Andere reisvehalen

Reisverhalen Annie


 

Dag 8 Copperfield – Missoula

 

Vanmorgen op tijd gaan rijden we hebben namelijk een hele rit voor de boeg en die gaat voornamelijk over wegen van mindere grote en met veel bochten dus de gemiddelde snelheid zal niet zo hoog liggen.

Vanaf de campground draaien we de OR-71 zuid op en volgen het reservoir wat door de Oxbowdam in de Snake River is gevormd, bij Brownlee steken we de rivier over en komen dan in Idaho, onze derde staat deze reis, hier ligt de Brownleedam met daarachter weer een reservoir dit staat aan de kleuring van de bergen te zien een heel stuk onder zijn normale niveau.

We slingeren door over de ID-71 tot Cambridge hier draaien we de US-95 noord op deze is breder en rechter zodat de snelheid wat omhoog kan tot we de White Bird Hill Pass opmoeten die is zo steil maar vooral lang dat de snelheid terug loopt tot 20 á 25 m/u terwijl de versnelling terug moet naar de twee, wat we nog nooit hebben moeten doen, om de motor te sparen rij ik tussen de vrachtauto’s op de rechterbaan naar boven, eenmaal beneden gaan we bij Grangeville de ID-13 op deze is weer een stuk smaller en zodra we het Nez Perce Indian Reservation inrijden wordt de weg ook een stuk slechter.

Bij Kooskia gaan we de US-12 oost op en komen daarmee op de Lewis & Clark Trail, we volgen voor een groot deel de loop van de Clearwater River wat betekend dat er weer veel bochten volgen over de eerste 99 mile daarbij is er over een afstand van 45 mile ook nog eens roadwork aan de gang waardoor er een snelheidbeperking is ingesteld, binnen dit (zeer lange) werkvak zijn er op verschillende plaatsen werken bezig waardoor er maar één rijstrook beschikbaar is, hier worden we doormiddel van pilotcars doorheen gebracht wat alles bij elkaar een uur vertraging oplevert.

Eenmaal de werkzaamheden voorbij kan de snelheid iets omhoog en rijden we net voordat we de Lolopass opgaan Montana binnen, staat # 4, de afdaling van Lolopass is breed en de snelhied mag naar 70 m/u voor ons wat te veel maar ook bij 65 m/u komen er weinig auto’s voorbij.

Bij het plaatsje Lolo draaien we de US-93 noord op en komen daar gelijk in de avondspits rond Missoula uit met op dit stuk weg ook nog veel stoplichten.

Na een klein stukje I-90 west weer de US-93 noord en na een kleine mile zijn we op de plaats van bestemming.

Omdat we ook nog een uur verliezen door een andere tijdszone is het ineens 18:00 uur en dus is het kantoor al gesloten, er hangt een plattegrond met de vrije plaatsen waarvan we er een uitzoeken en dan even terug na het kantoor om onze plek af te strepen zodat andere laatkomers weten wat er nog vrij is.

Betalen doen we morgen vroeg.

Toen wij aankwamen waren er nog zeven vrije plekken, om 22:00 uur waren dat er nog twee, dit is al de derde opeenvolgende dag dat de campground vol of bijna vol is gister waren er nog drie vrije plekken en eergisteren was de campground na onze aankomst vol, ook onderweg komen we nog erg veel campers tegen waarbij opvalt dat er erg veel van die opzetcampers rondrijden die zagen we andere jaren bijna niet.

Vandaag gereden 344 mile.

Getankt, Cambridge 26,988 gallon á $ 2,779

Campground, Jim & Mary’s RV Park, kosten $30,25 met 10% Good-Sam korting, full hookup en wifi.

 

Dag 9 Missoula – West Glacier

 

Vanmorgen eerst de campground wezen betalen en gelijk even gevraagd of men een store wist met RV onderdelen die wist men bij exit 101 dat kwam goed uit want daar wilde we toch al naar toe omdat we gisterenmiddag al een Walmart supercenter hadden gezien langs de US-93.

