Andere reisvehalen

Reisverhalen Annie


 

Dag 1 dinsdag 09-09-2003 Amsterdam – Las Vegas

 

Na een goede nachtrust in het Ibishotel in de buurt van Schiphol om 07:45 uur met de shutllebus naar het vliegveld gereden, we konden meteen inchecken bij de balie van KLM - Northwest, waren we in ieder geval van die zware koffers af.

Bij de paspoortcontrole stond een flinke rij, eenmaal daar doorheen eerst naar de taxfree-shop om shag en sigaretten, scheelt heel wat als je geen belasting moet betalen.

Daarna hadden we nog tijd voor koffie en een sigaretje, om 09:30 uur begon het boarden al, eerst kregen we een aantal vragen voor gelegd, zoals van wie is de bagage, wie heeft er ingepakt, zijn de koffers onbeheerd geweest, nemen je iets voor een iemand anders mee enz.

Om 11:00 uur zouden we moeten vliegen, maar het werd een ½ uur later, na een goede vlucht landen we om 12:45 uur in Minneapolis, daar moesten we door de douane, omdat dat de plaats van binnen komst is in de V.S., terwijl we stonden te wachten bij de paspoortcontrole werd ik uit de rij gehaald en Annie werd gesommeerd om te blijven staan, ik moest een aantal vragen beantwoorden zo van gebruik je verslavende middelen, ja, koffie, tabak en alcohol maar dat wilden ze niet horen, of ik drugs gebruikte en of ik marihuana bij me had en of ik wel eens met de politie in aanraking was geweest, jazeker ik heb wel eens een boete gehad voor te hard rijden maar dat was geen reden om mij de toegang tot de USA te weigeren.

Een iets afwijkend uiterlijk (lang haar) is blijkbaar al een reden om extra gecontroleerd te moeten worden, daarna plukte de douanebeambte een man met een gekleurde huid uit de rij.

Riekt het hier toch een beetje naar discriminatie of niet?

We hadden nog tijd over om aan onze verslaving toe te geven en zijn buiten nog een sigaretje gaan roken, omdat alle papieren in Amsterdam al in orde waren gemaakt moesten we de koffers alleen maar door de douane brengen en weer op een volgende band te zetten en konden we ze verder weer vergeten tot we in Las Vegas waren.

Om 14:20 uur weer aan het vliegen op naar Vegas, daar waren we om 15:35 uur, hadden onder tussen 9 uur tijdsverschil overbrugd.

Tot onze verbazing kwam er 1 koffer geopend van de band, dat de douane je koffers kan openen om te controleren wisten we, we mochten ze ook niet op slot doen, dus gingen we ervan uit dat die spontaan open gesprongen was, gelukkig zat er een kofferriem om, die hield de boel nog enigszins bij elkaar, een anders koffer was wel gecontroleerd, daar zat dan ook tape op, waarop stond dat hij gecontroleerd was.

Met een taxibusje naar het hotel/casino Excalibur gereden, weer al in de rij nu om in te checken.

We hadden daar een mooie kamer, kregen het gevoel of we in de tijd van Robin Hood waren, maar dan met alle gemakken van deze tijd.

Het casino door gelopen om te kijken waar we de andere ochtend moesten zijn om op gepikt te worden door de bus van El Monte, bij de Mac. D. een hamburger gegeten en de bekers drinken gratis opnieuw gevuld, om mee naar de kamer te nemen, om 20:00 uur lagen we in bed (Nederlandse tijd 05:00 uur).

 

Dag 2 woensdag 10-09-2003 Las Vegas - Provo

 

Om 05:00 uur waren we al klaar wakker, we zijn toen maar opgestaan en gaan douchen, konden we nog haren wassen, niet wetende of we dat de eerste dagen nog zouden kunnen doen, lag aan de camping die we tegen zouden komen.

Om 06:45 uur uit gecheckt en naar het Luxor hotel/casino gelopen, het was niet zo ver maar met zware koffers viel het nog tegen.

El Monte zou ons daar tussen 07:00 uur en 07:45 uur ophalen, het was precies 07:45 uur toen het busje verscheen.

Bij El Monte meteen de papierwinkel afgewerkt, zo konden we om 09:00 uur al gaan rijden.

De camper gelijk de I-15 noord opgedraaid en tot voorbij Las Vegas gereden zodat we eerst de drukte voorbij zijn en dan een winkel zoeken, wat niet mee viel, om 11:00 uur hadden we er een gevonden, eerst maar wat te eten gehaald en gegeten voor we verder reden en op zoek gingen naar een grote supermarkt, dat duurde weer een hele poos voor we die tegen kwamen en dan reden we er ook nog voorbij, maar je zit op de highway en dan moet je wachten op de volgende afslag om te kunnen keren.

