Andere reisvehalen

Reisverhalen Annie

Dag 22 dinsdag 30-09-2003 Canyonlands NP (Island in the Sky) – Colorado River - Jeeptour/Jetboat

Vandaag vroeg op moeten staan, om 07:00 uur, we zouden om 08:00 uur op gepikt worden door een bus van Tag-a-Long om een jeep tour te gaan doen en varen over de Colorado river.

Het werd 08:15 uur voor ze ons op pikten, het maar een klein stukje van de campground naar hun kantoor, daar moesten we nog papieren onder tekenen, dat zij nergens verantwoordelijk voor waren, alles op eigen risico, achteraf was dat goed te begrijpen.

Het begon al dat Annie haar knie open haalde aan een scherpe rand van de jeep, wel pleisters bij maar geen schaar.

We hebben er voor gekozen om eerst met een 4x4 de canyon in te gaan en in de boottocht te bewaren voor de middag.

We reden naar Canyonsland en daar gingen we naar beneden via de Shafer Trail Road en de Potash Road dat zijn heel smalle wegen met veel haarspeld bochten, het was dan ook ontzettend steil.

Het ene moment rij je over grote keien en het volgen door los en diep zand, je kunt deze route ook met een mountainbike doen, je word dan boven afgezet en kan naar beneden rijden, of andersom maar vreemd genoeg word dat niet zo veel gedaan.

Onderweg werd verschillende keren gestopt, dan werd er uitleg gegeven over de canyon en wat er te vinden was, zo zagen we een auto in een afgrond liggen die de weg had gemist, een mooie arch waar ooit nog eens iemand met een VW bus overheen was gereden en daar foto’s van heeft gemaakt om zijn bedrijfje te promoten.

Ook zagen we een dinosaurusbot in de rotsen zitten en een nest van een black widow, onderweg was er ook een dixie gezet voor de hoge nood.

We moesten echt helemaal naar beneden, want daar was de Colorado river waar we na de middag gingen varen.

We hadden ook een lunch beneden aan de rivier, we weten nu ook waarom ze daar chips eten bij de lunch, omdat je veel zweet en heel veel drinkt verlies je veel zout en dat moet weer aangevuld worden, anders wordt je ziek, je raakt gedesoriënteerd, kan het bewustzijn verliezen en al je vitale functies kunnen uitvallen, dus je kunt gewoon dood gaan.

Op een mile op 3 van de rivier zat een (Duits) echtpaar in de schaduw waarvan de man er redelijk verhit uitzag, onze chauffeur stopte om te informeren of alles goed ging, niet helemaal dus, hij liet wat water, fruit en chips achter en zei terug te komen om ze op te halen als hij ons bij de rivier had afgezet.

Verder kon hij niets doen zei hij omdat de Duitse heer te kennen gaf MD te zijn en dus meer bevoegdheid had als de chauffeur met een EHBO-opleiding.

De boot was er nog niet toen we beneden kwamen, het bleek dat de boot pech had gehad en dat er een andere boot moest komen, om dat te weten te komen, moest de chauffeur een heel stuk naar boven rijden, omdat zijn cellphone het niet deed beneden in de canyon.

Het Duitse echtpaar was inmiddels weer verenigd met hun zonen die de trip wel op de fiets hadden afgemaakt net als een groep Amerikanen zodat de ploeg voor de boottrip met 10 man groeide.

Om 14:25 uur gingen we varen, de Colorado river is heel rustig op het stuk waar we door voeren, het was alleen oppassen geblazen voor eventuele zandbanken en/of rotsen.

Eerst een stuk down-river tot door de Gooseneck waar we een mooi zicht hadden op Musselman Arch, ook landen we nog even tegen een droge zandbank waar we uitleg kregen over de gevolgen van de Tamarixstruiken die bijna alle oevers van de Colorado en andere rivieren bevolken en heel veel water wegzuigen, het is ook bijna onuitroeibaar op een plek waar het in het voorjaar volledig verbrand was stond het nu al weer 2 meter hoog.