Dus eerst de voorraden aangevuld en nog een stop bij Michaels voor scrapboekspullen en daarna even een nieuwe doucheslang gekocht, de oude lekt en dat is zeker als we geen douche mogelijkheid op de campground hebben niet gemakkelijk, de slang was al stuk dus de rekening á $ 8,10 is voor El Monte.

Vervolgens terug gereden naar de US-93 noord en richting Polson gereden, het begon gelijk al goed, de US-93 wordt verbeterd/verbreed en dus hadden we gelijk al 14 mile roadwork waar we van links naar rechts en terug moesten slingeren gedeeltelijk over een gravelbaan en dan weer een stukje nieuw asfalt, behalve een aangepaste snelheid gaf het deze keer weinig oponthoud.

Bij Polson zijn we de MT-35 noord opgegaan om het Plattehoofd Meer nu van de oostkant te bekijken, in 2006 hadden we de westkant gedaan, aan de oostkant liggen veel boomgaarden waar ook fruit langs de weg wordt verkocht jammer genoeg was het seizoen al ten einde, zodat er maar een paar wegstalletjes meer open waren bij één daarvan een aantal nectarines gekocht.

De MT-35 is een stuk rustiger om te rijden dan de US-93 maar heeft wel minder zicht op het Flathead Lake, aan de noordkant van het meer via de MT-82 west naar de US-93 noord gereden, doorrijden via de MT-35 naar de US-2 is korter maar dan mis je Kalipell en daar wilden we nog even kijken.

In Kalispell nog een kleine mall bezocht maar niets gevonden wat ons tot aanschaf kon verleiden, eenmaal op de US-2 oost komen we nog een Jo-Ann’s tegen dus ook daar nog wat scrapboek spullen gekocht.

Hierna doorgereden naar West Glacier om een campground voor de komende drie nachten te boeken, op de website van de campground had ik al gezien dat er tegenover een bedrijf zit wat helicopervluchten boven Glacier NP verzorgd en dat die ook auto’s verhuren dus aan de dame van de receptie gevraagd hoe ver dat was, ze pakte de telefoon toetste een nummer in en gaf de telefoon aan mij, de dame aan de andere kant van de lijn vroeg wat ik wilde, waar we zaten en hoe laat we de auto wilden hebben, rond 18:00 uur zou mooi zijn, oké zorg dan dat u om 18:00 uur bij de receptie staat dan komen we u ophalen.

Camper op zijn plaats gezet, even wat drinken en dan was het tijd om de was te doen, binnen een uur alles weer schoon en (bijna) droog.

Tegen 18:00 naar de receptie gelopen waar even later een meneer aan kwam rijden die vroeg of ik op een huurauto stond te wachten, klopt, stapt u maar in en twee minuten later waren we al op het bedrijf van de helivluchten (ligt schuin tegenover de campground) papieren ingevuld en een Hyundai Santa Fe AWD (All Wheel Drive) meegekregen voor $ 64,95 p/d all in met vrije mijlen.

Na het eten nog even Glacier NP ingereden voor een mooie sunset boven Lake McDonald maar die viel door de bewolking tegen.

Wat we eigenlijk vanaf het begin al zien is dat er overal een blauwachtige waas hangt in de verte, hierdoor zijn mooie landschap foto’s met vergezichten eigenlijk niet te maken, een flinke plens regen zou de lucht wel eens schoon kunnen maken.

 

Vandaag gereden, 158 mile.

Vandaag gereden auto, 34 mile.

Getankt, Missoula 39,958 gallon á $ 2,779

Campground, Glacier Campground, kosten $ 27,92 met 10% Good-Sam korting, water en Elektra, dumpstation en wifi bij het kantoor.

 

Dag 10 Glacier NP

 

Vandaag gaan we een hele dag Glacier NP verkennen, we doen dit met de auto omdat men met een camper langer dan 21 ft en/of breder dan 8 ft (inclusief spiegels) een deel van het park niet in mag ook kunnen campers hoger dan 10 ft problemen hebben als men westwaards rijdt, ons huisje valt dus drie maal buiten de norm, na de GttSR gereden te hebben kan ik het niet helemaal volgen naar mijn gevoel is de hele route met een grotere camper goed te rijden.

