Andere reisvehalen

Reisverhalen Annie

Dag 22 maandag 07-05-2001 Moccasin Point- Larkspur

Voor ons doen erg laat opgestaan het was al 08:00 uur, op het gemak richting San Francisco gereden.

Dus nemen we de S-120 west tot Manteca en gaan daar via de S-99 noord tot Henderson Village naar de S-12 west om bij Fairfield de I-80 zuid te pakken tot Vallejo waar we de S-37 west te nemen die ons tot Novato langs de noordkant van de San Francisco Bay voert om via de US-101 zuid in Larkspur uit te komen.

Onderweg nog wat boodschappen gedaan bij de Walmart waar we o.a. een aantal T-shirt voor heel weinig $ gekocht hebben, de wapenafdeling hebben we maar overgeslagen dat geeft toch maar problemen bij de douane.

In Larkspur een site geboekt voor twee nachten bij Marin Park, wat wel een dure campground was.

De reis verliep erg vlot vandaag zodat we om 14:30 uur al op de campground waren, dus konden we op het gemak een paar wasjes draaien en naar de KLM bellen om de terugvlucht te bevestigen, geen leuk werkje want dat betekend dat het grootste deel van de vakantie er al weer op zit.

Bij de receptie van de campground wezen vragen naar de mogelijkheden om in SFO te komen zonder de camper, dat was heel gemakkelijk want op 10 minuten lopen was er een ferry die rechtstreeks naar SFO vaart, bij de receptie ook veel informatie en kaarten van SFO gekregen.

Daarna zijn we het zwembad ingedoken want het is abnormaal warm voor deze tijd van het jaar, de temperatuur zat op 30 graden.

Kosten campground $ 36,30.

Vandaag gereden 170 mile.

Dag 23 dinsdag 08-05-2001 San Francisco

Vandaag niet zo laat opgestaan want we willen met de ferry van 08:45 uur naar SFO en het is ook nog 10 minuten lopen naar de haven.

De ferry doet er 45 minuten over om van Larkspur naar SFO te gaan, het eerste stukje vaart hij erg langzaam, eerst om de haven uit te komen maar ook daarna mag hij niet gelijk gas geven dit komt omdat hij langs de San Quinten gevangenis vaart, je komt er erg kort langs hemelsbreed misschien 150 meter, je kon de gevangenen die op de volledig met gaas omheinde en overdekte luchtplaats buiten liepen dan ook goed zien in hun fel oranje overals.

Eenmaal de gevangenis voorbij werd er gas gegeven en stak de ferry de San Francisco Bay over onderweg kom je nog langs een mooi eiland en vlak voor je bij de aanlegpier komt heb je een schitterend zicht op Alcatraz met op de achtergrond de Golden Gate Bridge, ook de skyline van SFO is heel mooi.

Eenmaal weer aan land krijg je bij de uitgang nog een ticket voor de tram van de pier naar Fisherman’s Warf op pier 39.

De ferry inclusief het tramkaartje kost $ 5,90 voor een retour.

Hierna zijn we Fisherman’s Warf op het gemak gaan bekijken, erg leuke winkeltjes, waarvan er een enkel en alleen maar kerstversiering verkoopt, je vind er erg veel kitsch en het is er vreselijk duur, een echte touristtrap, net buiten de pier was ook een winkeltje met souvenirs en daar was het veel goedkoper.

De kolonie zeeleeuwen op pier 39 is leuk om naar te kijken maar het stinkt er wel enorm.

Op naar Chinatown hiervoor willen we met de cable-car en dus lopen we naar het eindpunt van de Powell-Hyde Line in Victorian Park, dit is een minuut of 10 lopen van pier 39, daar hebben we een dagkaart gekocht dan kan je voor $ 6.00 een hele dag gebruik maken van de tram en zo vaak op en af stappen als je zelf wilt, anders betaal je $ 2.00 per rit.

Onze eerste stop is Lombartstreet, die zijn we naar beneden en weer naar boven gelopen, best een leuke ervaring.

Op de weg naar boven kregen we een brandlucht in onze neus, maar waar het vandaan kwam? Geen idee, eenmaal boven bleek al vlug waar het vandaan kwam er stond een splinter nieuwe mercedes aan de kant waar de rook onder de motorkap uit kwam, even later hoorde we de uit de Amerikaanse film zo bekende sirene en kwam er een echte grote Amerikaanse brandweerauto aan stormen, deze werd gewoon dwars op de kruising neergezet zodat er geen auto of tram meer door kon en met een flinke waterstraal was het probleem opgelost.