De winkel was een oude bekende voor ons, ALBERTSONS, daar de rest van de boodschappen gedaan, ze hadden daar nu ook een savingspas voor korting op bepaalde artikelen, deze maar meteen gehaald, scheelt behoorlijk in prijs, we bespaarden $ 30,00.

Omdat we nog geen koffie gedronken hadden, hadden we allebei hoofdpijn, dus eerst maar naar de Burger King om een beker koffie, de koffie smaakte nergens naar maar bevatte toch cafeïne en na 2 slokken zakte de hoofdpijn al.

Zijn we verslaafd of niet?

We hadden eerst nog het idee om door een stukje van Zion te rijden, maar gezien de tijd en dat we ook weer in een andere tijdszone kwamen, we moesten 1 uur vooruit, er toch maar van afgezien.

Het was een flinke rit naar Provo, waar we zo naar de van te voren uitgezochte campground reden.

Zijn meteen maar lid geworden van de Good Sam club, kostte 12 dollar en dan krijg je 10% korting op de Good Sam campgrounds.

Onderweg voor de eerste keer getankt en geschrokken van de prijs $ 1,999 per gallon hopelijk is het niet overal zo duur.

Tijdens het uitpakken van de koffers kwamen we er achter dat ook de koffer die open van de band af kwam gecontroleerd was door de douane, er zat een papier hier over in, ze hadden hem wel eens goed mogen sluiten.

In iedere koffer zaten 2 pakken koffie, waarvan er uit beide 1 pak lek was, bewust lek gestoken misschien? (Drugs)

Campground Lakesite RV Campground kosten $ 19,50 met GS korting met full hook-up.

Vandaag 422 mile gereden

Hoogte 4490 feet =1347 meter

 

Dag 3 donderdag 11-09-2003 Provo – Garden City

 

Vandaag van Provo naar Garden City, om 07:00 uur waren we al op en om 08:40 uur zijn we gaan rijden, eerst een stuk over de I-15 noord, tot Ogden waar we de US-89/91 noord nemen om via Brigham City naar Logan te rijden onderweg kwamen we door dorpjes waar er overal perziken (peaches) te koop werden aan geboden, we hebben een mand gekocht voor $3,00 er zaten 20 perziken in.

In Logan de US-89 noord op langs de Loganriver en Bearcreek de bergen in op weg naar Garden City een schitterende Scenic Route.

Het is vandaag “nine eleven”, toch merk je er hier niet zoveel van, we hebben wel wat huizen gezien waar de vlag half stok hing.

We zien al 2 dagen besneeuwde bergtoppen, verse sneeuw, brr.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Als we bijna de bergen door zijn houdt de motor er mee op, hebben geen benzine meer, gelukkig ging het nu alleen maar naar beneden en konden we zo naar beneden rollen, er was een flink nadeel, als de motor het niet meer doet dan is ook de stuurbekrachtiging en het A.B.S. niet meer in werking, dus was het wel heel erg aan het stuur hangen en ze weten het daar, want precies onder aan de berg staat een benzinestation.

Zou dit vaker gebeuren?

De brandstof meter bleek niet goed te werken het ene moment gaf hij nog half aan om het volgende moment nog geen kwart tank aan te geven, op een weg van 39 mile waarvan 30 mile bergop zonder gasstation heb je dan dus een probleem.

Daarna een campground op gezocht, de campsite die we in gedachten hadden bij de LakeSite RV campground was een soort parkeerterrein bij een jachthaven (Marina), was dus 3x niks, er stond ook verder niemand.

Een stukje terug rijden was een KOA camping, alleen zijn deze vrij prijzig.

Daar hebben we eerst gegeten en zijn toen weer de berg op gegaan, hadden van het laatste stuk weinig gezien, alleen maar de weg omdat we zonder brandstof zaten.

We hadden een mooi uitzicht op Bear Lake en de valley waar het in ligt, daarna hebben we het meer rondgereden, een leuke route om de middag vol te maken, deze weg staat niet op de kaart maar rondom het Bear Lake ligt een asfaltweg, om 16.00uur waren we weer terug op de campground, daar de eerste kaarten gekocht voor de familie, morgen postzegels kopen en de kaarten op de post doen.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

KOA-Garden City kosten $ 25,00 met full hook-up

Vandaag 242 mile gereden.

Hoogte 5900 feet = 1770 meter.

