Andere reisvehalen

Reisverhalen Annie

Dag15 maandag 21 april 2008 Big Bend NP

Vanmorgen gelijk weggereden van de campground en naar de parking van de Boquillas Canyon Trail gereden, daar de generator gestart en ontbijt gemaakt.

Na het ontbijt zijn we de trail gaan lopen dat was op dit tijdstip goed te doen met nog veel schaduw.

De Mexicanen aan de andere kant van de Rio Grande zitten er nog steeds en zijn nu uitgebreid met een zanger die de aandacht van de wandelaars probeert te trekken.

Sinds ons bezoek in 2005 is er in deze hoek van het park waarschijnlijk een flinke brand geweest want het rietveld waar we ons vorige keer door moesten werken was helemaal weg alleen nog was dode restanten waren zichtbaar.

Deze trail is bekender geworden want ook hier zagen we dat dicht langs het pad erg veel vegetatie verdwenen is, de bijzondere kleine cactussen waren allemaal verdwenen, mijn hoop was doordat we nu drie weken vroeger in het jaar zijn om veel meer bloeiende cactussen aan te treffen maar helaas is de bloei ook nu alweer voorbij.

Terug bij de campers en weer onderweg met nog en paar fotostops zijn we doorgereden naar Chisos Basin waar we na wat zoeken twee geschikte plekken op de campground vonden.

Een goede gok om dat vroeg op de dag te doen want er zijn maar een paar plaatsen waar men een 31 ft kwijt kan en in de loop van de middag liep de campground helemaal vol.

De rest van de dag heerlijk ontspannen op de campground, het is hier wat de temperatuur aangaat een stuk aangenamer dan bij de rivier.

Ook muggen zitten hier niet dus tot tegen 10:00 uur buiten gezeten onder een prachtige sterrenhemel. Een dag rustig aan is ook wel eens lekker.

Vandaag gereden: 38 mile.

Campground: Chisos Basin, kosten $ 14,00 geen hook-up

Dag 16 dinsdag 22 april 2008 Big Bend NP / Study Butte-Terlingua

Vanmorgen weer gelijk van de campground weggereden, iets later dan gepland omdat er ergens een wekker niet afliep door een lege batterij.

Onderweg naar beneden weer een parking opgezocht om te ontbijten en daarna in een ruk door naar Santa Elena Canyon trailhead, om deze trail te lopen, zo vroeg op de dag nog goed te doen ondanks dat men toch al in de zon loopt.

Onderweg weer verschillende mooie cactussen gevonden ook nu helaas zonder bloemen.

Aan het eind van de trail even lekker in de schaduw aan het water gezeten en daarna de terug weg aan begonnen. ook nu weer een aantal cactussen gevonden, omdat men de andere kant oploopt kijkt men anders tegen de berg aan en zien weer ander planten staan die op de heenweg niet opvielen.

Er waren deze keer geen kano’s op de rivier pas toen we terug bij het startpunt kwamen gingen er een aantal op weg, aan de uitrusting te zien voor een meerdaagse trip.

Terug bij de campers even overleg welke viewpoints we willen zien en weer op pad, gestopt bij Cerro Castellan ( een oude vulkaan), Tuff Canyon Overlook, Mule Ears Viewpoint ( twee naast elkaar gelegen bergen die op ezelsoren lijken) en Sotol Vista Overlook, hier de lunch gebruikt in de camper omdat het buiten te warm is zonder schaduw.

Doorgereden naar Study Butte – Terlingua en daar de campground opgezocht, we hadden gister al besloten om vandaag buiten het park te slapen vanwegen de temperatuur en om de rit van morgen wat korter te maken, in mijlen maar het niet veel maar in tijd wel, binnen het park is de maximum snelheid 45 M/U en op de bochtige steile bergwegen kom je maar aan 25 á 30 M/U.

Vandaag gereden: 90,9 mile.

Campground: Big Bend Motor Inn en RV Park, kosten 24,50 met full hook-up en Wifi (in het Café niet op de site) Douche $2,00 voor 6 minuten.