Weer terug op de cablecar naar de volgende stop Chinatown, daar eerst maar eens iets te eten gezocht en bij een leuk klein winkeltje een hotdog met alles er op en aan voor $ 2,00 gekocht, net als alle Amerikanen een plaatsje in de schaduw gezocht bij de Bank of Amerika, daar zaten tientallen mensen hun lunch op te eten.

Na de lunch op het gemak Chinatown bekeken moet ook wel op het gemak want het is bloedheet en er is geen meter vlak.

Veel winkels bezocht, ook hier is net als in Sedona de Mc Donald aangepast niet het bekende geel met rood maar geel met blauw en met chinees personeel.

Met de cablecar naar het eindpunt, dat was een beleving op zich, het gedeelte van de California Line is veel steiler en dus zitten er 2 remmers op een car, 1 van deze heren bediende de bel veelvuldig bijvoorbeeld als hij een mooie dame zag lopen maar ook deed hij mee met de straatmuzikanten zo werd het een leuke rit.

Van het eindpunt naar de ferrypier gelopen en de ferry terug naar Larkspur genomen, nu hadden we de catamaran deze doet er maar een ½ uur over, een nadeel is dat je niet op het achterdek kan zitten dan word je namelijk nat van al het water wat de boot opgooit, terug op de campground nog een poosje in het zwembad gelegen.

Temperatuur tussen de 30 en 35 graden normaal zo rond de 17 graden volgens mede bootpassagiers.

Kosten campground $ 36,30.

Vandaag gereden 0 mile.

Dag 24 woensdag 09-05-2001 San Francisco – Pismo Beach

Vanmorgen om 08:30 uur van de campground weggereden, eigenlijk wilden we eerst even boodschappen doen bij Albertsons die er vlak in de buurt zat, maar we konden met geen mogelijkheid de weg er naar toe vinden, dus dan maar op weg en onderweg een winkel zoeken.

Via de US-101 zuid over de Golden Gate Bridge gereden dat koste $ 3,00, als je de stad uit rijdt is het gratis, na de brug hebben we Hyway 1 opgezocht om deze de hele dag te volgen.

In Santa Cruz hebben we naar huis gebeld en boodschappen gedaan, alleen hadden ze daar geen brood en maaltijden.

Omdat we de kustroute volgen kwamen we verder geen winkels meer tegen tot we een gasstation vonden met een store en daar verkochten ze brood wel duur $ 3,50 maar een mens wil toch eten .

De Hyway 1 is een schitterende route met veel uitzichten op de pacific, het is wel een slingerroute dus lag de gemiddelde snelheid niet zo hoog, onderweg kwamen we een populatie zeekoeien tegen die daar op het strand lagen, je kon er bijna tussendoor lopen zo rustig lagen ze, volgens mij zijn ze daar permanent aanwezig want er was een parking met informatie borden over de dieren en op de parking was ook een ranger die uitleg gaf alles bij elkaar weer een interessant uurtje doorgebracht.

Onderweg zagen we ook nog een resceu heli in actie.

Hoewel we eerst nog dachten wat verder te rijden toch maar besloten om de campground die we uitgezocht hadden in Pismo Beach op te zoeken omdat het anders wel erg laat zou worden.

Zodra we Pismo Beach binnen reden zagen we ook weer een Albertsons dus konden we de rest van de boodschappen doen, nu kunnen we weer tot maandag door.

De campground Holiday RV Park was zo gevonden.

Vandaag was het heel wat koeler dan gisteren zo rond de 20 graden met veel wind.

Kosten campground $ 24.20.

Vandaag gereden 278 mile.

Dag 25 donderdag 10-05-2001 Pismo Beach – Borrego

Vandaag hebben we een echte reisdag, we hebben onderweg nog wel stukjes van de pacific gezien maar hebben veel over de Interstate gereden op wat op te schieten.

Dus via de I-101 zuid naar LA, dat ging lekker vlot tot West Hollywood daar kwamen we in de file uit en geen carpoulebaan, dus meesukkelen in de file, gelukkig waren we al vlak bij de I-10 oost waar we op konden en daar was geen file.

