereden, 140 mile.

Getankt, Gardiner 23,516 gallon á $ 2,739

Campground, Norris (NPS), kosten $ 14,00 geen hookup.

 

Dag 16 Yellowstone NP

 

Ook vannacht heeft het weer flink gevroren, de grote meadow bij de campground ziet helemaal wit van de rijp, boven de bomen komen grote stoomwolken van Norris Geyser Basin.

Vandaag rijden we de noordelijke loop andersom, we gaan dus eerst naar Mammoth, de spotters in de buurt van Swan Lake zijn er niet dus waarschijnlijk is datgene wat voor hun interessant was niet meer aanwezig.

In Mammoth is de groep Elk ook weer aanwezig met ranger begeleiding, in Gardiner even de tank gevuld dat is $ 0,26 per gallon goedkoper dan in het park, als we daarna richting Tower draaien zien we nog een tweede groep Elk, hier staat geen ranger bij, het mannetje heeft een erg ongelijk gewei de rechterkant is veel minder ontwikkeld ondanks deze handicap heeft hij toch een stuk of zes vrouwtje weten te strikken.

Op de weg van Mammoth naar Tower zien we behalve een eenzame Bisonbull geen wildlive en ook het stuk van Tower naar Canyon levert niets op.

Bij Canyon bezoeken we zowel de Upper als Lower Falls, hier is het erg druk we zien veel mensen met enorme telelenzen die de watervallen fotograferen waarom dat met zo’n enorme lens moet snap ik niet helemaal want ze zijn het mooiste als je ze helemaal in beeld kan brengen.

Wij hebben er weer een aantal mooie foto’s kunnen maken, zelfs zo laat in het najaar komt er nog een flinke hoeveelheid water over de falls.

Na de North Rim Drive doen we de South Rim Drive met het schitterende uitzicht van Artist Point.

Na de lunch rijden we naar Fishing Brige en stoppen nog even bij Mud Volcano, daar zijn we redelijk vlug uitgekeken omdat de trail bijna helemaal is afgesloten, men is de boardwalk aan het vervangen.

Op de terug weg richting Canyon willen we nog stoppen bij Sulphur Caldon maar daar is helaas geen parkeerplek vrij, wel bezoeken we LaHardys Rapids veel een fotostop, hier kan men in juni en juli de Forel die naar Yellowstone Lake gaat om kuit te schieten tegen de Rapids op zien zwemmen/springen iets wat de beren ook goed schijnen te weten, verder maken we nog een paar stops om Bison te fotograferen.

Hierna gaan we terug naar Norris en genieten op de campground nog een poosje van de zon.

Vandaag gereden, 123 mile.

Getankt, Gardiner 11,971 gallon á $ 2.739

Campground, Norris (NPS), kosten $ 14,00 geen hookup.

 

Dag 17 Yellowstone NP

 

Hoewel het gisteravond langer aangenaam bleef hadden we weer een koude nacht, gelukkig is het voor de batterijen van de camper geen probleem om de kachel een hele nacht op 55F te laten staan, onze overburen, Duitsers met een 25 ft Moturis hadden dat geluk niet gisternacht daar hielt de ventilator van de kachel er halverwege de nacht mee op, daarnaast kreeg hij die morgen ook de generator niet op gang, gelukkig kon ik hem uitleggen dat de batterij opgeladen wordt door de automotor te laten draaien.

We zijn vanmorgen om 07:30 uur van de campground weggereden en zijn toen tot vlak bij Canyon Village gereden waar we een parkeerplek in de zon konden vinden, alle ander lagen in de schaduw en dat is terwijl het nog vriest niet echt een lekkere plek om het ontbijt te maken.

Als we door Hayden Valley rijden zien we de stoomwolken van Upper Geyser Basin (met Old Faithful) boven de bomen uitkomen.

In Hayden Valley is vannacht een tweede (grotere) kudde Bison aangekomen, jammer genoeg lopen ze veel te ver weg voor een foto, het zijn maar kleine bruine stipje in de verte.

Tussen Fishing Bridge en Bridge Bay staan waarschuwingsborden voor Bison, ook heeft men pylonen gezet om de weg te versmallen en zo de snelheid naar beneden te halen, helaas is er geen Bison te zien.