Daarna ging het up-river richting Moab onderweg gingen we nog 2 x aan land, waar de gids ons mee nam naar plaatsen waar je anders nooit kan komen, zo zagen we versteende bomen, fossielen van mosselen en oesters, ook waren we in een ruimte met een mooie akoestiek, daar werd 1x per jaar een concert gegeven.

Vanaf de boatramp werden we met een bus terug gebracht naar Moab, onderweg werd er nog gestopt langs de Potashroad waar een aantal schitterende Petroglyphs te zien waren, hier kreeg onze Duitse Herr Doctor weer praatjes en eiste dat we doorreden anders was hij te laat om zijn fiets in te leveren.

Ook nadat de chauffeur had uitgelegd dat de fietsen door de mannen die de boot mee hadden ingeleverd zouden worden bleef hij vervelend doen en begon in het Duits tegen een van zijn zonen neerbuigend te doen over de Amerikanen, dat vond ik te ver gaan en dus heb ik hem in het Duits uitgelegd dat het bevelen geven al een kleine 60 jaar over was, daar had hij niet op gerekend, vervolgens kreeg hij ook nog eens de wind van voren van zijn eigen vrouw en was hij de rest van de reis stil.

Om 18:00 uur waren we weer op de campground na een werkelijk schitterende dag op die Duitse MD na dan.

Het weer was ons weer goed gezind, 34 graden.

Kosten Tag-a-Long $ 91.59

Campground, Slickrock kosten $ 25.56 met GS korting en full hook-up

Vandaag gereden 0 mile

Hoogte 4000 feet = 1200 meter

Dag 23 woensdag 01-10-2003 Arches NP

Vandaag weer geprobeerd vroeg op te staan, is half gelukt, 07:30 uur, Om 08:30 uur naar Arches gereden via de US-191 noord om eerst te gaan wandelen, later op de dag is het veel te warm, ook loopt de trail nog eens in de volle zon en bij 34 graden is dat te gevaarlijk.

De wandeling naar de Delicate Arch is ongeveer 3 mile, met een flinke klim erin van 480 feet dat is 146 meter.

De hike gaat voor een groot gedeelte over de rotsen dat is zonder houvast nog best uitkijken om niet weg te glijden, de hikesticks bewijzen ook hier hun dienst.

Bij de Arch gekomen hebben we een plekje in de schaduw gezocht om van het uitzicht te genieten, je kon ook nog wat dichter bij de Arch komen, dit hebben we niet gedaan, we zouden dan over een stuk gladde rots moeten lopen die er nog al moeilijk uit zag.

Om op het plekje met schaduw te komen hadden we al een hele toer uit moeten halen, het was nogal een flinke stap naar beneden, om naar boven terug te kunnen, moest je dus over lange benen bezitten om die grote stap te maken, Annie had daar wat hulp bij nodig waarbij ze haar knie nog open haalde, nu hadden we wel een schaar bij ons en konden we ook eens een pleister plakken, de pleisters sjouwen we nu al jaren mee.

Met de rustpauze’s mee gerekend deden we tweeëneenhalf uur over de wandeling waarbij we ook de Wolfe Ranch aan het begin van de trail nog bekeken hebben, verder hebben we onderweg heel wat mooie cactussen kunnen fotograferen.

Daarna zijn we naar het viewpoint van de Delicate Arch gereden, alleen van uit de Lowerview foto’s gemaakt, hadden al gelopen en de temperatuur was weer al flink boven de 30 graden.

Na het middag eten weer wat viewpoints bezocht en een wandeling naar de Double Arch gemaakt, die was maar 0.5 mile, zijn helemaal in de Arch geklommen, hadden we ook weer lekker schaduw.

We hadden nu wel genoeg gelopen voor vandaag.

Toen we het park uit reden zagen we de Noord en Zuid Windows tegelijk, daar moesten we natuurlijk ook nog een foto van hebben.