De I-10 oost gevolgd tot de exit naar de I-5 zuid, deze bij Buenapark weer verlaten naar de S-91 oost tot Corona, hier de I-15 zuid tot Escondida en dan de S-78 oost op tot de S-3 noord die Anza Borrego Desert State Park ingaat en doorgereden tot het plaatsje Borrego.

Onderweg nog wat rondgekeken in een outletstore en daar nog was souvenirs gekocht, het laatste stuk van de S-78 en S-3 gaan weer door de bergen en dus waren het weer veel SSSS bochten.

In plaats van de campground van het State Park zonder hook-up hebben we een site geboekt op een privaatcampground met hook-up omdat het hier in de Valley 40 graden is, dus camper op zijn plaats en de airco op vol vermogen.

Anza Borrego State Park is een woestijn park wat nog niet zo bekent is bij de toeristen dus is het er nog lekker rustig, zeker voor een cactofiel zoals ik ben is het een schitterend park.

Voor vandaag hebben we genoeg gedaan en dus zijn we het zwembad ingedoken daar was het tenminste nog uit te houden.

Na het eten eerst naar een telefoon gezocht en naar Newport Dunes gebeld dat is onze laatste campground voor deze vakantie maar omdat we daar zaterdag aankomen maar alvast een site geboekt dat ging met de creditcard zonder problemen, zodat we daar geen omkijken meer aan hadden, in het weekend zijn de campgrounds aan de kust meestal vol vandaar.

Toen we ’s avonds buiten zaten zagen we 2 vallende sterren aan de lucht een schitterend gezicht.

De temperatuur zakte ook ’s nachts niet onder de 29 graden.

Kosten campground $ 22.50 met AAA-korting.

Vandaag gereden 384 mile.

Dag 26 vrijdag 11-05-2001 Anza Borrego SP

Vandaag weer een feestje Annie is jarig leeftijd????.

Vanmorgen niet zo’n haast gemaakt, toch waren we weer te vroeg bij het Visitorcenter, dat ging pas om 09:00 uur open.

Dit center is grotendeels in de grond gebouwd om de natuur niet te belasten met een groot gebouw maar het is ook een stuk koeler.

Je kan er gewoon overheen wandelen, moet ook wel want een deel van het natuurpad wat je meestal bij deze centra vind is er overheen gelegd, zo’n pad is altijd heel leerzaam omdat veel planten die je in het park kan vinden hier bijeen gebracht zijn en voorzien zijn van tekst en uitleg.

In het Visitorcenter weer een heleboel informatie gekregen, hierna zijn we naar de campground van het park gereden hier bleek de keuze voor de campground goed te zijn want er waren weinig plaatsen met schaduw, we wilden hier een trail gaan lopen maar de informatie gaf aan dat er op deze trail bijna geen schaduw was en het advies was om minimaal 1 ½ gallon water per persoon mee te nemen voor 4 uur wandelen, met een temperatuur van 41 graden hebben we hier maar vanaf gezien.

Dus met de camper een toer gedaan naar de oostkant van het park, dit is echt desert met veel Ocotillo’s en prairiegras, tussen de middag terug gereden naar de campground om te eten, dan kan je tenminste de airco aandoen zonder dat je de generator moet starten, dat stinkt nog al als er geen wind staat om de uitlaatgassen te verspreiden.

’s Middags zijn we de S-3 weer afgereden tot waar we gister het park binnen kwamen, ik had toen al gezien dat er op die route erg veel cactussen en agave stonden, dus weer veel foto’s gemaakt.

Je moest wel uitkijken dat je op de weg niet te lang stilstond want dan zaten je schoenen aan het asfalt geplakt, ook je knie neerzetten op een stuk steen neerzetten zou een lelijke brandwond kunnen geven zo heet waren die, dus om kleine cactussen te fotograferen ging er een handdoek mee, dat is trouwens ook gemakkelijk om wat zweet af te vegen.

Zeker voor mij een schitterend park met heel veel mooie planten.

Terug naar de campground en lekker in en bij de pool gelegen.

Kosten campground $ 22.50 met AAA-korting.

Vandaag gereden 77 mile.

Dag 27 zaterdag 12-05-2001 Borrego – Newport Beach

Na weer een erg warme nacht zijn we om 08:15 uur weggereden uit Anza Borrego SP nu via de S-22 west, wat volgens de borden niet mogelijk was met een camper waarom is mij nog steeds niet duidelijk, eenmaal boven veranderde het landschap aan de kant van de berg valt meer regen en dus is het een stuk groener.

