Andere reisvehalen

Reisverhalen Annie

Dag 1 maandag 16-04-2001 Amsterdam – Los Angeles

Het vliegtuig vertrok keurig op tijd, en na een vlucht van 11 uur stonden we om 16.40 uur weer op de grond in Los Angeles, ook door de douane ging zeer vlot.

Ondank de M.K.Z. crisis in Nederland werd er niets gecontroleerd.

Dus kunnen we naar buiten, daar eerst op het gemak een peukje gedaan, en toen naar de stopplaats van de shuttlebus van Four Points Sheraton hotel gelopen.

We waren wel erg moe, in Nederland is het dan ook al 03.00 uur als we in het hotel aankomen, de localtime is echter nog maar 18.00 uur en dat is wel wat vroeg om te gaan slapen.

We zijn een blokje om gaan doen en hebben bij Burger King tegenover het hotel een Whopper met friet gegeten met een coke.

Om 20.00 zijn we toch maar naar bed gegaan, we hadden allebei ook veel oorpijn van het landen.

Dag 2 dinsdag 17-04-2001 Los Angeles – 29 Palms

We hebben lekker geslapen, om 06.30 uur zijn we opgestaan, op de deurmat lag er een krant op ons te wachten, de weerpagina bevatte o.a. een tabel met fahrenheit en Celsius naast elkaar, die hebben we er gelijk maar uitgeknipt want het omrekenen is toch een hele toer.

We hebben niet in het hotel ontbeten dat kostte tussen de $ 25.00 en $ 30.00 p.p., bij Burger King waren we voor $5.05 p.p. klaar dus dat is de eerste winst.

Terug naar het hotel en El-Monte gebeld, die kwamen ons om 09.30 uur ophalen, samen met een België’s echtpaar, bij het Hilton hotel nog een Belg opgepikt en toen naar het verhuurstation, waar we om 10.15 uur aankwamen, omdat we al eens meer een camper gehuurd hadden bij El-Monte konden we gelijk beginnen met het papierwerk, na de camper te hebben geïnspecteerd op eventuele gebreken of schade konden we op weg, dus om 11.30 uur reden we de poort uit.

Eerst boodschappen doen bij Albertson’s, daar hebben ze bonusbuys, zonder klantenkaart, hierdoor spaarden we $ 28.00 op de boodschappen wat 21% van de rekening was, dat zijn binnenkomertjes.

Om 12.30 uur dan echt op weg, eerst de I-5 zuid op, bij Buenapark de S-91 oost tot Riverside, vervolgens de S-60 tot Beaumont en de I-10 oost tot White River, waar we de S-62 oost nemen naar Twentynine Palms, de 29Palms RV and Golf Resort was een bekende voor ons dus konden we daar zo naar toe rijden.

Onderweg zagen we in de verte verschillende bergtoppen die nog onder de sneeuw zaten, dit terwijl we zelf tussen de bloeiende cactussen en yucca’s reden, de temperatuur lag rond de 30 graden.

Om 16.00 waren we op de campground, daar zijn we nog een poosje het zwembad ingedoken.

Kosten campground $ 27.47 met AAA korting.

Vandaag gereden 140 mile.

Dag 3 woensdag 18-04-2001 29Palms – Joshua Tree NP – Tonopah

Slecht geslapen, om 04.30 uur waren we allebei wakker, waarschijnlijk toch last van een jetlag, Annie is nog tot 06.45 blijven liggen, ik ben er uit gegaan en heb een lange wandeling over en achter de golfbaan gemaakt, waar ik heel wat cactussen heb gevonden, erg veel wildlife kwam ik niet tegen, dat had ik toch wel verwacht zo vroeg in de morgen.

Na het ontbijt getracht naar huis te bellen, maar helaas geen collect calls maar ook niet met creditcard, later op de dag nog 2 maal geprobeerd maar dit gedeelte van California wil er niet aan meewerken jammer, dan proberen we het morgen wel, dan zitten we in Arizona.

Naar Joshua Tree NP gereden en bij de entrance een National Park Pass gekocht $ 50.00, van noord naar zuid door het park gereden en onderweg veel foto’s en dia’s van cactussen yucca’s en ocotillo’s gemaakt heel veel planten stonden al in bloei, dat was een schitterend gezicht.

Aan de zuidkant van het park kom je op de I-10, deze oostwaarts gereden, het was de bedoeling om tot Ehrenberg aan de Colorado River te rijden, maar toen was het nog zo vroeg dat we nog zo’n 100 mile doorgereden zijn tot Tonopah hier op Saddle Moutian Campground een site geboekt.