 

Dag 4 vrijdag 12-09-2003 Garden City – Grand Teton NP

 

Al weer vroeg op, zo rond 06:30 uur, zijn nog steeds vroeg wakker van de jetleg, gelukkig is dat niet hinderlijk behalve dat je vroeg wakker bent, na het ontbijt om 08:00 uur gaan rijden.

Naar het Grand Teton N.P. via een toeristische route, je hebt een voordeel als je de US-89 noord aanhoud kom je in vanzelf in het stadje Jackson aan, wat de zuidingang van Grand Teton NP is.

Heel de US-89 vanaf Logan tot Jackson is een Scenic Route dus een schitterende route om te rijden.

Eerst een stukje langs Bear Lake ondertussen zitten we in Idaho via Montpelier gaan we dan Wyoming in en rijden we via Alpine waar we de Snakeriver oppikken om die stroomopwaarts te volgen naar Jackson.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Onderweg tussen Alpine en Jackson waren er veel wegwerkzaamheden, we werden dan in een file over 1 rijbaan geleid, voorop reed er dan een pilotcar, maximum snelheid in de werkvakken 15 mile, kan ook niet veel harder want je rijd over een puinbaan.

We waren dan ook vrij laat om naar huis te bellen, wat we zouden doen zo rond 12 uur plaatselijke tijd, het is in Nederland dan 20:00 uur.

Het stadje Jackson in gereden op zoek naar een parkeerplaats en een telefoon.

Dan is het altijd nog even zoeken, normaal zie je ze op iedere hoek van de straat maar nu net niet, na een klein stukje lopen vonden we een telefoon.

Jackson is een heel leuk stadje, echt iets voor toeristen, veel gallery’s erg duur dat wel.

Ook hadden ze er een mooi stadspark, voor de toegangen waren bogen gemaakt van geweien van de Deer (hert), er waren vier toegangen en in het midden van het park stond een monument voor gevallen soldaten uit de verschillende oorlogen, die in die plaats woonden, van de Eerste Wereld oorlog tot Dessertstorm en nu kunnen ze er waarschijnlijk nog meer namen bij zetten van de oorlog in Irak.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Daarna door gereden via de US-191 noord naar Grand Teton NP, eerst het visitorcenter bezocht en een Nationale Parkpas gekocht voor $ 50,00 kunnen we alle Nationale Parken in, dus sparen we weer geld uit.

Nog een stukje door het park gereden, jammer dat het wat regende en de bergen in de wolken zaten en daarna eerst de campground op gezocht, waar het zelfs nog even hagelde, boven op vloog er zelfs wat sneeuw.

De campground was er een in het park er zijn dan ook geen voorzieningen en je moet alles doen met wat je mee hebt, het ging weer zeer eenvoudig je zoekt een plaatsje en je doet het geld in een envelop, het flapje aan een paaltje bij je campsite en klaar is Kees, nog een rondje over de camping gewandeld, we gingen een koude nacht te gemoed, zo rond het vriespunt, de kachel stond heel de avond aan.

Campground Gros Ventre kosten $ 12,00 geen hook-up

Vandaag gereden 232 mile

Hoogte 6200 feet = 1860 meter

 

Dag 5 zaterdag 13-09-2003 Grand Teton NP

 

Na een heel koude nacht, de ijsbloemen stonden op de voorruit, om 07:00 uur opgestaan, op het gemak ontbeten en de nodige klusjes gedaan om 08:30 uur het park verder in gereden via de US-191 noord naar Colter Bay Village om de volgende campsite vast te leggen.

Onderweg onze eerste bizons gespot het was een kudde die daar gehouden word dus in een wei zoals je hier de koeien ziet en erg ver van de weg af.

Nu was het weer erg mistig en konden we nog de bergen niet zien, gelukkig kwam de zon door en trok de mist op.

Eerst een campsite voor de volgende nacht gaan reserveren, het is weekend en dan lopen de campgrounds vlug vol, het is weer het systeem wie het eerst komt.

Een route via de Teton Park Road terug door het park gereden, na de middag met de boot het Jenny Lake over gevaren om daar naar Hidden Falls en Inspiration Point te lopen, het was gezien de hoogte waar we op zaten een redelijk zware tocht om te beginnen, alsmaar berg op, een geluk dat we ook weer naar beneden moesten, met de boot ook weer terug, dat hoeft niet, je kon ook rond het meer naar de camper terug lopen, de hike zoals wij hem gelopen hebben was ongeveer 2,5 mile.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

De route door het park vervolgt naar het Moose Visitor Center en daar de Menor’s Ferry bezocht met een replica van de eerste ferry over de Snakeriver en ook een kerkje met achter de preekstoel een prachtig uitzicht op de Grand Teton, helaas mochten we het kerkje niet in er was net een bruiloft aan de gang.