Dag 17 woensdag 23 april 2008 Big Bend NP /Las Cruces

Vanmorgen eerst weer even langs de benzinepomp, deze stopt (gelukkig) na $ 50,00 want ook hier is het nog erg duur. Vervolgens vanaf de campground recht de weg over steken en we zitten op de FM-170, volgens verschillende forumleden een mooie route, en met dank want het is echt een schitterende route die voor een groot gedeelte door het Big Bend State Park gaat met schitterende viewpoints op de Rio Grande.

Onze eerste stop is Terlingua Ghostown dat viel wat tegen een aantal zeer verspreid liggende ruines waarvan er maar een paar bezocht mogen worden de rest ligt op privéterrein dus zijn we hier vlug uitgekeken.

Verder over de FM-170 met verschillende stops voor viewpoints, mooie rotsen, stukjes Badland, een oude movieset en nog een aantal mooie cactussen.

Uiteindelijk doen we over het stuk van Terlingua naar Presidio drie uur, in Presidio nemen we de US-67 noord ook deze weg zou Scenic zijn maar veel is er niet te zien behalve vlak voor Marfa een vaste post van de Border Patrol waar we moeten stoppen en de paspoorten laten zijn, ondertussen loopt er een tweede man met een hond langs de camper, dat dier is getraind op Mexicanen reuken denk ik.

Net voor de het stadje Marfa inrijden zien we een aantal koeien staan waar een behoorlijk grote groep pronhorns (soort hert) tussen lopen.

In Marfa getankt, de prijs is hier al een stuk vriendelijker en een footlong bij de Subway gehaald waar we geholpen werden door een enorm sacherijnige dame, het was meer snauwen dan vragen wat er op moest.

De US-90 west op richting Van Horn, na een aantal mijlen komen we een State Trooper tegen die de kant ingaat en omdraait en vervolgens achter ons blijft rijden, snelheid kan het niet zijn 58 mile waar 70 mag, even later laat hij zich aan mijn (chauffeurs) kant zien met alle zwaailichten aan dus de camper aan de kant en hij achter ons in de berm.

Het duurt even voor hij zich aan de kant van de bijrijder bij de deur meld “U heeft geen kentekenplaat”nee dat klopt maar er zit voor en achter wel een papier op de ramen, dat had hij toen hij achter de camper stond ook gezien ( is wat moeilijk door de donkere ramen) “Hoe lang heeft u de camper al” (je mag een bepaalde periode na aanschaf met die papieren op de ramen rijden) ‘Hij is niet van ons, het is een rental’ “Oké, rijbewijs en huurcontract graag” terwijl ik het huurcontract uit de kast pak vraagt hij waar we vandaan komen (Big Bend) en waar we naar toe gaan (Las Cruces NM) de papieren worden (vluchtig) bekeken en terug gegeven “Have a nice trip”en we kunnen verder.

Een paar mile verder staan Jan en Marjan op een parkeerstrook te wachten dus er achter geparkeerd en even verslag gedaan, ondertussen komt de State Trooper ook voorbij gereden.

Weer verder gereden waarbij we nu voorop rijden, omdat de T-T van Marjan geen batterij meer heeft, een stuk verderop staat de State Trooper in de berm te wachten op een mogelijke volgende wetsovertreder en zwaait vriendelijk naar ons als we passeren.

Bij Van Horn de I10 west op en bollen maar, wel hebben we weer flinke tegenwind wat het verbruik niet ten goede komt, bij El Paso een stop voor mondvoorraad bij de Wal*mart, ook gemakkelijk te vinden via T-T en daar na door richting Las Cruces waarbij we aan de noordkant van El Paso nog even wat file hebben door een ongeval maar meer dan vijf minuten vertraging geeft dat niet.

Eenmaal in New Mexico (onze 13de staat alweer) zien we aan de westkant van de I-10 hele grote melkvee bedrijven met duizenden koeien per bedrijf die voor een deel onder stalen ramadas staan maar voor een deel ook in de volle zon.

In Las Cruces zoeken we de campground op waarbij T-T nog even de weg kwijt is, het zegt rechtsaf terwijl de campground aan de linker kant van de weg ligt, mogelijk laat hij ons een rondje rijden waarbij we vanuit een zijstraat recht over kunnen steken naar de campground zodat we niet af hoeven te slaan.