Eenmaal in het park eerst voorbij Apgar Village de Camas Road gereden omdat daar volgens onze campground eigenaresse vaak beren zijn te spotten als het niet te warm is, waarschijnlijk was het dus te warm, want we hebben geen beren gezien.

Vervolgens zijn we aan de Going to the Sun Road begonnen waar we voor de derde opeenvolgende dag met roadwork te maken krijgen, de GttSR wordt in een aantal jaar voorzien van een nieuwe asfaltlaag en aangezien je alleen maar asfalt kan aanleggen als de het niet vriest en ook de ondergrond niet bevroren is kan dat dus alleen maar tijdens de zomer en het najaar, gelukkig bleef het oponthoud beperkt tot een kleine tien minuten, volgens de matrixborden kon het overdag tot 30 minuten en ’s nachts (10:00 pm tot 06:00 am) tot 4 uur zijn.

Na een paar kleine fotostops was de eerste grote stop “The Loop” waar we onder andere een mooi zicht hadden op “Heavens Peak”waar op verschillende plaatsen eeuwige sneeuw op ligt.

Op het stuk tussen The Loop en Logan Pass zijn de meeste werkzaamheden dus kan men niet overal stoppen, verschillende pullouts liggen dan ook nog vol met materiaal voor die werken, gelukkig blijven er genoeg mooie plekken over waar men wel kan stoppen, zo kunnen we een aantal mooie watervallen en een paar schitterende stukken “Weeping Wall” vastleggen, ook de Jackson Glacier Overlook is een stop waard.

De tweede grote stop is Logan Pass Visitor Center, hier bleek hoe druk het nog is in het park, de parking staat bijna helemaal vol.

Ook staan er verschillende van die rode bussen, zodat er behoorlijk wat mensen rondlopen gelukkig redelijk verspreid en als je met de rode bus bent krijg je maar 15 tot 20 minuten om weer terug op te stappen terwijl ik dacht dat je ook een volgende bus kon nemen als je langer wil blijven maar dat is gelukkig niet onze zorg.

Na een bezoek aan het visitor center en wat foto’s vervolgen we onze weg en beginnen aan de afdaling richting St. Mary op dit deel van de weg duiken we vrij vlug tussen de bomen zodat de uitzichten een stuk minder zijn, wel maken we nog een paar fotostops langs Saint Mary Lake.

Het park uit en via de US-89 noord naar Babb waar we het park weer ingaan om naar het Many Glacier deel te rijden, hier gebruiken we de lunch aan de rand van Swiftcurrent Lake en genieten er een poosje van het zonnetje.

Toen we hier in 2006 waren stond er een harde wind over het meer en was het steenkoud, ook nu staat er weer een stevige bries maar is de temperatuur veel aangenamer.

We rijden dezelfde route terug naar St. Mary maar blijven daar de US-89 zuid volgen, dit gedeelte tot de junction met de MT-49 is sinds 2006 getroffen door een (zo te zien) enorm grote bosbrand, het is nu een grote zwart geblakerde vlakte waar het vorige keer nog allemaal bos was.

We gaan de MT-49 op, ook al een route die niet met een camper langer dan 21 ft gereden mag worden, behalve één wat steilere klim is hier niets in de weg, geen scherpe bochten of overhangende rotsen te vinden.

We rijden de ingang van het Two Medicine Lake voorbij omdat we dat morgen willen bezoeken, bij East Glacier Park komen we op de US-2 west uit die weer terug gaat naar West Glacier.

De US-2 volgt de zuidkant van het park en komt er op een gegeven moment een stukje door te lopen, hier is dan nog een viewpoint namelijk “Goat Lick Overlook”, de steile helling van de Middle Fork van de Flathead River bevat hier veel zouten en mineralen waar de Mountian Goats schijnbaar gebrek aan hebben zodat ze hier naar toe komen om deze stoffen van de rotsen te knagen/likken.