Yellowstone Lake ligt ten opzichte van de zon verkeerd om foto’s te maken dus gaan we door naar Upper Geyser Basin, als we daar aankomen zijn de parkeerterreinen nog bijna leeg ondanks dat het al tegen 10:00 uur loopt, we kunnen dat ook vlakbij Old Faithful parkeren.

We lopen eerst het rondje rond Old Faithful die zo vriendelijk om terwijl wij aan de achterkant staan zijn kunstje te vertonen, daarna lopen we de Geyser Hill loop om dan bij Sawmill Geyser de Firehole River over te steken naar Castle Geyser, het bord daar geeft aan dat hij (waarschijnlijk) tussen 13:30 en 15:00 zal spuiten, zo lang willen we niet wachten dus gaan we terug naar de camper en vervolgen onze route.

We laten de Geyser Basins aan de linkerkant van de weg ook links liggen, die bewaren we voor morgenochtend als we richting Grand Teton NP rijden, wel doen we de Firehole Lake Drive waar onder andere Great Fountain Geyser aanligt, ook deze zal pas in de tweede helft van de middag werken maar er zijn genoeg andere mooie poelen, ook staat hier een kudde Bison op redelijk korte afstand van de weg.

Na bij Firehole Lake de lunch te hebben genuttigd gaan we richting West Yellowstone, we hebben boodschappen nodig en willen wassen dus gaan we naar Grizzly RV Park.

Als we de brug over de Madison River naderen zijn we iets wat lijkt op een wildlive-jam dus even goed opletten, er staat een vrouwtje Elk in de rivier en haar jong staan nog op de kant, aan de andere kant van de rivier staat ook al een vrouwtje, gelukkig is er net na de brug een picknick area waar we de camper kwijt kunnen.

Vanaf de picknick area lopen we langs de rivier een kleine honderd meter terug en komen zo bij de goede plek uit, als we net een paar foto’s gemaakt hebben komt er nog een vrouwtje met jong uit het bos aan de overkant zij stappen allebei gelijk de rivier in, we lopen verder richting de brug en het vrouwtje wat al aan onze kant van de rivier stond kan in op vier meter afstand fotograferen terwijl ze rustig verder eet.

Het jong wat nog steeds aan de overkant staat komt nu ook de rivier in en steekt in een keer over naar onze kant waar het nog in het water staand begint te eten van het gras aan de oever op een meter of tien van waar wij staan.

Na deze zeer leuke onderbreking rijden we naar West Yellowstone en de campground, tijdens het inschrijven vraag ik gelijk naar een auto repair-shop en krijg ik het adres van een goed bekend staande shop, na alle was verzameld te hebben gaat Annie wassen en rij ik terug naar het stadje om wat aan die spiegel te laten doen.

De man wil me graag helpen maar heeft geen spiegel of stick-on op voorraad, hij belt even naar een andere shop en geeft me dan instructies hoe ik daar kan komen, koop daar een stick-on en kom dan terug zegt hij, dus even naar het Napa onderdelenhuis gereden en met en spiegel terug gereden naar de repair-shop, terwijl de man de spiegel over de oude plakte (gaf nog wat problemen door de breedtespiegel die er op zit kon ik gelijk brandstof tanken.

Het is geen originele spiegel maar voorlopig zie ik weer één auto in plaats van tien dus we gaan vooruit, mochten we nog een Ford dealer tegenkomen dan laten we er een orginele spiegel opzetten en anders is het voor El Monte.

Terug naar de campground waar Annie inmiddels aan het drogen is, als alle was weer schoon en (bijna) droog is gaan we eerst boodschappen doen en daarna nog even van de zon genieten.

Vandaag gereden, 110 mile.

Getankt, West Yellowstone, 26,445 gallon á $ 2,879.

Campground, Grizzly RV Park, kosten $46,48 met Good Sam korting, full hookup en een heel erg trage betaalde wifi.

 

Dag 18 Yellowstone NP – Grand Teton NP

 

Vanmorgen op de normale tijd opgestaan, wat gisteravond niet lukte is het Annie vanmorgen na talloze pogingen gelukt om de website on-line te krijgen.

Wat tot op heden opvalt is dat we twee keer een campground hebben gehad waar je moet betalen voor wifi (via een andere provider) en biede keren was het waardeloos, de eerste keer kregen we (na betaling) geen verbinding meer en de tweede keer was het zo enorm langzaam dat verschillende sites helemaal niet wilde openen.