Nog even het visitorcenter bezocht en daar ook nog de Desert Nature Trail gedaan mar die veel wat tegen, meestal vind je er een hele collectie planten die in het park groeien maar hier waren alleen naast wat grassen en struiken wat Yucca’s en Opuntia’s te zien geen van de andere Cactussen die we in het park gevonden hadden was hier te vinden.

Terug naar Moab nog wat boodschappen gedaan, toen we buiten kwamen van het boodschappen doen, ging het onweren en kregen we nog even een heel felle regenbui op ons dak.

Terug op de camping ons weer maar eens op de was gestort, we hadden 3 machines.

Campground, Slickrock kosten $ 25.56 met GS korting en full hook-up

Vandaag gereden 60 mile

Hoogte 4000 feet = 1200 meter

Dag 24 donderdag 02-10-2003 Death Horse Point SP - Canyonlands NP ( The Needles)

Vandaag een totaal andere dag dan gisteren, het begon al met regen.

Om 09:00 uur naar Dead Horse Point gereden, eerst een stuk US-191 noord dan via de S-313 zuid naar Death Horse Point wat was dat een grote teleurstelling, ze hebben het park erg toeristisch gemaakt, met allemaal geasfalteerde wandelpaden, muurtjes en terrassen en een hel grote overdekte pergola.

De natuur was helemaal vertrapt, er groeide bijna niets meer, het mooie rauwe en ongerepte, van 4 jaar geleden, is er helemaal vanaf ook de vele eekhoorns en hagedisjes zag je niet meer.

Het uitzicht op de canyon is nog wel het zelfde gebleven.

We vonden het zonde van de $ 7.00 intree die we moesten betalen.

Daarna wilden we in Canyonsland NP naar the Island in the Sky, maar we vertrouwden de benzinemeter voor geen cent en die viel in eens terug naar ¼ tank en met de ervaring in het begin van de vakantie durfden we niet verder te rijden, het was n.l. nog al een eind rijden voor we een benzine pomp tegen zouden komen.

We zijn omgekeerd en naar Moab gereden om te tanken en meteen nog even naar de City Market om te kijken of ze Pay Day candybars hadden, Pay Day is een snack met pinda’s en honing, om te hiken een ideale snack, het is zoet, geeft veel energie en het is tevens zout en dat is weer goed voor de vochtbalans.

Ze hadden er maar 3 meer. Deze dan ook meteen gekocht, kijken bij andere winkels wel naar meer, zijn ze nog niet zo dikwijls tegen gekomen.

We zijn daarna door gereden naar de andere kant van Canyonsland NP, The Needles, dus de US-191 zuid op en daarna de S-211 west het park in, daar eerst een campsite gezocht in het park, ook dat ging weer met het beroemde envelopje.

Na het eten zijn we nog een toer door het park gaan doen waar we ook nog 2 wandelingen hebben gemaakt.

De trail van Pothole Point is 0.6 mile lang en relatief vlak een leuke hike met mooie uitzichten en een uitleg over wat een Pothole is, dat zijn dus uithollingen in de rotsen waar water in blijft staan die na verloop van tijd weer verdampen maar waar toch leven in zit zoals kreeftjes, larven, slakjes, torretjes en kikkervisjes ook zijn het drinkplaatsen voor wildlife.

Men word dan ook verzocht om er niet met de handen in te zitten omdat de olie van de huid het poelleven al kan verstoren ook moet men niet door deze poelen te lopen maar alleen over de kale rotsen zodat men ook de cryptobiotic soil niet vertrapt deze cyanobacteria houden de grond bij elkaar zodat er na jaren een soort tuintjes ontstaan, hier vind je dan weer veel Yucca’s en verschillende soorten cactussen in, als men interesse heeft voor de natuur echt een schitterende hike.

Hierna nog een stukje van de trail gelopen bij de Big Horn Canyon Overlook af en toe spetterde het een beetje.