Temperatuur vandaag 30 graden en bewolkt weer, op de campground weer naar het zwembad, daar was denk ik wat stuk, het water was bijna nog warmer als de buitenlucht.

Onderweg getankt waar ben ik kwijt maar duur was het wel $ 2.28 per gallon.

Kosten campground $ 10.80.

Vandaag gereden 248 mile.

Dag 4 donderdag 19-04-2001 Tonopah – Organ Pipe Cactus NM

Om 06.30 uur wakker, we beginnen in het ritme te komen, na het ontbijt om 07.30 uur weer op weg, eerst nog een stuk over de I-10 oost tot Buckeye, hier bij exit 112 naar de S-85 zuid en via Gila Bend, Ajo en Why naar Organ Pipe Cactus NM gereden, dit park ligt aan de Mexicaanse grens.

Een vlotte reis gehad en dus waren we om 09.30 uur al in het park, bij het Visitorcenter eerst naar huis gebeld, dat ging hier weer zonder problemen, terwijl we in onze korte broek en T-shirt belden vertelde onze zoon dat het thuis nat en koud was, lekker gevoel is dat.

Het Visitorcenter bezocht en daar gelijk een campsite besproken voor de volgende nacht, hierna nog even een paar boodschappen gedaan in Lukeville op de Mexicaanse grens, na de lunch de Ajo Mountain Drive gereden, een 21 mile lange route met verschillende hikes, daar weer enorm veel cactussen in bloei gezien, najaar 1999 moesten we soms zoeken naar deze planten in de bruine woestijn maar nu zag je ze al van ver staan met al die schitterende bloemen.

De planten waar het park naar genoemd is stonden nog niet in bloei, enkele vertoonde al wel kleine knoppen, maar deze soort bloeit ook pas in juni, Opuntias stonden al wel volop in bloei zowel de struik al de boomvormende soorten, ook verschillende Echinocereus soorten stonden vol in de bloemen enkele waren zelfs al uitgebloeid, midden in een steile klim zagen we een hele grote groep staan van wel 1 meter doorsnee met honderden bloemen er op gelukkig was er een Turn-out vlak bij zodat we konden parkeren, we konden er niet helemaal bijkomen, want het was veel te stijl, maar zo’n groep is vanaf 10 meter met een telelens goed te fotograferen.

Om 16.00 uur waren we terug op de campground, er was ondertussen ook wat meer wind gekomen, dus wat afkoeling, niet verkeerd bij 30 graden, de campground heeft geen hook-up en een generator was niet toegestaan, na het eten werden we toch naar binnen gejaagd door de vele insecten die in de afkoelende avondlucht tevoorschijn kwamen.

Helaas door de bewolking weinig sterren kunnen zien, jammer want het was hier aardedonker dus had het een heel mooie lucht kunnen zijn.

Kosten campground $ 10.00.

Vandaag gereden 175 mile.

Dag 5 vrijdag 20-04-2001 Organ Pipe Cactus NM – Tucson

Vanmorgen weer vroeg op om 06.30 uur waren we uit bed, na het ontbijt om 07.45 uur gaan rijden, vandaag doen we de Puerto Blanco Drive, deze route is 53 mile lang en loopt voor een deel langs de Mexicaanse grens, net als de Ajo Mountain Drive van gister een gravelroad, dus voor je gaat rijden eerst alles goed vast zetten en dan onderweg.

We zaten nog geen kwartier op deze trail toen we eindelijk ons eerste enge beest tegen kwamen, een Gilamonster, hij was waarschijnlijk nog onderweg naar zijn slaapplaats, de camper gewoon midden op de weg laten staan en vlug er uit, natuurlijk met het fototoestel in de aanslag.

Als je zo’n beest rustig benaderd kan je tot op 1 meter afstand naderen, na een serie foto’s te hebben gemaakt zijn we ieder een andere kant opgegaan.

Een stukje verder gestopt naast een Saguarocactus vlak naast de weg, deze zijn zo hoog dat je nooit vlak bij de kop, waar de knoppen zitten, kan komen maar vanaf het dak van de camper gaat dat wel, zo kon ik de knoppen fotograferen.

Onderweg verschillende korte hikes gedaan, deze staan aangegeven in de route beschrijving die je van de drive kan kopen in het Visitorcenter, zo heb je voor $0.50 veel nuttige informatie, op een van de hicks kwamen we een schitterende critaatvorm van een Saguaro, op een meter of 5 hoogte was de kop vergroeid tot een mooie kamvorm van wel 3 m².