Op de campground twee plaatsen geboekt en daar naartoe gereden tijdens het aansluiten bleek onze plek geen stroom te hebben (kast kapot?) dus terug naar het kantoor, deze was inmiddels gesloten dus zelf maar van plaats gewisseld aan de andere kan van Jan en Marjan was ook een lege plek en die had wel stroom.

Voor een verslag over het eten verwijs ik graag naar de web-logs van de beide dames.

Vandaag gereden: 364,2 mile

Getankt: Terlingua 12,923 gallon á $ 3,869, Marfa 26,055 gallon á $ 3,569

Campground: Sunny Acres RV Park, kosten $ 26,98 met 10% Good-Sam korting full hook-up en Wifi.

Dag 18 donderdag 24 april 2008 Las Cruces / White Sands NM / Alamogordo

Voor vanmorgen stond er eerst een aantal uren shoppen op het programma, gistermiddag bij het inchecken op de campground had ik aan de dame achter de balie gevraagd of zij wist of er een Hobby Lobby winkel in de stad zat, ja die was er en ze kon ook nog keurig uittekenen waar we die konden vinden.

Een speurtocht op internet ’s avonds leerde dat er ook een Best Buy was en nog verschillende winkels.

Dus stonden we om 9:00 uur op de parking van dit winkelcentrum eerst een boeken winkel waar ik een leuk boek over RV-ing en een reisboek vond, daarna naar Hobby Lobby waar Annie weer een en ander aan scrap spullen kon vinden.

Bij de Wal*mart die op loop afstand bleek te zitten nog wat kleren en een leuke cowboyhoed gekocht.

De volgende stop was White Sands NM, waar we natuurlijk alleen maar konden komen via de vaste inspectie post van de Border Patrol die vlak bij de ingang ligt.

De camper van Jan en Marjan op de parking laten staan en met één camper het park in, hier hebben we een deel van de Alkali Flat Trail aan het eind van het park gedaan waarbij we onder andere een Bleached earless lizard konden fotograferen.

De gewone earless lizard komt men vaak tegen op vele plaatsen, maar de witte vorm is alleen hier te vinden en is met zijn witte huid volledig aangepast aan de omgeving.

Als hij stil zit niet te vinden maar deze ging lopen omdat er bijna een wandelschoen op zijn staart gezet werd.

De vergezichten vielen wat tegen doordat er door de harde wind veel (wit) stof in de lucht zat ook werden de benen soms gezandstraald door het opgewaaide zand, de mooie pluimen zand die over de scherpe randen van de duinen werden geblazen waren ook bijna niet te zien door de witte in plaats van blauwe lucht, fotograferen veel niet mee omdat je bijna niet scherp kan stellen door de in elkaar lopende wit tinten.

De volgende stop was de Interdune Boardwalk, een rolstoel toegankelijke wandeling over en plankier, deze was in 2005 gesloten wegen renovatie en de oude houten boardwalk is volledig vervangen door staal en kunststof, leuke korte wandeling met veel uitlag langs het pad.

Moe en uitgedroogd door de harde wind en met het vooruitzicht dat een mooie sunset er door de witte stofmist niet inzat besloten om door te rijden naar Alamogordo voor de overnachting.

Rond 6:15 waren we op de campground waar we voor het eten eerst zijn gaan douchen om het zand weg te spoelen en het strakke gevoel van de huid kwijt te raken.

Vandaag gereden: 89,3 mile.

Getankt: Las Cruces, 32,273 gallon á $ 3,499

Campground: Alamogordo Roadrunner Campground, kosten $ 29,30 met 10% AAA-korting, full hook-up en Wifi. Aan de gebouwen te zijn een voormalige KOA.

Dag 19 vrijdag 25 april 2008 Alamogordo / El Malpais NM / El Morro NM

Vandaag wordt voornamelijk een reisdag met aan het eind van de dag nog een paar NM parkjes.

We starten met de US-54 noord die scenic moet zijn maar dat dus niet is, vervolgens de US-380 west die weer niet als scenic staat aangegeven maar het dus wel is.

Langs de US-380 nog even een korte stop bij Valley of Fires NRA, het NRA is eigenlijk niet meer dan een campground met dag recreatie mogelijkheid ( het valt onder de BLM), maar gewoon langs de weg zijn ook mooie foto’s te maken.

