Andere reisvehalen

Reisverhalen Annie


 

1 zondag 17 april 2005 Biggekerke – Los Angeles

 

Vanmorgen om 05:30 uur opgestaan, de katten eten gegeven en een licht ontbijt genoten, om 06:20 uur onze zoon opgehaald, hij brengt ons naar Schiphol.

Na een vlotte reis waren we om 08:30 uur op de luchthaven, het inchecken bij Delta Airline ging zeer vlug ook de douane gaf geen problemen.

Eerst nog even taxfree shoppen, shag voor mij en lekkere luchtjes voor Annie.

Daarna nog tijd over voor een bak koffie en een peuk, om 10:15 uur begonnen ze met de veiligheids gesprekken, de gebruikelijke vragen gaven voor ons geen problemen, weer door een poort en hier ging hij wel af, hoe kan dat de eerste deed niks en er was niets veranderd, hij reageerde dus op mijn haarspeld, deze poort stond dus veel krapper afgesteld.

Om 11:00 uur konden we gaan boarden, om 11:45uur kwamen de wielen los van Nederlandse bodem en om 14:30 uur localtime kwamen ze weer neer om Amerikaanse bodem.

Cincinatti Airport gate B4, dat is lekker makkelijk want daar gaat onze aansluiting naar LAX ook vandaan, volgens mij was het hetzelfde toestel want we hebben het tussendoor niet van de gate zien gaan.

De formaliteiten waren zeer vlug afgehandeld, digitale vingerafdruk van linker en rechter wijsvinger, digitale foto en have a nice day c/q stay, koffers ophalen en 20 meter verder weer inleveren.

Nog tijd genoeg om wat te drinken, eigenlijk wil ik ook een peuk, dat was zeer vlug opgelost, 1 van de bars in de B terminal had een rokers gebied, dus voor de rokers zoek Max & Erma’s bar even op.

Om 16:15 uur begon het boarden, hierbij werden nog vrijwilligers gevraagd voor een latere vlucht, deze vlucht was dus overboekt voor ons geen problemen, want we hadden in Amsterdam ook al de boardingtickets voor deze vlucht gehad, om 16:50 uur zaten we weer in de lucht, om 18:10 uur landen we op LAX 20 minuten te vroeg, uitstappen bij gate 61 van terminal 6 maar toen moesten we naar terminal 5 voor de koffers, de eerste kwam al vlug wel was er een sticker af en de kofferriem zat om het handvat gedraaid, de 2de koffer liet even op zich wachten ook hier was een sticker af vreemd (er zitten 2stickers per koffer op voor herkenning)

Naar buiten en de shuttlebus voor het hotel aangehouden (gewoon zwaaien als hij langs komt)

Om 19:30 uur waren we in het hotel, eerst de koffers open gemaakt en ja hoor ze waren weer gecontroleerd in beide koffers zat een briefje van de TSA, de koffer met losse riem was letterlijk helemaal leeg gehaald en de aanstekers die er in zaten waren er uit hiervoor zat er ook weer een briefje in, alles in de koffers was nagekeken niets op tegen maar waarom moeten ze de doosjes met medicijnen en pleisters kapot trekken je kan ze ook gewoon open maken, het was een grote bende, er zaten een paar markeerstiften in ook die waren open gemaakt maar niet dicht (de doppen lagen er los bij) het gevolg was wel dat een witte broek van Annie nu gele vlekken heeft van een markeerstift die er tegen aan lag, ook de andere koffer was nagekeken maar daar was het niet zo’n bende in.

Nog even naar de Burger King geweest om een Wopper, daarna douchen en om 21:00 uur licht uit dat is 06:00 uur Nederlandse tijd dus al 24,5 uur op.

Overnachting: Four Points Sheraton kosten, $101,50 incl tax.

Vandaag gereden 0 mile.

 

Dag 2 maandag 18 april 2005 Los Angeles – Daggett

 

Vanmorgen om 06:00 uur opgestaan, lekker geslapen allebei maar 1 keer wakker geweest, eerst een ontbijt genoten bij de Burger King.

Uitchecken en wachten op de shuttlebus van El Monte, deze stond om 07:40 uur voor de deur er zaten al 2 personen in, bij het Hilton nog 4 man opgepikt en toen naar het verhuurstation waar we om 08:15 uur aankwamen.

De ander 6 personen gingen eerst naar de videoroom voor uitleg van de camper, hoeven we niet dus gelijk de papierwinkel invullen, naar buiten om de camper te controleren dat was vlug gedaan, een spiksplinternieuwe Ford met een Jamboree opbouw van Fleetwood, hij is zo nieuw dat er nog niet eens een nummerplaat voor is.