Omdat ze hiervoor in het verleden de weg over moesten steken zijn er speciale “wildtunnels”aangelegd zodat ze veilig bij die rotsen kunnen komen, volgens de informatie borden komen ze vooral in het voorjaar zo ver van de berg af om deze stoffen tot zich te nemen, dat zal waarschijnlijk wel met het tekort hieraan in hun wintervoeding te maken hebben, helaas voor ons vandaag dus geen berggeiten.

We gaan verder en komen tegen 18:00 uur weer op de campground terug waar het in de camper best aangenaam is omdat hij de hele dag in de schaduw van de bomen gestaan heeft.

Vandaag gereden, met de auto 203 mile. Camper is niet van zijn plaats geweest.

Campground, Glacier Campground, kosten $ 27,92 met 10% Good-Sam korting, water en Elektra en dumpstation en wifi bij het kantoor.

 

Dag 11 Glacier NP

 

Ook vandaag hebben we weer in Glacier NP doorgebracht, over de US-2 oost richting East Glacier met omdat het toch op de route lag nog een korte stop waar men geiten kan likken maar weer geen geit te vinden.

Bij East Glacier de MT-49 noord op om vier mile verder de afslag naar het Two Medicine deel van het park te nemen, Lower Two Medicine Lake wat nog net buiten het park ligt en eigenlijk een stuwmeer is staat heel laag maar Two Medicine Lake in het park staat op het normale niveau, dit komt omdat dit meer een natuurlijke afvoer heeft dus kan dat behalve door verdamping nooit laag uitkomen.

De natuurlijke afvoer wordt gevormd door Running Eagle Falls, deze waterval komt uit een groot gat in de rotswand als er meer water in het meer staat komt daar een waterval bij die over de rotswand heen komt en dan voor de andere waterval valt.

Nu was alleen de waterval uit de rotswand actief, maar op de foto van het informatiebord was te zien hoe het er uit ziet als beide watervallen water geven, wat er schitterend uitzag.

De waterval is trouwens vernoemd naar een zeer moedige Blackfeet indian krijgsvrouw die de krachten en strijdinzichten van een man had en na de dood van haar vader een paar jaar haar stam heeft geleid totdat ze op dertig jarige leeftijd door de Flathead indians werd gedood, ze is door haar stamgenoten mee terug gebracht naar haar geboortegrond en ergens boven Two Medicine Lake begraven.

Ook hier staat net als gisteren bij Swiftcurrent Lake weer een flinke bries, later op de dag hoorde ik van de dame van de helivluchten dat het meestal veel waait aan de oostkant van Glacier, onderweg naar St. Mary begon de lucht ook nog te betrekken, zodat de zon af en toe verdween.

Bij St. Mary weer de GttSR op maar nu van oost naar west zodat men toch weer andere uitzichten heeft, bij Logan Pass nog even gekeken of de trail naar Hidden Lake tot de mogelijkheden behoorde maar om nu 7,9 mile te gaan lopen met een steeds donker wordende lucht zagen we niet zitten, ook moet de auto om 18:00 uur ingeleverd worden en dat zou wel eens erg krap kunnen worden zeker als het oponthoud bij de roadworks een beetje tegen zit.

Op het gemak verder gereden en onderweg op een van de grotere viewpoints de lunch genuttigd, daarna de route door het park afgemaakt en nog even in West Glacier rondgeneusd in de giftshop.

Om 16:00 uur waren we terug op de campground dus de hike naar Hidden Lake (minimaal drie uur) had ons in de problemen gebracht, rond 16:30 uur de auto ingeleverd.

Vandaag gereden, met de auto 176 mile. Camper is niet van zijn plaats geweest.

Totaal gereden met de auto 413 mile waar we 17,913 gallon brandstof voor nodig hadden, dat is een gemiddelde van 23 mile per gallon.