Bij San Antonio NM komen we over de Rio Grande die hier flink veel water heeft en draaien we de I-25 noord op om er bij Los Lunas weer af te gaan voor een tank en lunch stop.

We vervolgen over de NM-6 wat een stuk oude Historic route 66 blijkt te zijn, langs deze weg zien we verschillende treinen hier loopt de spoorlijn die parallel aan de I-40 van oost naar west gaat en erg druk is, vraag maar aan de mensen die wel eens in een hotel in Flagstaff langs de spoorlijn geslapen hebben.

Na een stuk I-40 west gaan we in Grants NM de NM-53 west op die zal ons naar de eindbestemming van vandaag brengen.

De eerste stop langs deze weg is het El Malpais NM informationcenter van de NPS, de vrouwelijke ranger achter de balie is zeer spraakzaam en geeft ons een heleboel informatie zowel over dit park als het verderop gelegen El Morro NM.

Het NPS deel van El Malpais heeft behalve een hike die van de NM-53 naar de NM-117 gaat maar 1 andere hike bij de El Calderon Area, omdat deze volgens de ranger 2 tot 2,5 uur duurt en ook nog eens in een gebied ligt waar op dit moment een (gecontroleerde) bosbrand is besluiten we hem niet te doen en door te rijden naar El Morro NM.

Voor de mensen die dit gebied willen bezoeken: in het BLM gedeelte van dit park zijn meer mogelijkheden men moet dan in plaats van de NM-53 (exit 81 in Grants) de NM-117 (exit 89 valt ook onder Grants) nemen.

Daar aangekomen eerst naar de campground gereden, van de negen plaatsen zijn er twee geschikt voor een wat grotere camper maar beide zijn bezet door een tent dus kunnen we hier niet overnachten.

Even overleg met Jan en Marjan, het is nu 15:45 en de trail naar de top van El Morro gaat om 17:00 dicht en duurt 2 uur dus besluiten we om een paar mile terug te rijden en daar op de campground te gaan staan en de trail naar de top van El Morro morgen vroeg te doen.

Op de campground aangekomen worden we buiten al begroet door de eigenaresse die voorstelt om samen even over de campground te lopen om geschikte plaatsen te vinden, nadat we die gevonden hebben naar het Café/kantoor om in te schrijven. Daar ruikt het zeer aangenaam en als de kok verteld wat er op het menu staan en we zien wat het kost is de beslissing snel genomen, het vlees in de vriezer en uit eten vanavond.

Zelfs hier in the middle of nowere hebben we Wifi wat ook weer een meevaller is, de drie mobile telefoons die we bij ons hebben, hebben geen van alle bereik trouwens.

Vandaag gereden: 305,1 mile.

Getankt: 28,826 gallon á $ 3,469 Los Lunas NM (langs de I-25)

Campground: El Morro RV Park, kosten $ 21,31 met full hook-up en Wifi.

Dag 20 zaterdag 26 april 2008 El Morro NM / Petrified Forest NP / Holbrook

Vanmorgen na het ontbijt voorlopig afscheid genomen van Jan en Marjan, we zien hun aanstaande donderdag weer op Sam’s Town Boulder RV Park.

Daarna zijn we naar El Morro NM gereden daar ging het visitorcenter en de trail om 9:00 uur open dus waren we iets te vroeg maar eerdat we de wandelschoenen aanhadden was het wel open.

Van de dienstdoende ranger kregen we uitleg wat de (wandel) mogelijkheden zijn in dit park.

De Inscription Rock trail is 0,5 mile lang en rolstoeltoegankelijk aan sluitend kan men de Mesa Top Trail doen dan is de totale afstand 2 mile, we gaan voor de laatste en krijgen een keurig geplastificeerde handleiding mee waar alle mooie punten op beschreven worden.

Eerst komen we langs de pool deze bevat over het algemeen het hele jaar water en was vroeger een belangrijke stopplaats voor reizigers omdat het de enige plaats in de wijde omgeving was die zeker was van water.

Deze reizigers lieten vaak hun namen achter in de zandsteen rotsen van de mesa (Tafelberg) dat is dus Inscription Rock veel van de data die met er kan vinden komen uit de periode 1800 tot 1900.