Het tweede gedeelte van de route werd erg slecht omdat het hier geen eenrichtings verkeer meer was en er ook veel met 4X4 werd gereden was het wegdek veranderd in een wasbord waar je met een camper niet harder dan 10 mile kan rijden.

Ook op deze route heel wat cactussen gevonden, maar niet zoveel als op de Ajo Mountain Drive, het laatste stuk van de route loopt parallel met de grens die hier bestaat uit schots en scheef staande paaltjes een verroest stuk prikkeldraad er aan gespijkerd je kon de M-2 aan de Mexicaanse kant zo zien leggen, op dit gedeelte van die route zag je veel vrachtverkeer.

Terug op de S-85 volgen we deze noord richting Why, net buiten het park rijden we in een fuik van de Border Patrol, die wilde weten waar we geweest waren, ook keken ze naar binnen om te zien hoeveel personen er in de camper zaten, het is voorjaar en dan komen er veel illegalen de grens over om als seizoenarbeider in de landbouw te werken, we hebben op deze reis grote velden met aardbeien gezien waar wel 200 man bezig waren met het plukken van deze vruchten.

Geen problemen voor ons en dus konden we zo doorrijden.

Bij Why de S-86 oost op voor de lange rit naar Tucson, een campground hoeven we niet te zoeken want die had ik thuis al uitgezocht, dus was dat een kwestie van de routebeschrijving volgen, toen we daar aankwamen was het al zo laat dat de office al gesloten was, maar je kunt betalen d.m.v. een envelopje met de centen er in en het sitenummer er op te schrijven.

Campground Justin RV Park een park met een grote waterspeelplaats, maar die was nog gesloten, te vroeg in het seizoen, de campground is helemaal aangeplant met cactussen, maar ook in de omgeving staan volop cactussen daarom ben ik er na het eten nog even op uit getrokken om een en ander te fotograferen, toen het donker werd terug naar de camper, op de terugweg hoorde ik de coyotes huilen.

Onderweg hebben we verschillende sanddevels gezien, een mooi gezicht, ze ontstaan uit niets en na een paar seconde tot 1 minuut verdwijnen ze weer.

Kosten campground $ 18.25.

Vandaag gereden 177 mile.

Dag 6 zaterdag 21-04-2001 Saguaro west NP – Tombstone – Bisbee

Om 06.15 uur opgestaan, en om 07.30 uur waren we onderweg naar Saguago West NP, veel te vroeg natuurlijk, want het Visitorcenter ging pas om 08.30 uur open.

De weg er naar toe is de Kinney Road, deze loopt langs de Old Tucson Studios en het Arizona-Sonora Desert Museum, deze weg is op zichzelf al de moeite waar om te rijden, er staan zoveel schitterende planten dat je alleen hier al een halve dag door zou kunnen brengen.

Rond het Visitorcenter een wandeling gemaakt over een pad wat ook geschikt is voor rolstoelgebruikers, wel interessant want men heeft er alle planten die in het park groeien hier bijelkaar gebracht en er een verklarende tekst bij gezet, het is wel jammer dat men alleen de Amerikaanse namen er bij zet en niet de Latijnse namen, dit zie je trouwens in alle parken en tuinen.

Bij het Visitorcenter zagen we ook de eerste Saguaro’s in bloei staan, dit was volgens een volunteer die we spraken erg vroeg, normaal bloeien deze planten pas half mei.

In het Visitorcenter kaarten en informatie gehaald. Er is geen entrance-station dus moet men de informatie wel binnen halen, hierna een route in het park gereden en een lange hike gedaan, dit konden we in 1999 niet doen omdat het toen echt gloeiend heet was, nu was het zeker in de morgenuren goed te doen, tijdens deze hike heel veel cactussen gezien maar ook rotstekeningen.

Hierna terug over Kinney Road naar de S-86 oost richting Tucson daar nog wat boodschappen gedaan, na een stukje I-19 noord de I-10 oost op tot Benson, daar de S-80 zuid op naar Tombstone.

In Tombstone rondgekeken op Mainstreet en in Fourthstreet naar het Rose Tree Inn Museum geweest, hier staat de grootste rozenstruik ter wereld deze in 8.000 square feet of te wel 2.400 m², dit museum hadden we al eerder bezocht in 1999 maar nu stond de roos in bloei een werkelijk schitterend gezicht.

Doorgereden over de S-80 zuid richting Bisbee, voor Tombstone waaide het al flink maar op dit deel van de route zwierde de camper letterlijk over de weg, mede omdat je tussen hoge bergen reed waarbij de wind door het dal waaide, we waren dan ook blij dat we bij de campground aankwamen.