Getankt, West Glacier 17,913 gallon á $ 2,939

Campground, Glacier Campground, kosten $ 27,92 met 10% Good-Sam korting, water en Elektra en dumpstation en wifi bij het kantoor.

 

Dag 12 West Glacier – Belt

 

Vanmorgen na het ontbijt alles weer zijn vaste plekje gegeven en de berg afgedaald naar het kantoor, daarnaast zit het dumpstation en daar willen we even gebruik van maken, de vuilwatertanks zitten een heel eind vol en het is ook nog eens extra gewicht (rond de 140 kilo) wat mee moet rijden.

Terwijl ik de tanks leegmaak zet Annie de verslagen van de laatste dagen online, omdat de batterij van de laptop een eind versleten is loopt hij zodra je wat meer wil, zoals een internet verbinding maken, erg vlug leeg dus gaat ze ermee naar het kantoor daar is een soort huiskamer voor de gasten en daar kan de laptop aan de stroom.

Je moet als men hier gebruik van wil maken niet bang zijn voor honden want die lopen er verschillende waaronder een paar grote jongens, heel vriendelijke dieren, maar ja niet iedereen is daar van gediend.

Eenmaal alles online kunnen we op pad.

We draaien de US-2 oost op en rijden tot aan East Glacier dezelfde route als gisteren, nu blijven we de US-2 volgen tot Browning, wat flink gegroeid is sinds 2006, daar nemen we de US-89 zuid en blijven deze via Dupuyer en Fairfield volgen tot we bij Vaughn de I-15 zuid opgaan.

Bij exit 280 gaan we Great Falls om de voorraden aan te vullen, hierna volgen we een stukje van de River Drive die met de Missouri River meeloopt richting Giant Springs Sp, wat we is 2006 al bezocht hebben, nu buigen we net voor dit State park af naar de bypass van de US-87 oost.

Deze komt aan de andere kant van de stad samen met de US-89 en de voor Jan Hekkema zeer bekende MT-200, we volgen deze weg oostwaarts tot Belt waar we naar een van de weinige campgrounds van deze route rijden.

Een plekje met water en elektra is geen probleem maar de volgens Trailer-Live aanwezige wifi is geen spraken en het is er ook nooit geweest maar volgens de eigenaresse kunnen we twee mile terug in de Public Library gebruik maken van de daar aanwezige wifi.

Daar aangekomen was het inderdaad geen probleem en werd ons zelfs een plek gewezen waar we ook nog stroom konden vinden voor de laptop, even het adres van Hobby-Lobby in Billings opgezocht zodat we daar morgen nog naar toe kunnen en de weblog voorzien van foto’s, de door mij gegeven dollars werden met verbazing en dat hoeft niet dankbaar aangenomen, voor wat hoort wat wordt altijd op prijs gesteld, wij waren geholpen en daar kunnen ze er ook vast wel iets nuttigs mee doen.

Terug naar de campground en daar heerlijk een paar uur buiten gezeten, het is tenslotte vakantie en dan mag men ook af en toe ontspannen.

Vandaag gereden, 223 mile.

Getankt Fairfield, 24,641 gallon á $ 2,739

Campground, Fort Ponderosa Campground, $ 29,17 met water en elektra hookup.

 

Dag 13 Belt – Red Lodge

 

Ook vandaag wordt weer een reis(tussen)dag dus verwacht geen lang verhaal deze keer, vanaf de campground gaan we weer de US-87/MT-200 oost op we volden deze tot “Eddies Corner”, niet meer dan een benzinepomp, en gaan daar de US-191/MT-3 zuid op en komen een aantal mile verder wederom in een roadwork uit.

Het landschap veranderd niet, saaie gele graslanden met af en toe een aantal koeien en op een paar plaatsen schapen worden afgewisseld met graanvelden, die trouwens nog maar gedeeltelijk geoogst zijn, tot twee keer toe zien we wat wildlive (deer) in de velden lopen, we zien er bijna meer dood langs de weg liggen dan dat er rondlopen.