Gelukkig had ik gisteravond het water al afgekoppeld want het heeft vannacht zo hard gevroren dat de container waar het afval in moet alleen met een flinke ruk open wilden zo vast zat het deksel.

We gaan terug Yellowstone NP in en waar we gistermiddag al het verlaten Bald Eaglesnest hadden gezien stond nu iets wat leek op een wildlife-jam dus langzaam rijden, ook voor plotseling overstekende mensen, en goed kijken waar de meeste telelenzen op gericht zijn.

Aan de overkant van de rivier zit een Bald Eagle in een dode boom, als we de camper aan de kant zetten zien we een tweede iets verderop in een boom zitten, vlug de telelens op het fototoestel en uit de camper, Eagle # 1 zit samen met een Raven en Eagle #2 zit alleen, tijdens het foto’s maken horen we ook nog ergens een Eagle krijsen maar kunnen die niet vinden tot # 2 de boom verlaat en naar de grond vliegt, daar zit dus het krijsende jong.

Doordat die nog geen witte kop heeft was hij niet te zien maar als de oudervogel hem begint te voeren is hij wel goed zichtbaar, deze dag is dus goed begonnen.

 

 

Na een half uurtje rijden we verder en doen de Firehole River Drive, waar we de waterval en de cascade op de fotozetten,onze volgende en voor deze reis laatste stop in Yellowstone NP is Black Sand Basin waar we verschillende geysers en warmwater poelen fotograferen.

We verlaten Yellowstone NP via de south ingang en komen vlak na deze ingang in het zoveelste roadwork van deze reis, de John D. Rockefeller JR Memorial Parkway ligt er over de hele lengte uit dus worden we doormiddel van verschillende pilotcars over een puinbaan door deze werken gebracht, al bij al levert dit een uur vertraging op.

Eenmaal de werken voorbij rijden we via een paar fotostops naar Colter Bay waar we eerst het visitorcenter bezoeken voor parkmap en krant en gelijk vragen of er richting Jackson ook nog wegwerken zijn, vervolgens rijden we naar de campground om een plekje voor de nacht te boeken.

De campgrounds binnen Grand Teton NP vallen niet meer onder de NPS maar onder de “Grand Teton Lodge Company”dit heeft wel een prijsverhoging van $ 5,00 tot gevolg, ook is de prijs voor alle campgrounds nu gelijk getrokken, voor de tentkampeerders ook voor een tentplek vragen ze dezelfde prijs ($19,00).

Na de lunch rijden we eerst naar Oxbow Bend Turnout maar door de harde wind is er geen mooie reflectie van de Tetons in het water, wel loopt er een Moose maar als we er foto’s van willen maken komt er een persoon in een kano te dichtbij en verdwijnt de Moose tussen de wilgenstruiken.

Toen we het park inreden dachten we eerst dat er laaghangende bewolking voor de bergen hing maar dat bleek al vlug rook te zijn, een informatiebord op een van de turnouts leerde dat er vijf branden waren waarvan vier ontstaan door onweer en één geplande onderhoudsbrand, toen we later op de middag terug reden naar de campground zagen we in het noorden ook grote rookpluimen dus waarschijnlijk is er in de loop van de dag in Yellowstone ook een (grote) brand ontstaan.

We rijden de Teton Parkroad waar we een bezoek brengen aan de Chapel of the Sacred Heart, niet echt bijzonder en erg donker binnen, er zit wel een prachtig rond brandglasraam in een van de wanden.

Als we verder rijden spotten we bij The Potholes een Coyote maar die zit zo ver in het veld dat hij zelfs met een telelens niet in beeld te brengen is, maar als een klein wit vlekje kan je er niet van maken.

Na een korte wandeling bij Jenny Lake rijden we terug naar Oxbow Bend in de hoop dat de Moose weer zichtbar is, dat is ze wel maar omdat ze plat op haar buik in het water ligt valt er weinig te fotograferen dus besluiten we de campground maar op te zoeken.

vandaag gereden, 153 mile.

Campground Colter Bay, kosten $ 19,00 geen hookup.

 

Dag 19 Grand Teton NP – Flaming Gorge NRA – Vernal

 

Vandaag wordt weer een reis/tussen dag om richting Moab te komen, om 07:05 uur rijden we van de campground weg en draaien de US-191 zuid om die we op een kleinstukje I-80 west na de hele dag zullen volgen.