Nu buigt de korte trail af terug naar het visitor center en begint de trail naar de top van de mesa, na een paar korte trapjes loopt men over een asfaltpad langs de onderkant van de mesa het gaat langzaam omhoog tot men via een paar zig-zag bochten naar de bovenkant van de mesa wordt gebracht.

Eenmaal boven hebben we een werkelijk schitterend uitzicht op de omgeving aan de ene kant van de redelijk smalle mesatop en aan de andere kant kijken we in een boxcanyon die de mesa een hoefijzervorm geeft.

In het midden van die boxcanyon staat een smal restant van de mesa die aan Spider Rock in Canyon de Chelly NM doet denken. Boven lopen we over de zandsteen waar de mesa uit bestaat en wordt het pad aangegeven met een paar gestapelde stenen en op wat moeilijkere stukjes heeft men traptreden in de rots gehakt, daar waar men wat korter aan de rand van de mes komt heeft men een ijzeren reling geplaatst.

Het 380 graden uitzicht is fantastisch maar ook de mesatop zelf ziet er schitterend uit met prachtig vergroeide jeneverbes struiken en Prickly Pear cactussen.

Na heel veel foto’s (onder andere de Spider Rock is van alle kanten te fotograferen) komen de bij de ruïnes van de oude indianen. Het bijzondere aan deze opgraving is dat men er een ronde en een vierkanten Kiva naast elkaar vindt.

Het pad naar beneden is het eerste deel trappen om het laatste stukje door het bos weer over een asfaltpad te lopen.

Bij terugkomst de handleiding weer ingeleverd en terug naar de camper voor het vervolg van de reis.

Voor de mensen die deze kant opgaan: rij een stukje om en trek twee uur uit voor deze wandeling het is echt een schitterende omgeving die veel te vaak overgeslagen of uit de planning gehaald wordt wegens tijdgebrek, ik vind dit echt een gemiste kans. De kosten (als men niet in het bezit is van de ATB pas zijn $ 3,00 p/p.

We rijden verder over de NM-53 en komen door Zuni Valley waar we onder andere door het stadje Zuni komen wat hier opvalt is dat alles er zeer verzorgd uitziet, goed onderhouden huizen en auto’s dat is iets wat men in Andre indianen reservaten wel anders ziet dit is een trots volk en met recht, ook een zeer vriendelijk volk trouwens we hebben het nog niet vaak gezien dat men zwaaien als we langsreden, hier wordt verschillende keren de hand naar ons opgestoken.

Ons volgende park is Petrified Forest NP, daar zijn we in 2005 op verschillende plaatsen weg geregend dus gaan we nu in de herkansing.

De Painted Desert Inn werd toen gerenoveerd en inmiddels klaar vroeger was het een rustpunt voor de reizigers over (de oude) Route 66 nu is het een Historic Landmark net voor men het viaduct over de I-40 overgaat heeft men een nieuw viewpoint gemaakt wat gewijd is aan die oude Route 66.

Er staat een oude roestige Ford en er staat een uitleg waarmee men de oude weg uit het landschap kan halen, een leuk stukje recente geschiedenis.

Volgende stop is Crystal Forest waar we nu een mooi zonnetje hebben, veel foto’s gemaakt op de trail waar het wel wat fris was door een stevige wind, maar daar zijn we deze reis wel aan gewent geraakt we hebben bijna elke dag veel wind zal wel aan het jaargetijde liggen.

Bij de zuid uitgang worden we (net als vorige keer) door de vrouwelijke ranger doorgewuifd zonder controle of we de camper niet vol met stenen bomen hebben.

We hadden gister al besloten om in Holbrook in plaats van Flagstaff te overnachten, de (nacht) temperatuur is daar net wat hoger en omdat het weekend is lopen we het risico dat de (kleine) campground die we in Flagstaff hadden uitgezocht al vol is het is tenslotte 1,5 á 2 uur verder. Omdat we willen wassen een plekje dicht bij de laundry gevraagd, dat kon, en hoe we kunnen de was vanuit de camper bijna zo in de wasmachine gooien.