Soms komen we door een klein plaatsje waarvan sommige bijna tot spookstad zijn verheven, ook alleen staande boerderijen komen we tegen en daar is soms te zien dat ofwel de oud ijzer prijs erg laag is ofwel wil men de moeite niet nemen om het op te ruimen.

Er zitten er tussen waar je de hele mechanisatie vanaf de eerste één paard eg tot heden op een rij naast elkaar ziet staan, verschillende museums zouden het misschien graag aan hun collectie toevoegen.

Bij Harlowton verlaten we de US-191 en ruilen die in voor de US-12, de MT-3 blijven we wel volgen, we gaan nu oostelijk, de omgeving wordt wel wat mooier om door te rijden, we rijden nu door een dal tussen twee heuvelruggen in en er loopt een kleine River en verschillende kreekjes door het dal waardoor er ook wat meer bomen groeien, op de hoogvlakten hiervoor zag je, behalve rond de dorpjes, geen enkele boom.

Bij Lavina laten we ook de US-12 weer achter ons om de MT-3 te blijven volgen richting Billings, het gaat nu weer naar boven, bij Zimmerman Park (een stadspark van Billings) duiken we via een steile afdaling de stad in en komen zo in een van de dure wijken van de stad uit er staan hier echt kastelen van huizen.

Ook de stad Billings is bezig met wegverbeteringen en dus komen we al vlug in een (zeer goed aangegeven) omleiding terecht, de gezochte winkel is al vlug gevonden en daar zijn we een paar uur zoet met rondsnuffelen en dingen in het karretje laden, de kerstboom zal dit jaar veel Amerikaanse ornamenten hebben.

Nog even rondgekeken wat voor winkels er nog meer zaten maar daar zat niets voor ons tussen, dus de I-90 west opgedraaid en deze bij Laurel weer verlaten, daar een footlong bij Subway gehaald en gelijk opgegeten.

Dat er in Laurel zoveel hotels staan snap ik niet want je wordt er onwel van de lucht die de “Cenex Oil Refinery” verspreid.

Na het eten de I-90 onderdoor gereden en op de US-212 zuid uitgekomen, als we de raffinaderij voorbij zijn steken we de Yellowstone River over en beginnen aan het laatste stukje voor vandaag naar Red Lodge, wat trouwens een heel leuk plaatsje is.

Red Lodge doorgereden naar de campground, helaas heeft die geen wifi en om vrouw en familie gelukkig te houden zijn we een stukje terug gereden en staan we nu geheel tegen de principes in op een campground waarvan ik de letters zo vlug niet kan vinden op het toetsenbord, ha toch gevonden we staan op een koa campground.

Vandaag gereden, 266 mile.

Getankt, Lavina 32,417 gallon á $ 2,749

Campground, KOAcampground Red Lodge, kosten $ 37,53 met 10% AAAkorting, water en elektra hookup en wifi.

 

Dag 14 Red Lodge – Mammoth (Yellowstone)

 

Voor de KOAliefhebbers is het te hopen dat niet alle campgrounds van deze organisatie er zo uit zien, want deze was om het voorzichtig uit te drukken niet best, een grote open vlakte zonder bomen, voor schaduw, erg ongelijke plekken en ook het naast liggende stukje waar je kan zitten was niet vlak, de wegen zijn van puin en erg stoffig, gelukkig stond er geen wind want dan heb je al dat stof ook binnen.

Vannacht werd ik wakker door getik op het dak, even uit bed geweest en de beide dakramen een stuk laten zakken zodat het niet inregende, vanmorgen bij het opstaan was het droog maar wat later begon het weer te spetteren, toen we van de campground wegreden regende het flink door.

In Red Lodge nog even de tank vol gedaan zodat we er weer even tegen kunnen en toen de US-212 weer opgezocht,eenmaal op weg werd het gelukkig weer droog, er stond in de stad al een matrixbord dat er roadwork was op de US-212 maar dat ging op nachtelijke afsluitingen dus hopelijk hebben we hier geen last van.