De eerste stop is natuurlijk Oxbow Bend Turnout doordat er veel minder wind staat is er nu wel een redelijk mooie reflectie van de Tetons in het water, de Moose staat nu aan de andere kant van het eilandje en ondanks dat er weer een kano, nu met drie personen, dichtbij ligt blijft ze nu wel staan.

Na een aantal foto’s rijden we naar de volgende parkeerplaats om daar het ontbijt te maken, bij Oxbow Bend was het veel te druk en om dan de generator aan te doen is niet echt medemens vriendelijk.

Na het ontbijt rijden we richting Jackson en maken nog één foto stop onderweg meer heeft geen zin want de hele valley hangt vol met een smerige bruine walm van de verschillende branden, erg jammer want zo is er weinig aan Grand Teton NP te beleven, in Jackson wordt de tank gevuld, wel aan de andere kant van de stad want dat scheelt al vlug $ 0,25 de gallon.

Na Jackson rijden we eerst nog een stuk door het Teton National Forest, hier is de omgeving nog mooi we rijden door een canyon wat omhoog en omlaag gaat met veel bochten, eerst hebben we nog wat oponthoud doordat er een auto voor ons zit die niet harder dan 45 m/u gaat, terwijl men 60 m/u mag, maar die eenmaal kwijt schiet het lekker op.

Tot aan Bondurant is de omgeving mooi daarna wordt het saai met veel gras en sagebuss waar zo nu en dan wat koeien, paarden en Pronghorn te zien zijn en af een toe bij een boerderij wat lama achtige.

Pinedale is een behoorlijk grote plaats en een welkome onderbreking in dit kale landschap daarna blijft het saai tot Rock Springs, hier worden de voorraden weer aangevuld en de tank nog even afgetopt want de brandstof is in Wyoming goedkoper dan in Utah, na een stukje interstate gaan we weer de US-191 op die ons naar Utah, onze zesde staat, en het Flaming Gorge NRA zal brengen, op het eerste stuk word het gras en sagabuss aangevuld met juniperus (jeneverbes) dus komt er wat meer groen in het landschap ook gaan we weer wat meer omhoog en omlaag, op dit stuk worden dan ook weer een aantal fotostops gemaakt.

Hoe meer we richting Utah komen hoe meer klim en daal werk er aan te pas komt de omgeving wordt steeds mooier en het is een wonder maar nauwelijks de grens met Utah over of de eerste rode rotsen worden ook zichtbaar.

We nemen een afslag naar een overlook waar we een schitterend zicht hebben op het stuwmeer en de dam die het meer gevormd heeft, ook plegen we even overleg wat we verder willen doen, de meeste campground hier zijn al gesloten en degene die nog open zien liggen allemaal boven 9.000 foot (BRRR) en kunnen geen grote campers hebben.

Een blik in het grote boek leert dat er in Vernal een goede campground zit, het op de route van morgen zit en volgens Tim is dat maar 35 mile dus rijden we een stukje door.

Over de stuwdam en daarna flink naar boven en dan na een vlak stuk na een keer, wel een prachtige weg door het Ashley National Forest waar de Aspentrees al hun schitterende goudgele najaarskleur hebben.

En ja wat naar boven gaat moet ook weer naar beneden, en hoe, aan het begin van de afdaling stonden verschillende borden, 8 mile afdaling tussen de 5% en 8% met 10 haarspeldbochten en 2 runaway truckramps en een grote parkeerplek om de remmen te controleren.

Ik heb dus maar gelijk een lagere versnelling opgezocht, bij de truckers is het bekend dat dit een gevaarlijke afdaling kan zijn de trucks die de afdaling deden reden niet harder dan 10 m/u, wel heeft men er echt geweldig mooie uitzichten dus hebben we ook hier weer een paar fotostops gemaakt.

Eenmaal beneden rij je zo Vernal binnen waar we al vlug de campground gevonden hadden.

Vandaag gereden, 329 mile.

Getankt, Jackson 29.081 gallon á $ 2,579 en Rock Springs 21,998 á $ 2,419

Campground, Fossil Valley RV Park, kosten $ 28,00 met 10% Good-Sam korting, full hookup en (een supersnelle) wifi

 

Dag 20 Vernal – Moab

 

Ook vandaag staat in het teken van verplaatsen van A naar B, de campground van afgelopen nacht was goed maar wel een met redelijk veel omgevings lawaai, er loopt een drukke weg (US-40) dicht langs en bij het naastgelegen benzinestation brult een hele nacht de airco, heb er zelf niet veel last van gehad maar mijn betere helft heeft een onrustige nacht achter de rug, na ruim twee en halve week erg stille overnachtings plaatsen was dit even wennen.