Om 08:55 uur reden we weg bij El Monte eerst naar Albertson’s boodschappen doen voor de eerste dagen, om 10:00 uur echt op weg, eerst een stukje I-5 zuid naar de US-91 oost om bij Corona de I-15 noord te nemen richting Barstow.

Vooral op de US-91 was het erg druk maar de Carpoollane bracht weer uitkomst.

In Barstow nog even naar de Wal*mart de eerste scrapbook spullen en een aansteker (in plaats van de lucifers) gekocht.

Nog een stukje over de I-15 naar Daggett en daar de campground opgezocht, hier waren we al om 14:00 uur.

Camper op zijn plaats gezet en eerst even eten, hierna op het gemak de camper ingericht.

 

Het waait flink hier buiten zitten is er dan ook niet bij of je moet een nieuw velletje willen want je wordt gezandstraald.

De rest van de dag rustig aan gedaan.

De dag in LA bewolkt begonnen ook onderweg was het zwaar bewolkt tot zo’n 20 mile voor Barstow daar kwam de zon door, op de campground dan ook gelijk de airco aangezet, temperatuur rond de 30 graden.

Campground: Desert Springs RV Park, kosten $ 22,00 incl. tax. Met full hook-up geen tent sites.

Vandaag gereden 131 mile.

 

Dag 3 dinsdag 19 april 2005 Daggett- Mojove NP – Red Rock Canyon

 

Na een zeer slechte nacht, het stormde zo hard dat de camper een hele nacht heeft staan schudden, zijn we om 06:30 uur opgestaan, na het ontbijt via de Daggett/Yermoroad naar de I-40 gereden en deze oost genomen onderweg bij Ludlow getankt voor het extreme bedrag van $ 2,939 per gallon, maar het kan nog erger later op de dag zagen we op de kruising van de I-15 met Cima Road een prijs van $ 3,199.

Doorgereden tot de exit naar Essex Road, deze gaat het Mojave National Preserve in, door gereden tot het Hole-in-the-Wall visitorcenter, hierna wordt het een gravelroad die te bochtig en steil is voor campers, uit een box aan de muur wat folders meegepakt (het center zelf was gesloten) daarna een kleine hike gemaakt op de vegetatie in de omgeving te bekijken we zijn hier niet zo lang gebleven het ligt op 4700 feet en het was bewolkt en zeer winderig en dus koud.

Terug naar de I-40 en nu west zo’n 20 mile tot Kelbarker Road die gaat ook weer het Preserve in, een heel mooie route we kwamen langs Kelso Dunes zeg maar een kleine uitgave van de Great Sand Dunes, bij het gerestaureerde Railway Station van Kelso de lunch gebruikt.

Dit station is gebouwd in Spaanse stijl en maakte onderdeel uit van het Kelso Depot wat voor de rest gesloopt is, het is nu een schitterend gebouw het ligt in de bedoeling om er een visitorcenter van te maken, het depot van Kelso was in 1924 door de Union Pacific Railroad aangelegd als ondersteuning en waterinname punt voor het traject Kelso – Cima waar de treinen over 18 mile 2000 feet moeten klimmen en dat was met de oude stoomtreinen niet zo gemakkelijk in 1985 is het depot gesloten.

Verder gereden over de Kelso Cima Road hier stonden veel beavertail cactussen in bloei, we kwamen ook nog een Desert Tortoise tegen deze schildpadden worden met uitsterven bedreigd, deze zat langs de kant van de weg dus maar een goede daad verricht en hem of haar? een eindje verder tussen de struiken gezet.

Bij Cima ( 1 bewoond en 3 vervallen huisjes) de Cima Road richting de I-15 genomen, dit een schitterend stuk weg door een dicht Joshua Tree bos, hier nog een stop gemaakt en wat foto’s genomen er was ook nog een hike van 4 mile maar omdat het al rond 15:00 uur was zijn we daar niet meer aan begonnen.

Doorgereden naar de I-15 en deze noord gepakt, dat ging nog flink omhoog en dus ook weer omlaag voor we in Nevada kwamen, bij exit 33 de NV-160 west op en dan de NV-159 noord richting Red Rock Canyon NCA, hier voorbij gereden om 2 mile verder naar de campground te gaan hier waren we om 17:00 uur er waren nog 2 camper plaatsen vrij, eerst de camper op zijn plaats gezet en daarna de omgeving nog wat afgestruind om nog wat planten te fotograferen.