Buiten de stad begint de weg al te klimmen maar een aantal mile verder gaat het echt omhoog, op de eerste stop na wat foto’s eerst maar een lange broek en een vest uit de kast gepakt, want het is hier door de harde wind berekoud.

We gaan op het gemak verder en genieten van de Beartooth hyway waar mogelijk maken we een fotostop, op de grens van Montana en Wyoming, onze vijfde staat, beginnen de wegwerken maar zoals verwacht hebben we er geen oponthoud van.

Alleen zijn verschillende pullouts weer niet te gebruiken door materialen of een veel te hoge wegrand als er al nieuw asfalt ligt,.

We hebben vandaag ook een deel dirtroads gereden want de weg ligt er helemaal uit en dus moeten we over een puinbaan.

Eenmaal een stuk gezakt krijgen we (zelfs op zondag) toch nog met de wegwerken te maken, men is bezig met een nieuwe brug dus worden we met een pilotcar om de werken heen gebracht, we konden nog net aansluiten toen de pilotcar weg reed.

Het Wyoming deel van de Beartooth vinden wij veel mooier dan het Motana deel, het is veel ruiger met schitterende uitzichten en meertjes.

Onderweg zagen we dat alle campgrounds van de NFS al gesloten waren.

Ook bij Cooke City is men aan de weg bezig maar zo te zien zijn ze daar in een afrondende fase en wordt er in het weekend niet gewerkt, hier wil men nog steeds veel geld verdienen aan de toeristen, de benzine prijs was hier $ 3,159 terwijl ik in Red Lodge $ 2,699 moest betalen.

We gaan nu Yellowstone NP in en na een paar mile in het park gaat het fout, een af andere eikel met een 19 ft Cruise camper komt veel te veel door de binnenbocht en raakt de spiegel van onze camper die klapt naar binnen maar is ook stuk.

Het visoog deel wat onderaan zit is er helemaal af en in de grote spiegel zitten wel een stuk of acht barsten zodat er bijna niets in te zien is, dader is doorgereden, morgen wil ik even naar Gardiner rijden om te kijken of er een Forddealer zit of een garage die me aan een andere spiegel kan helpen want nu zie ik aan de linkerkant (bijna helemaal) niets dat is vragen om problemen.

Als we richting Tower-Roosevelt rijden zien we dat zowel Pepple Creek als Slough Creek campground het “Full”bord hebben hangen nu wilde we daar toch niet naartoe omdat op deze beide campgrounds geen generator gebruikt mag worden.

We rijden door naar Mammoth Hot Springs, de campground daar heeft nog plaatsen dus leggen we er een vast, het zijn allemaal pulltrue plekken maar niet erg vlak dus dat vraagt wat levelen vanavond.

Hierna bezoeken we eerst de Lower Terraces Area en rijden vervolgens richting Norris in de hoop wat wildlive te spotten, op bison en een enkel deer na lukt dat niet wel staan er een stukje voorbij Swan Lake een hele groep spotters met grote telelenzen maar die zitten gezellig te keuvelen dus is daar ook (nog) niets te zien.

In Mammoth lopen we een flinke kudde Elkdames met één bull waar een aantal rangers bijlopen om de mensen op afstand te houden aangezien deze bull al meer een uitval naar mensen die te dicht bij zijn dames kwamen naar meneer zijn zin, deze kudde kan men als vaste bewoners beschouwen omdat ze er altijd lopen.

We gaan terug naar de campground, waar nu ook het “full”bord ophangt, na de camper zo vlak mogelijk gezet te hebben, helemaal lukte voor het eerst deze reis niet, hebben we de maaltijd binnen bereid omdat het veel te hard waaide.

In de loop van de avond heeft het nog even geregend en het koelde zo ver af dat de kachel voor het eerst deze reis aanmoest.

Vandaag gereden 167 mile.

Getankt, Red Lodge 12,165 gallon á $ 2,699

Campground, Mammoth Hot Springs (NPS) kosten $ 14,00 geen hookup.