Vandaag gereden: 152,4 mile.

Campground: A-OK RV Park, kosten $ 27,28 met $ 4,00 Good-Sam korting, full hook-up en Wifi, deze campground was vorig jaar onze eerste overnachting.

Net als gister stond op de uitdraai van de creditcard betaling de prijs in € er ook op de dame aan de balie schrok van de waarde van de $ tegenover de € $27,28 = €18,06

Dag 21 zondag 27 april 2008 Holbrook / Sunset Crater Volcano & Wupatki NM

Vanmorgen was het voor de tweede dag fris bij het opstaan, na het ontbijt en de gebruikelijke klusjes eerst naar de stad aan de andere kant van de I-40 gereden om te tanken daar was het zo’n $ 0,20 per gallon goedkoper dan aan de noordkant van de I-40 vervolgens de I-40 west op richting Flagstaff en toen konden we treinen tellen. Voor de mensen die in Holbrook in een van de Tipi’s willen gaan slapen we telden er 5 in 1 uur als dat ’s nachts ook zo is hoop ik dat jullie met weinig slaap toe kunnen, de tipi’s liggen langs de spoorbaan en dicht bij een overweg.

Net voor Flagstaff de US-89 noord op en naar Sunset Crater Volcano NM gereden, in het visitorcenter wat informatie en een parkkaart gehaald, de kaart is ook voor Wupatki NM en ook de toegangsprijs is voor beide parken (gratis met ATB-pas).

De NF-545 gaat door beide parken en begin en eindigt op de US-89.

In Sunset Crater Volcano kan men een aantal viewpoint bezoeken en een paar (korte) trails lopen, zicht in de krater heeft men nergens en het beklimmen van de krater is verboden, wel mag men naar de rand van Lenox Crater lopen maar die is een heel stuk kleiner.

Op het gemak alle viewpoint bekeken en een korte trial gelopen.

Vervolgens door naar Wupatki NM waarbij men op het tussen liggende stuk weg nog zicht heeft op een deel van Painted Desert, doordat het erg nevelig is valt het zicht hierop tegen.

In Wupatki NM een paar van de oude Pueblo’s bekeken, het was (in beide parken) erg druk je kon merken dat het zondag was, foto’s maken van de oude gebouwen zonder mensen er op is dan ook niet eenvoudig.

In het park ook de lunch gebruikt en vervolgens richting Flagstaff gereden waar we nog een paar winkels bezocht hebben om scrapspullen te zoeken.

Vervolgens via de US-89A zuid richting Sedona, bij de Oak Creek Canyon overlook nog een stop gemaakt ook hier weer veel mensen.

Gelijk na deze overlook begint de afdaling naar de bodem van de canyon dit gaat met een aantal scherpe SSS-bochten waarbij dan ook nog midden in een van de bochten een auto stil stond omdat er van chauffeur gewisseld moest worden ( moeders durfde niet meer verder rijden denk ik) maar gaan dan aan de kant staan er was ruimte genoeg om daar te parkeren.

Ook in de canyon was het erg druk met verkeer en bijna alle parkeerplekjes waren vol ook bij Slide Rock SP was het erg druk terwijl het toch al tegen 5 uur was.

De rotsen worden roder dus we naderen Sedona daar was zo te zien geen parkeerplek meer te vinden en kwamen we in een (kleine) file terecht van huiswaarts kerende mensen, gelukkig sloegen de meeste al naar de 179 die naar de I-17 gaat zodat de drukte vlug over was.

Doorgereden naar Cottonwood en daar nog even de voorraden aangevuld en naar Dead Horse Ranch SP gereden waar we willen overnachten.

De laatste keer dan we hier waren was in 2001 wat ons opviel is dat zowel Sedona als Cottonwood enorm zijn uitgebreid, in Cottonwood was vorige keer 1 supermarkt en wat kleiner winkels nu zitten alle grote jongens zoals Home Depot, Wal*mart, Safeway en nog veel meer hier.

Vandaag gereden: 226,3 mile.

Getankt: 28,704 gallon á $ 3,449

Campground: Dead Horse Ranch SP, kosten $ 19,00 met stroom en water, dumpstation is aanwezig, plaats zonder stroom en water kost $ 12,00