Red Rock Campground is een campground voornamelijk voor tenten met 5 camper plaatsen op een apart veldje, de campground wordt veel gebruikt door hikers die de vele trails in deze omgeving lopen, ’s zomers is hij gesloten omdat het dan veel te heet is.

Campground: Red Rock Canyon, kosten $ 10,00 geen hook-up.

Getankt: Ludlow 17.155 gallon a $ 2.939, Las Vegas 30.063 gallon a $ 2.559

Vandaag gereden 295 mile.

 

Dag 4 woensdag 20 april 2005 Red Rock Canyon NCA – Boulder City

 

Vanmorgen om 06:45 uur opgestaan na een zeer goede nachtrust, op het gemak ontbeten en toen naar Red Rock Canyon NCA, intree $ 5.00 of gratis als men een Golden Eagle pass bezit.

Eerst het visitorcenter bezocht en toen aan onze eerste hike begonnen, de Moenkopi trail een gemakkelijke om te beginnen 2 mile lang met een hoogte verschil van 300 feet waar wij nog een stukje van de Grand loop trail aan gekoppeld hebben totaal 5 kwartier gelopen.

Terug bij het visitorcenter de camper genomen en het park ingereden, na eerst twee viewpoint te hebben bekeken bij de derde weer een hike gedaan de Calico Tanks trail 2,5 mile met 450 feet hoogteverschil door de Calico Hills naar en tank (tinaja) waar een deel van het jaar water instaat, het laatste stuk is een stuk moeilijker er zitten stukjes tussen waar je 1 of beide handen nodig hebt op naar boven te komen, de hikesticks kwamen dan ook weer goed van pas.

Deze trip kosten ons 1,5 uur, van dit punt kan men 4 verschillende hikes maken van gemakkelijk tot moeilijk, ook zijn er mogelijkheden om te klimmen zowel met als zonder touwen.

Weer verder de Scenic drive afgereden tot de Willow Springs Picnic Area, daar eerst de lunch gebruikt om daarna nog een derde hike te doen een combinatie van de Willow Spring trail en Lost Creek trial bij elkaar zo’n 2,5 mile met 200 feet hoogte verschil, op het gemak gedaan en veel foto’s gemaakt, de Willow Spring geeft bijna het hele jaar water, ook in deze omgeving zijn er veel (touw) klim mogelijkheden, er waren dan ook verschillende mensen aan het klimmen.

Hierna de rest van de Scenic Drive afgemaakt, Red Rock Canyon is een schitterend park met heel veel hike trials er zijn er 19 aangegeven en een deel hiervan is met elkaar te combineren daarnaast is er nog de Grand Loop Trail die begint bij het visitorcenter en door heel het park gaat waarbij hij soms een deel van 1 van de trails volgt om dan weer via een tussen pad naar een volgende te gaan deze trial is 11,5 mile lang en wordt als zwaar aangegeven.

Het was ook op deze doordeweekse dag best druk in het park, en parkeerplaatsen zijn niet zo groot zodat men soms moest zoeken naar een plek zeker met een camper want daar is hier niet echt rekening mee gehouden (de meeste parken hebben speciale grote plekken voor campers en bussen)

Het park was heel groen na de vele regen van afgelopen winter, op veel plaatsen stond er wildflower in bloei, de cactussen stonden volop in knop maar slechts hier en daar was er een bloem open, hiervoor waren we 14 dagen te vroeg.

Het park uit de NV-159 noord genomen richting Las Vegas, door gereden tot de strip en de van noord naar zuid afgereden, sinds 2003 was er weer heel wat veranderd, tegenover Fashion World waren ze toen volop aan het bouwen en nu stond er een heel nieuw gebouw compleet met een volgroeid bos met dennenbomen van 20 meter hoog alsof het er al 50 jaar groeide.

Conclusie we moeten nodig weer een paar dagen naar Las Vegas, alleen past het nu niet in de route omdat we verder in de reis een paar afspraken hebben, dus hebben we een reden om weer een keer naar de USA te gaan.

Las Vegas blvd helemaal afgereden tot de kruising met de NV-146, via de I-215 en I-515 naar de US-93 gereden die ons naar Boulder City bracht, om 17:30 uur waren we op de campground.

Campground: Canyon Trail RV Park, kosten $ 20,00 met Goodsam korting en full hook-up.

Vandaag gereden 72 mile.

 

Dag 5 donderdag 21 april 2005 Boulder City – Flagstaff

 

Om 06:30 uur opgestaan en op het gemak ontbeten en wat huishoudelijke klusjes gedaan, we konden pas na 08:00 weg omdat je op deze campground sleutels voor de restroom en showers krijgt tegen een borg en die willen we wel graag terug.