Achteraf was het maar goed dat we niet meer naar the Island in the Sky waren gegaan, dan hadden we nu waarschijnlijk geen campsite binnen het park gehad, het liep hier vlug vol in de loop van de middag, er zijn ook maar 25 plaatsen.

Voor het eten heb ik nog wat rond gelopen bij de campground en verschillende planten gefotografeerd.

We werden uitgenodigd om naar het amfitheater te komen voor een lezing over de eerste bewoners de Anasazi of Pueblo indianen, een vrouwelijke volunteer vertelde dan wat ze hadden gevonden tijdens op gravingen en hoe en waar ze hadden gewoond en geleefd, dat begon om 19:00 uur, maar het werd al donker en koud.

We zijn toch geweest, het was droog maar de banken waar we op zaten waren niet echt droog, dus hadden we een natte koude kont.

De lezing was best leuk, zo leer je ook nog wat in je vakantie.

De temperatuur was overdag blijven steken op zo’n 20 graden

Campground Squaw Flat kosten $ 10.00 geen hook-up.

Vandaag gereden 162 mile

Hoogte 5000 feet = 1500 meter

Dag 25 vrijdag 03-10-2003 Canyonlands NP – Monument Valley

Vanmorgen om 09:40 uur aan de Slickrocktrail begonnen, we liepen over ongelijke rotsen, soms moesten we een flinke stap nemen, de hikesticks hadden we echt nodig, de trail was 2.4 mile lang maar mijn gevoel zegt dat hij veel langer was.

Op de viewpoints hadden we een mooi uitzicht op het dal en de hoodoo’s, ook op deze trail hebben we weer veel cactussen gevonden, het was wel jammer dat we de trail niet helemaal rond konden lopen, een of andere onverlaat had de stapel steentjes, die de route markeren omver geschopt, zodat we niet meer konden zien waar het pad liep.

We zijn toen de zelfde route terug gevolgd.

Op het laatst ging het wat spetteren, maar dat mocht geen naam hebben.

Na het eten de Cove trail gelopen, deze was maar 0.6 mile, deze liep rond de berg en er overheen.

Er waren grotten in de berg, eigenlijk onder de uitstekende rotsen, 1 was er ingericht als een cowboy cave, er waren ook weer petroglyphs, rotstekeningen, van de Pueblo indianen.

Ook was er een grot waar constant water uit de rotsen liep dat was dan weer een voordeel voor de indianen want die wisten dat ze hier altijd wild zouden vinden om op te jagen later gebruikte de cowboys en om vee te laten drinken.

We moesten 2 trappen op om boven op de berg te komen, een zo genaamde Hoodoo, we konden wel gewoon naar beneden lopen.

Net toen we beneden kwamen bij de camper ging het echt regenen.

Hierna het park uit gereden, via de S-211 oost, aan deze weg als je het park uit was, vind News Paper Rock, dat was een groot stuk berg want met petroglyphs, hier nog gestopt en foto’s gemaakt.

Doorgereden tot de US-191 deze zuid genomen tot Bluff en daar de US-163 west op en richting Monument Valley gereden, dit park zullen we deze keer niet bezoeken, maar de camping daar kennen we en het ligt op de route, dus daar willen we overnachten.

Het weer was nu weer goed, 22 graden, je kon zien dat het hier ook flink had geregend, al het rode zand was nat en plakkerig.

Op de camping stond een camper van het zelfde type als waar wij in reden, de mevrouw hiervan kwam ons vragen of hij goed beviel en of zij hem van binnen mocht zien, daarna hebben we haar camper ook van binnen bekeken.

Zij had een 31 feet camper met een slide-out en hij was langer met een mooie slaapkamer erin, nu is het de bedoeling dat zij er samen met haar man in gaat wonen als ze met pensioen gaat.

Het was een droom van een camper, wat een ruimte zo met die slide-out, in de cap-over was een T.V. kast gemaakt en bergruimte, als je het boord voor de T.V. uit trok had je nog een bed, waar 1 kind in kon slapen.

Campground Goulding kosten $ 25.51 met GS korting en full hook-up.