We verlaten Vernal via de US-40 oost en draaien bij Jensen af richting Dinosaur NM, hier brengen we een bezoek aan het visitorcenter en besluiten na uitleg van de rangerdame dat een trail lopen om alleen wat minuscule schelpen en een paar botten hoog in de rotsen te zien niet de moeite waard is, dus pakken we onze route voor vandaag weer op.

Bij het plaatsje Dinosaur, we zijn inmiddels in Colorado onze zevende staat, verlaten we de US-40 en pakken de CO-64 zuid, deze weg gaat door een groot gas/olie winningsgebied en is niet echt interessant, bij Rangely slaan we af naar de CO-139, dit is een Dinosaur Diamond scenic byway dus belooft mooi te zijn, en dat was hij.

We volgen voor een deel de West Douglas Creek die door een schitterende canyon gaat met prachtige wanden, het enige minpuntje is dat ook deze Creek net als heel veel rivieren in het zuidwesten veel last heeft van de Tamariks begroeiing die alle native begroeiing steeds verder terug dringt, heel de valleivloer is er al van vergeven.

De CO-139 gaat over de Douglas Pass dus moeten we weer omhoog en goed ook de versnelling moet terug naar de twee om boven te komen, maar ook de afdaling vraagt om de tweede versnelling met haarspeldbochten waar een maximum snelheid van 15 mile voor staat, tijdens de afdaling zien we dan ook een auto met trailer (caravan) aan de kant staat die duidelijk problemen had met warmgelopen remmen.

Als de afdaling wat vlakker word komen we in Mesa County waar het landschap al vlug gedomineerd word door landbouwgronden, we komen in Loma deze plaats is duidelijk aan het uitbreiden en niet met de minste huisjes, bij Loma draaien we de I-70 west op en komen zo weer in Utah uit waar we bij exit 214 verlaten we de I-70 weer en rijden via de US-6 naar Cisco, het stuk vanaf de I-70 naar Cisco is erg slecht en wordt steeds smaller doordat het asfalt aan beide kanten steeds verder afbrokkelt, na Cisco richting de CO-128 wordt hij een stuk beter.

De CO-128 volgen we west door een dor woestijnlandschap totdat we bij de Colorado River komen dan wordt het groener, gelijk na de Dewey Bridge slaan we even links af om op een rest area de lunch te gebruiken, ondanks dat we de CO-128 al verschillende keren gereden hebben blijft het een schitterende route langs de Colorado richting Moab.

Op het laatste stukje van de CO-128 vanaf de NRA-campground bij Goose Island tot vlak voor de US-191 heeft men een fietspad aangelegd, ook zijn er op verschillende NRA-campgrounds langs de rivier duidelijk verbeteringen aangebracht.

We draaien de US-191 zuid op en rijden Moab binnen waar we zo naar de campground rijden, ook dit stuk hebben we al meer gedaan, op de campground is onze reservering bekend en krijgen we voor de komende vier nachten standje 69 toegewezen, we zetten de camper op zijn plaats en sluiten water en elektra aan waarna gelijk de airco aangaat het is hier warm.

Vandaag gereden, 225 mile.

Campground, Canyonlands Campground, kosten $ 37,50 met 10% Good-Sam korting full hookup en wifi.

 

Dag 21 Moab – La Sal Mountian Loop

 

Vanmorgen op het gemak gestart, om 08:30 uur rijden we van de campground af eerst even tanken en daarna zuidwaarts over de US-191 tot de Old Airport Road daar pakken we de route door de La Sal Mountians richting Castle Valley op.

Deze route is al door vele mensen geroemd en ik denk dat wij het geluk hebben om hem in deze periode van het jaar te mogen rijden, de kleurenpracht door de in herfstkleur getooide bomen doet niet onder voor de kleuren die we vorig najaar tijdens onze Fall Foliage trip door het noordwesten deden.