Queen Mine R.V. Park, een kleine campground aan de rand van een oude dagbouwmijn, de Lavendar Pit, met aan de andere kant een schitterend zicht op het stadje Bisbee.

In de office kon je jezelf inschrijven en de centen in een envelopje doen, er lag een briefje op de balie waar een advies op stond om niet met een camper te gaan rijden i.v.m. de harde wind die wel 60 mile per uur kon bereiken.

Temperatuur overdag 28 graden maar ’s avonds daalde die hier flink omdat we nu een stuk hoger zitten, dus hebben we de slaapzakken maar op bed gelegd.

Onderweg weer Border Patrol controle, toen ze hoorden dat we Nederlanders waren konden we zo doorrijden.

Kosten campground $ 19.00.

Vandaag gereden 137 mile.

Dag 7 zondag 22-04-2001 Bisbee – Chiricahua NM

Lekker warm gelegen in de slaapzakken, de temperatuur was gedaald naar 4 graden, vannacht heeft het ook nog even geregend.

Om 06.00 uur opgestaan en gelijk de kachel aangedaan, om 08.00 uur zijn we weer gaan rijden.

Eerst naar Bisbee Junction op de Mexicaanse grens waar we een particuliere cactustuin gaan bezoeken, gevonden via het Internet.

Dus eerst een stukje over de S-80 zuid, dan de S-92 west en over een paar lokale wegen via Naco naar Bisbee Junction, naar Arizona Cactus & Succulent Research van David L. Eppele, een man die zeer begaan is met de natuur in Arizona en dan vooral de waterverspilling in tuinen, daarom doet hij onderzoek naar planten die met minder water in tuinen gekweekt kunnen worden, een interessante morgen, die ook nog wat zaden opleverden van cactussen en yucca’s die ook in Nederland winterhard moeten zijn.

Hierna weer over wat lokale wegen naar Paul Spur en hier weer de S-80 oost op naar Douglas, over op de US-191 noord, op deze weg kregen we voor de derde opeen volgende dag te maken met de Borden Patrol, deze meneer was ik denk mede omdat het steenkoud was niet zo meegaand en wilde onze paspoorten zien, hierna konden we weer doorrijden.

De S-181 oost op deze weg komt langs Chiricahua NM, ons reisdoel voor vandaag, in het park eerst een campsite vastgelegd, dit ging weer met het envelopje en het strookje aan de sitepaal vastgeklipt, het is een first come, first serve campground zoals de meeste campgrounds in National en State Parks.

Daarna het park bekeken en een hike gemaakt van 3.8 mile over de Echo Canyon Trail, waar we 2 uur voor nodig hadden, een schitterend park, de vormen van de rotsformaties hebben wel wat van Bryce Canyon NP maar dan in de kleuren geel en groen, ook is er veel meer begroeiing waardoor er o.a. veel vogels zitten, het is dan ook een bekend park voor vogelaars.

De hike ging wel erg op en neer over de rotsen maar was verder goed te lopen met brede paden, op verschillende plaatsen ook weer cactussen kunnen fotograferen, soms op de vreemdste plekken zoals boven op een rots die bovenop maar 10 bij 20 centimeter was.

De regen die we vannacht gehad hadden was hier in de vorm van sneeuw gevallen en die was in de schaduw nog niet gesmolten, dus beloofde het een koude nacht te worden.

Terug op de campground was ons plekje ingepikt door een andere camper, eerst op de sitepaal gekeken, die meneer zijn briefje zat er op maar daaronder zat ons briefje ook nog, dus maar eens aangeklopt en uitleg gevraagd, kwam een vaag verhaal dat hij dacht dat het een oud briefje was omdat volgens hem de datum niet klopte, ik had de datum op de Europese mannier ingevuld dus dd-mm-jj in plaats van mm-dd-jj zoals ze hier gewend zijn, maar op mijn vraag of ze in Amerika dat 22 maanden hebben 22-04-01 begreep de heer toch dat hij fout zat en is verhuist, er waren trouwens nog plaatsen genoeg dus dat was geen probleem.

Ook in dit park mocht men geen generator gebruiken, omdat het er wel koud was, we zitten op 6.500 feet toch de kachel aangedaan, dit gaat dan wel ten kosten van de accu, maar een camper heeft een gescheiden systeem voor woon en motor gedeelte met 2 accu’s dus dat moet geen probleem geven.

Kosten campground $ 8.00.

Vandaag gereden 127 mile.