De naam van het kerkje is Chapel of the Transfiguration, het is mooi gerestaureert en word ook nog voor gewone diensten gebruikt.

Er moeten beren in het park lopen, maar we hebben er nog geen gezien, we hebben toen maar een knuffel beer gekocht.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Tot slot zijn we Signal Mountian nog opgereden voor het mooie uitzicht op het dal van de Snakeriver, eigenlijk werd het afgeraden om er met een camper op te rijden maar we zijn geen problemen tegengekomen alleen de parkeerplaatsen waren wat klein.

Nadat de mist was opgetrokken een heel mooie dag gehad, het was wel niet zo warm maar in ieder geval was het droog en we hadden fantastische bergen gezien.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Annie liep al heel de dag te niesen en met waterige ogen rond, lijkt veel op een allergische reactie op iets.

Doordat het gister erg koud werd hadden we een deken erbij gelegd, dat zou de enige mogelijkheid moeten zijn, omdat we al een paar dagen rond rijden en dit nog niet eerder gebeurt is, dus terug op de camping de dekens buiten gelegd om te luchten en uit te kloppen, maar zodra de dekens weer terug lagen begon het niesen weer meer te worden, conclusie dekens blijven in de kast en op zoek naar antihistamine.

Campground Colter Bay $ 12,00 geen hook-up

Vandaag gereden 109 mile

Hoogte 6900 feet = 2070 meter

Weersverwachting -7

 

Dag 6 zondag 14-09-2003 Grand Teton NP – Yellowstone NP

 

We hebben vannacht beneden geslapen op de bank, daar is het wat warmer dan in de cap-over, alleen dat bed is wel te kort en erg smal.

Om 07:45 uur opgestaan en om 08:45 uur waren we onderweg, eerst gaan tanken en water innemen, dan nog een stukje door Grand Teton NP gereden en verschillende stops gemaakt, om door te rijden naar Yellowstone NP, via de John D. Rockefeller Memorial Parkway, wat gewoon een onderdeel is van de US-89.

Het lag in de bedoeling om een campsite te boeken bij Flagg Ranch Village een private campground maar die was niet zo bijzonder en heel erg duur dus zijn we maar doorgereden.

Voor de middag waren we dus al in Yellowstone NP waar we eerst Lewis Lake bezocht hebben daar wat rondgekeken er gingen verschillende mensen het water op om te vissen ingepakt als eskimo's, want op en langs het meer was het steenkoud.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

De campground bij Lewis Lake was al gesloten voor het seizoen dus zijn we eerst doorgereden naar Grant Village om daar eerst een plaats op de campground te reserveren.

Onderweg van de South Entrance naar Grant Village zagen we al hele stukken van de grote branden uit 1988 en wat kleinere stukjes verbrand bos van dit jaar, ook op het moment dat wij er waren woede er nog verschillende branden maar gelukkig waren alle wegen weer toegankelijk want 2 weken voor we weg gingen was de weg naar de East Entrance richting Cody nog afgesloten en ook nu was dat nog mogelijk als de wind ging draaien.

Daarna op pad naar de warmwaterbronnen en geysers van de West Thumb.

Een heel rare gewaarwording, een gat in de aarde waar stoom en water uit komt, het idee dat de aardkorst daar zo dun is en de druk van binnen uit zo groot dat er spontaan gaten in de aarde vallen waar het gloeiend hete water naar buiten komt eigenlijk niet te bevatten.

Elke pool heeft zijn eigen naam en zijn eigen kleur wat weer afhankelijk is van de diepte en de temperatuur van het water, in een van de vele kleine pooltjes zagen we een spin die daar in leeft van de insecten die er in vallen.

Alleen de lucht die het water verspreid is niet zo geweldig, het ruikt naar zwavel of eigenlijk rotte eieren.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Het water uit de bronnen verdwijnt in het Yellowstone Lake toen we langs het meer reden zagen we ook nog verschillende andere bronnen gewoon aan de waterlijn, deze waren niet toegankelijk voor publiek.

Tijdens de rit richting Bridge Bay zagen we een Elk-bull de weg oversteken, wat een groot gewei hebben die dieren, hij bleef net niet lang genoeg staan om een foto te nemen, iets fotogenieker had wel gemogen.

Later zagen we een Bison langs de kant van de weg grazen, die kijken dus echt gemeen, zeker als hij maar op een meter of 5 van de camper staat, er wordt ook voor gewaarschuwd niet te dicht bij te komen, net zoals er gewaarschuwd wordt voor de beer, krijg je een folder over de gevaren van de bizon als je het park in komt.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Het was een mooie dag vandaag, de zon scheen volop.