De Aspen is prachtig goudgeel, de Oak gaat van geel via bruin naar rood en op sommige stukken staan wat wij Spaanse Aak of Veldesdoorn noemen in schitterende geel tot rode kleuren, er wordt dan ook zeer regelmatig gestopt voor een foto of gewoon om te genieten.

Na een aantal mile komt er een zijweg die naar Gold Basin en Geyer Pass gaat, het is een dirtroad maar hij ziet er zeer goed uit en de kleuren op die weg zijn te mooi om hem niet te doen, het rijdt als een zonnetje alleen zijn er een paar bochten waar wat wasbordvorming is, ook is hij breed genoeg om tegenliggers zonder aan de kant te moeten voorbij te laten.

Na een kleine zes mile komen we op een splitsing, links naar Geyer Pass, rechts naar Gold Basin, we kiezen voor links omdat die er het beste uitziet na een kleine honderd meter wordt de weg een stuk smaller (een camper breed) en slechter.

Als het zo smal wordt dat we moeten laveren om de takken te ontwijken en we ook geen uitzicht meer hebben omdat we tussen hoge dennenbomen rijden besluiten we bij de eerste mogelijkheid om te draaien.

Na een kleine mile is er een open stuk wat vlak genoeg is om te draaien dus rijden we terug, we waren nog één mile van de pass, volgens de kaart ga je aan de andere kant naar beneden Colorado in.

Terug op de Lasal Mountian Loop Road gaan we op zoek naar de beer die Bart en Evy een paar dagen geleden hier gezien hebben, maar het enige wat wij tegen kwamen waren koeien, vijf mile voorbij de Geyer Pass Road komen we aan de linkerkant weer een zeer goed uitziende dirtroad tegen en met de schitterende ervaring van een uurtje geleden wordt ook deze dus zonder meer ingeslagen Sand Flats Road staat er hoe lang hij is staat er niet dus wel zien wel.

Het eerste stuk is gravel daarna is het afwisselend gravel en slickrock met stukjes rood zand (drie keer raden wat de kleur van de achterkant van de camper is) onderweg komen we een paar boerderijen en zelfs nog cabins tegen, dan komen we op een slechter stuk maar de weg blijft breed dus we gaan door, er mag langs deze weg op verschillende plaatsen gekampeerd worden en we komen dan ook verschillende tentje tegen.

We zien op een van onze stops ineens een stuk asfaltweg zo maar in niemandsland, de weg is hier uitgehakt uit de zijkant van de berg en waarschijnlijk heeft men hier twee stukken geasfalteerd omdat de gravel steeds wegspoelde, als we dit stuk gehad hebben staan er ineens informatieborden en een milemarker, de informatieborden gaan over het recreatiegebied van de BLM “Sands Flats NRA”wat we nu binnen rijden, de mile marker (7 mile) geeft de afstand aan tot de ingang (bij Moab).

In dit gebied kan men trails met 4X4 of motor rijden, kamperen, en aan het begin bij Moab is ook een mountianbike trail over de slickrock, wij blijven voor de zekerheid maar gewoon de hier weer zeer goede dirtroad volgen en maken weer veel foto’s van de soms zeer bizarre slickrock formaties.

De campgrounds zien er mooi uit, zeker voor tent kamperen is dit een prachtig gebied, wel basic wat er staan alleen pittoilets en of er punten zijn waar je water kan tappen kon ik niet zien, een paar van de campgrounds hebben ook plekken die groot en vlak genoeg zijn voor een camper, als je in de zomer gaat er is geen schaduw wel zit je een stuk hoger dan Moab dus mogelijk koelt het ’s nachts wel meer af.

Aan het voor ons einde van de weg rij je zo Moab binnen en kom je op de Mill reek Drive uit die aan de achterkant van Canyonlands Campground loopt wij waren dus zo op de campground.

Voor degene die eens wat anders willen doen rond Moab is dit zeer zeker een aanrader, de route is met een gewone personenauto te rijden (met een 31ft camper ging ook goed) en het is een prachtig gebied.

De totale lengte vanaf de Lasal Mountian Loop Road tot de ingang van het BLMgebied is 19,3 mile waarvan 7 mile tot de BLM behoord.

Terug op de campground niets meer gedaan behalve van een ontspannende zondagmiddag genoten.

Vandaag gereden 62 mile.

Getankt, Moab 25,641 gallon á $ 2,699

Campground, Canyonlands Campground, kosten $ 37,50 met 10% Good-Sam korting full hookup en wifi.