De S-22 ten eind een stukje S79 zuid, hier kwamen we een sheriff tegen, in de spiegel zag ik hem draaien en bleef hij een stuk achter ons rijden, moet hij zelf weten maar ik was niet van plan om vakantiegeld uit te geven aan boetes, toen hij doorhad dat we ruim onder de limiet zaten kwam hij voorbij en ging een paar mile verder op zijn volgende slachtoffer wachten.

Bij Santa Ysabel gaan we de S-78 west op die we blijven volgen tot aan de kust bij Oceanside en dan kom je weer een bergje over en rij je ineens in de regen en in een prachtige groene vallei, bij Oceanside gaan we rechtsaf de I-5 op tot de afslag naar de Hwy-1 en verder richting Newport Beach naar onze laatste campground van deze trip waar we om 11:45 uur al aankwamen.

De campground was zo gevonden want in 1999 hadden we hier ook de laatste dagen doorgebracht, het vooruit boeken bracht nu zijn voordeel want de campground was tot de laatste plaats bezet.

Alleen een kopje soep gegeten voor we gingen winkelen, we zouden verder wel wat eten bij Burger King of zo.

De Mall hebben gevonden, alleen was het niet veel bijzonders, wel zagen we er nog een Petstore waar de jonge poesjes en hondjes heel zielig in een kooi in de etalage lagen.

Ook de Burger King hebben we gevonden alleen konden we er niet parkeren, alleen aan de zeezijde kon men voor veel $$ parkeren per dag niet per uur.

Terug naar Newport Beach en daar dan naar Albertsons om 2 maaltijden, warme kip met aardappelsalade en broodjes kant-en-klaar dus alleen maar opeten kosten $4.99 voor 2 personen de goedkoopste warme maaltijd van deze vakantie.

Voor het eerst na de Grand Canyon weer een lange broek aangedaan.

Temperatuur vandaag 22 graden en bewolkt met af en toe lichte regen.

Campground Newport Dunes Resort.

Kosten campground $ 34.—

Vandaag gereden 166 mile.

Dag 27 zondag 13-05-2001 Newport Beach.

De laatste volle dag in Amerika, deze zijn we begonnen met uitslapen om 08:30 uur waren we uit bed, we hebben niet meer gepland voor vandaag dus lekker luieren en af en toe een kastje schoonmaken en een koffer inpakken.

Na de middag op het gemak naar Balboa Island gelopen en daar wat rond gekeken en de huizen bewonderd, op Balboa Island naar de chinees geweest voor onze laatste maaltijd een 3 gangen menu voor $ 8.90 p.p. met veel te grote porties, geen doggybag meegenomen, had wel gekund want er was genoeg over voor nog een maaltijd maar als ontbijt niet zogeschikt.

S’avonds de camper verder schoongemaakt en de koffers verder ingepakt.

Temperatuur vandaag tussen 20 en 23 graden s’morgens wat bewolking.

Kosten campground $ 34.—

Vandaag gereden 0 mile.

Dag 28/29 maandag 14-05-2001 dinsdag 15-05-2001 Newport Beach – Biggekerke.

Om 08:30 uur zijn we van de campground weggereden, voor de eerste keer op deze trip verkeert gereden, ik nam een verkeerde afslag en kwam op de I-5 zuid uit richting San Diego, volgende afrit eraf en aan de andere kant er weer op de I-5 noord richting LA dat leek er meer op.

Ruim op tijd de camper ingeleverd bij El-Monte, deze keer werd hij van binnen en van buiten goed gecontroleerd maar alles was in orde.

Om 11:45 uur werden we door de shuttlebus van El-Monte naar LAX gebracht en begon het wachten tot we konden inchecken, om 16:00 uur waren we in de lucht en begon de lange terug vlucht, toch een handicap als je niet kan slapen in een vliegtuig, we zaten helemaal in de neus van het vliegtuig op de tweede rij 3 stoelen met zijn tweeën dus lekker ruim.

Om 11:45 uur waren we weer op Nederlandse bodem, en om 14:30 uur weer thuis in Biggekerke.

Het weer in Nederland regenachtig en 18 graden.

Campground ons eigen bed.

Vandaag gereden 52 mile.

In 2003 gaan we weer 5 weken naar o.a. Yellowstone NP, Badland NP, Rocky Mountain NP, LV