De weersverwachting voor vannacht is -2 en voor morgen overdag 15-20 graden.

Campground Grant Village kosten $ 18.00 geen hook-up

Vandaag gereden 118 mile

Hoogte 7743 feet = 2357 meter

 

Dag 7 maandag 15-09-2003 Yellowstone NP

 

Na een verschrikkelijk slechte nacht (Annie) al om 07:00 uur opgestaan, gegeten en de dagelijkse klusjes, om 08:00 uur weg gereden, eerst de afvalwatertanks gaan legen en vers water innemen, doordat we al dagen in de parken kamperen en dus geen voorzieningen hebben, moeten we alles zelf verzorgen.

We zijn naar de gebieden waar de geysers en warmwaterpoelen (fire holes) zijn gereden.

Het is allemaal prachtig, maar nog steeds niet te begrijpen, dat het water van diep uit de aarde komt, vlak boven een manga laag en dat dan met zo’n kracht naar boven komt dat het meters de lucht in kan spuiten, het enige nadeel is de zwaveldamp.

De meeste geysers spuiten om een bepaalde tijd, soms om de paar minuten, maar het kan ook maar 2x per dag of eens in de 3 maanden.

Of zou het toch allemaal opzet zijn, om toeristen te trekken?

Als je een gebied met geysers in gaat moet je over een plankier lopen, omdat de aardkorst zo dun is dat je er door heen kan stappen en dan verbrand je levend, toch zien we naast het plankier uitwerpselen van Bisons, die wegen heel wat meer dan de gemiddelde mens.

Als je over de weg rijd zie je regelmatig stoom wolken boven de bomen uit komen, daar zijn dus ook weer fire holes.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Toen we van een bezoek aan de geysers terug naar de camper liepen lag er een Bison-bull aan de rand van een wandelpad, aan beide kanten van het pad stond een park ranger op te letten of alles wel goed ging, of dat de mensen er niet te dicht bij kwamen.

Later zagen we nog een hele kudde Bizons grazen, allemaal females met hun kalveren.

Het eerste gebied wat we tegen kwamen was rond Old Faithful, de camper geparkeerd op een van de gigantische parkeerterreinen en de wandelschoenen aangedaan, daarna eerst naar de oude getrouwe, we zijn niet op de tribune gaan zitten maar naar de achterkant van de heuvel gelopen zo stonden we gunstig voor de wind en het zicht is net zo mooi, omdat we lekker vroeg waren was het nog niet druk, toch een voordeel als je binnen het park kan slapen je bent dan voor de grote meute op de drukke plaatsen.

Binnen 10 minuten na aankomst gaf Old Faithful zijn kunststukje al te zien werkelijk schitterend, hierna doorgelopen over het plankier tot aan de Morning Glory Pool onderweg tientallen geysers gezien gelukkig ook verschillende die net water gaven als we er in de buurt waren via de Castle Geyser terug naar de camper en naar het volgende punt Het Biscuit Basin ook weer fire holes maar weer heel anders.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

De volgende groep konden we vanuit de camper bekijken de Firehole Lake Drive brengt je in de auto langs de geysers je hoeft niet op het tegemoet komende verkeer te letten want het is een One Way Road, hierna de weg overgestoken naar de Fountain Paint Pot area en daar ook weer de wandeling langs de geysers gemaakt hierna nog het Midway Geyser Basin gedaan waar o.a. de Excelsior Geyser Crater een gigantische hoeveelheid warm water de Fireholeriver in laat lopen.

Voor vandaag genoeg warm en stinkend water gezien en dus vlak voor de afslag naar Madison de One Way Road ingedraaid die je langs de waterval in de Fireholeriver brengt

Ook kwamen we een Elk-bull tegen met een gebroken gewei, zielig hoor hij was nu niet aantrekkelijk voor de Elk dames, hij liep dan ook helemaal alleen, terwijl het brons tijd was en alle bullen al een harem hadden, moet hij nog een jaar wachten.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Bij campground lag een Elk-bull met zijn haren, de bull ligt dan ook triomfantelijk om zich heen te kijken op een kleine verhoging in het landschap zodat hij alles goed kan overzien, er stonden een paar honderd mensen om een en ander op de gevoelige plaat vast te leggen.

We hadden geluk, we hadden een van de laatste plaatsen op de campground, toen we het envelopje met de betaling in de daarvoor bestemde bus gingen doen werd net het bordje full opgehangen.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Campground Norris kosten $ 12,00 geen hook-up

Vandaag gereden 64 mile

Hoogte 7500 feet = 2250 meter