Vandaag gereden 161 mile

Hoogte 3600 feet = 1080 meter

Dag 26 zaterdag 04-10-2003 Monument Valley – Page – Glen Canyon NRA

Vanmorgen alles op het dooie gemak gedaan, we wilden naar de Trading post van de Navajo Indians bij Momument Valley voor souvenirs, deze willen we het liefst rechtstreeks van de indianen kopen in plaats van in de winkel.

In de winkel moet je oppassen dat net niet Made in China is en de indianen verdienen er niets aan.

Het volk is toch al zo arm en met wat we kopen in de Trading post help je hun een beter bestaan op te bouwen, hoewel we over sommige dingen ook wel onze twijfels hadden of het wel echt hand gemaakt is, maar dan nog gaat de winst naar hun zelf toe.

We hadden alleen de pech dat ze daar nog niet open waren, toen maar door gereden, onderweg kom je nog meer van die stalletjes tegen.

Dus weer de US-163 west op tot Kayente en daar de US-160 west tot je junction met de S-98 deze noord richting Page.

Om 12:00 uur was het weer tijd om iets van ons te laten horen aan het thuis front, onze zoon gebeld en die vertelde dat het in Zeeland nat en koud was.

Om 12:45 uur waren we al op de plaats van bestemming, Page, meteen een campsite gereserveerd.

We moesten de klok nu weer 1 uur terug zetten.

We hebben toen maar eerst een winkel gezocht om de voorraden aan te vullen, kunnen de volgende dagen geen boodschappen doen, omdat we dan weer midden in een park zitten

Hier hebben ze geen Albertsons of City Market, wel een Safeway en daar hebben ze ook weer een klantenkaart, deze ook weer maar gehaald, het gaat zo gemakkelijk, je vult een formulier in gewoon met je adres in Nederland en je krijgt een kaart.

We bespaarden meteen al 11.58 dollar op de boodschappen.

Als lunch hadden we gegrilde kip gekocht, deze nog op het parkeerterrein op gegeten.

Naast de Mall was een markt dachten wij en daar wilden we naar toe, nu was het een motorcycle meeting te zijn bleek later, deze niet meer bezocht.

Door gereden naar de Glen Canyon Dam, het zoveelste opstakel in de Colorado River om elektriciteit op te wekken wat bij en op de dam rondgekeken, het visitorcenter mochten we niet in met onze rugzakken in verband met de verscherpte veiligheids maatregels die er gelden sinds 9/11.

Door de Glen Canyon NRA gereden, het WaliWeap gedeelte net aan de andere kant van Glen Canyon Dam je komt dan ook weer net een stukje terug in Utah, het water in Lake Powel stond erg laag, ze hebben al een paar jaar last van veel te weinig neerslag.

We zijn ook nog naar beneden gelopen aan de Pagekant van het meer, waar mensen aan het zwemmen waren in het meer, brrr.

Bij de Mac. om een shake geweest, om 16:00 uur waren we weer op de camping.

Het was weer mooi weer 24 graden.

Campground, Page Lake Powel Campground kosten $ 20.03 met Electra en water hook-up.

Vandaag gereden 159 mile.

Hoogte 4300 feet = 1290 meter.

Dag 27 zondag 05-10-2003 Page – Grand Canyon NP North Rim

Vanmorgen weer vertrokken uit Page, richting de Grand Canyon North Rim.

Eerst de US-89 zuid tot de junction met de US-89A deze noord op tot de exit naar de North Rim bij Jacob Lake en dan de S-67 zuid die het park ingaat.

Onderweg kwamen we nog verschillende verkoopstalletjes van de Indianen tegen.

Verschillende hebben we er bezocht en meteen wat souvenirs gekocht, ik moest nieuwe haarspelden, en ook voor de kids zochten we nog een leuk kadotje.

Bij de Navajo bridge gestopt en de Clorado van dicht bij gezien, hij was hier vreselijk modderig.