Bij Albertsons nog een paar boodschappen gedaan en toen op weg via de US-93 zuid naar de Hooverdam. Voor je daar overheen mag kom je eerst in een politie fuik waar ze alle auto’s controleren, campers mochten een hele periode helemaal niet over de dam, nu mag het weer.

Elke camper wordt door twee man nagekeken 1 persoon komt in de camper en kijkt in kastjes en in het bergvak onder het bed, de andere loopt met de chauffeur rond de camper men moet dan verschillende bagage compartimenten open maken zodat hij er in kan kijken ook kijken ze met spiegels onder de auto of camper.

Gelukkig was het niet druk en konden we zo weer verder rijden, soms kunnen er files van meer dan een uur staan.

Aan de Nevada kant waren ze volop naast de weg aan het werk, zo te zien moet het van 2 banen naar 4, aan de Arizona kant lag een nieuw viaduct geschikt voor 4 banen, mogelijk komt er een nieuwe overspanning zodat men niet meer over de dam moet wat die kan geen 4 banen hebben.

De US-93 gevolgd tot Kingman en daar de route 66 oost opgepikt en deze tot het eind gevolgd, een leuk alternatief voor de I-40 als je geen haast hebt, in Kingman staan tegenover het railwaystation een oude stoomloc van de Santa Fe Railroad een mooie stop voor spoorweg liefhebbers.

In Seligman getankt, de pomp hielt er na $ 50,00 mee op dat hebben we nog niet eerder gehad maar toen we later op de middag in Flagstaff gingen tanken stopte deze pomp na $ 48,00 waarom is mij niet duidelijk.

In Seligman nog een Route 66 museum en souvenir winkel bezocht, dit was helemaal versierd met jaren 60 spullen poppen met kleding uit die tijd oldtimers voor de deur en er naast een pompstation uit die tijd, dat zou in Nederland niet gaan dan was alles binnen een week verregend.

 

Route 66 gaat nog stuk na Seligman door, op dit stuk zagen we veel prairie dogs, op een gegeven moment gaat de 66 over op de I-40 oost dus moest de snelheid wat omhoog want 50 mile is was langzaam als de rest 75 mile gaat, net voorbij Williams even een afslag gepakt om op een parkeerplaats de lunch te nuttigen met zicht op Humphreys Peak die nog een witte hoed heeft .

Doorgereden naar Flagstaff en naar de campground gereden waar we rond 15:00 uur waren, hier nog geprobeerd op te internetten maar dat wilde niet lukken, wel verbinding maar geen provider, bij de enige die we konden vinden moest je inloggen met creditcard gegevens en die slikte weer geen buitenlandse creditcard jammer dan.

Later in de middag nog even naar de Flagstaff Mall geweest daar was niet zo veel te zien, kleine mall met weinig winkels met voornamelijk kleding.

Vandaag mooi zonnig weer gehad.

Campground: J&H RV Park, kosten $ 24,00 met Goodsam korting en full hook-up

Getankt Seligman 19.616 gallon a $ 2,549, Flagstaff 21,062 gallon a $ 2,279

Vandaag gereden 261 mile.

 

Dag 6 vrijdag 22 april 2005 Flagstaff – Antelope Canyon – Navajo NM

 

Na een koude nacht ( de bergen tegenover de camping zijn nog niet helemaal sneeuwvrij) zijn we via de US-89 noord naar Page gereden.

Toen we opstonden deed de zon zijn best om door de wolken te komen maar hoe meer we naar Page kwamen hoe donkerder het werd net nu we het niet kunnen gebruiken.

Om 10:15 uur waren we in Page waar we ons eerst gemeld hebben bij Antelope Canyon Tours waar een via Internet een reservering hebben voor de fototour, om 11:30 uur konden we instappen voor de rit naar de upper canyon, daar waren we om een paar minuten voor 12:00 uur voor een 2 uur durende tour.

Toen we de canyon inliepen kwam het zonnetje voorzichtig door zodat we in de eerste 2 kamers het schitterende zicht hadden van de zonnestralen die tot op de canyonvloer kwamen.

In die twee uur heel veel foto’s gemaakt, je blijft heen en weer lopen en steeds zie je weer een andere lichtinval, jammer genoeg was de zon maar 15 minuten aanwezig maar desondanks was het een prachtige tour.

We zijn ook nog even naar een dichtbij gelegen slotcanyon gelopen maar voor we daar in konden werden we teruggeroepen door een van de (rangers) daar mag men dus niet in, jammer want hij zag er best mooi uit.

Deze tour kosten totaal $ 90,77 voor twee personen maar was zijn geld zeker waard.