Daarna zijn we naar de Lees Ferry Historic Site gereden, een onderdeel van de Glen Canyon NRA, we konden tot aan de Clorado komen, vroeger vaarde daar een boot naar de overkant.

Ik heb met mijn voeten in de Colorado gestaan, het water was erg koud.

Er stroomde hier een zijrivier de Colorado in en vanaf dat punt werd hij modderig, stroomopwaarts was hij nog helder maar door de regen van de laatste dagen was die zijrivier weer gaan stromen vandaar.

Een wandeling gemaakt langs allerlei oude gebouwtjes.

Verder gereden naar de Grand Canyon, North Rim, wat een heel lange rit was door het Kaibab National Forest, er was dan ook niks anders te zien dan aan weerszijden bomen.

Onderweg kregen we nog wel een paar spetters regen.

Om 16:00 uur waren we op de campground, we konden niet voor 3 nachten reserveren, maar moesten iedere morgen even komen om voor de nacht opnieuw vast te leggen.

Nog even een wandeling gemaakt op een stukje van de Transept Trail en de eerste blik kunnen werpen op de Canyon.

De temperatuur daalde al goed, de weersverwachting was in de nacht rond het vriespunt, overdag 18 graden.

Campground, North Rim Campground, kosten $ 15.00 geen Hook-up.

Vandaag gereden 139 mile.

Hoogte 8300 feet = 2529 meter.

Dag 28 maandag 06-10-2003 Grand Canyon NP North Rim

Vanmorgen niet zo vroeg begonnen, eerst naar de ingang gelopen en een site voor de volgende nacht vastgelegd, Annie werd wakker met een blaasontsteking, de medicijnen die mee gekomen waren uit Nederland helpen altijd vlug en we hadden een flinke wandeling voor de boeg.

Toen de druk wat minder werd aan de wandeling begonnen, we zijn naar de Lodge gelopen over de Transept Trail, onderweg had je verschillende viewpoints, met een mooi uit zicht op de Grand Canyon.

Alleen hebben we nog al flink door moeten lopen, omdat de druk op Annie haar blaas toch te groot werd en ze vlug een toilet nodig had, het lukte maar net op het nippertje.

In de souvenirwinkel de rest van de souvenirs gekocht, verder op het postkantoor de 2 postzegels gekocht die we te kort kwamen.

Bij de Lodge op het terras gezeten, heerlijk in de zon, met een prachtig uitzicht, onder tussen de kaarten geschreven, het waren de laatste voor het thuisfront.

Hierna de Bright Angel Point Trail gelopen 0.5 mile lang en volledig geasfalteerd dus niet echt moeilijk wat dan ook te merken is want er liepen veel mensen op het eind heb je een schitterend zicht op de Canyon en de South Rim.

Terug naar de campground gelopen, wat nu stukken beter ging dus konden we dat op het gemak doen en van het uitzicht genieten.

Op de campground eerst gegeten en toen met de camper naar het visitor center, we dachten dat het verder weg was, blijkbaar hadden we het vanmorgen gewoon over het hoofd gezien.

Nog een kaart voor Vernon & Diane onze Amerikaanse kennissen uit Green Valley AZ geschreven en meteen gepost.

Zijn toen weer lekker op het terras gaan zitten van de Lodge, het werd nu wel heel erg warm in de zon, in de schaduw was het fris.

De Canyon is prachtig, anders dan de South Rim, viewpoints liggen hier verder van de weg, je moet er altijd voor lopen om een goed overzicht te hebben.

We kwamen tot de ontdekking dat we toch te weinig brood hadden gekocht en dan ben je aan gewezen op de camp store, die is wel een stuk duurder dan de supermarkt $ 3.00 voor een brood, voor een gallon water betaal je hier $ 4.25, terwijl je in de supermarkt gemiddeld $ 2.00 betaalt.

Campground, North Rim Campground, kosten $ 15.00 geen Hook-up.

Vandaag gereden 6 mile

Hoogte 8300 feet = 2529 meter.