Na een paar boodschappen weer op weg eerst de AZ-98 zuid naar de US-160 deze oost op tot Black Mesa en daar de AZ-564 noord op die het Navajo National Monument in gaat hier willen we overnachten, een bord aan het begin van de weg geeft aan dat campers van meer dan 25 feet niet in de campground passen we zullen wel zien, het visitorcenter was net gesloten toen we boven kwamen dus daar konden ze ook niet meer informatie geven, eenmaal op de campground zagen we al twee A-klas campers van 35 feet staan dus zal die van ons ook wel ergens passen, met gemak dus.

Het is een zeer goed verzorgde campground met 1 restroom en 31 plaatsen, allemaal geasfalteerd en vlak, er is nog een tweede campground maar ik weet niet met hoeveel plaatsen wel kleinere en meer een tent campground, zeer zeker een campground die het overnachten waard is.

Campground, Navajo NM, kosten $ 0,00 maar een donatie wordt op prijs gesteld geen hook-up

Vandaag gereden 219 mile.

 

Dag 7 zaterdag 23 april 2005 Navajo NM – Canyon de Chelly NM

 

Vanmorgen eerst naar het visitorcenter gegaan, daar hebben we gelijk de National Park Pass gekocht hoewel het een Free Park is, maar een deel van de opbrengst van de pas gaat naar het park waar de pas gekocht wordt zo steun je zo’n park wat extra.

Achter het visitorcenter de Sandal Trail gelopen 1 mile roundtrip over een asfaltpad wel met een hoogteverschil van 300 feet naar een uitzichtpunt op de Betatakin Ruins, leuke hike om de dag mee te beginnen om 08:15 uur kost ongeveer 3 kwartier.

Men kan ook naar de Ruins toe onder leiding van een ranger reken hiervoor op 5 uur, een tweede hike is naar Keet Seel Ruins die niet in een dag te doen en kan alleen met een Permit waar er dagelijks maximaal 20 van worden uitgegeven.

Een schitterend en zeer schoon park wat een bezoek zeker waard is.

Teruggereden naar de US-160 daar bij Black Mesa eerst de tank gevuld en toen oost naar Kayenta, voorbij Kayenta de Navajo-59 oost genomen een mooie route binnendoor, een zij trip naar Rough Rock viel tegen daar was niet veel te zien, bij Many Farms de US-191 zuid op naar Chinle en daar Navajo-7 zuid naar Canyon de Chelly genomen.

Eerst weer het visitorcenter bezocht en toen naar de campground voor een plekje daar waren we al om 11:30 uur.

Plek uitgezocht en een poosje buiten gezeten en de lunch gebruikt, de stoelen op de plek laten staan zodat men weet dat die bezet is en het park in, eerst naar de White House Overlook gereden want daar is de enige trail die men zonder gids mag lopen, 2,5 mile roundtrip naar de canyon floor hoogteverschil 500 feet er staat 2 uur voor.

Heel goed verzorgde hike over een pad van 1 tot 1,5 meter breed veel over slikrock dus geen hike voor nat weer.

In een half uur waren we beneden, het laatste stukje is over de bodem en met een brug over de river, daarna een half uur rondgekeken bij de ruins en foto’s gemaakt, je mag tot op zo’n 50 meter komen.

Terug naar boven hadden we 55 minuten nodig inclusief een paar rustpauzes, een mooie hike en goed te doen.

Zeker op de canyon vloer was het flink warm, maar ook de trail naar beneden was warm terug ging al wat beter, omdat men dan voor een deel in de schaduw loopt, als men de hike vroeger op de dag doet loopt men het hele traject in de volle zon, wij hebben een flink kleurtje opgedaan vandaag.

Hierna nog de andere viewpoints van de zuidrim gedaan, er is wel veel veranderd sinds 1999, er wonen meer mensen langs de rim, de viewpoints zijn allemaal aangepast aan het hoger aantal bezoekers, het oogt allemaal veel schoner dat zes jaar geleden ook de vele zwerfhonden zijn verdwenen.

Terug naar de campground waar het inmiddels een stuk drukker is je kan merken dat het weekend is, ook deze campground is net als die van Navajo NM zeer goed verzorgd met vlakke camperplekken en ook volop tentplekken.

Alle camper plekken en parkeerplekken voor auto’s zijn ook hier geasfalteerd.

Campground: Canyon de Chelly N M, kosten $ 0,00 ook hier wordt een donatie op prijs gesteld, geen hook-up

Getankt: Black Mesa, 29,189 gallon a $ 2,399

Vandaag gereden, 141 mile.